کارشناسان تغذیه معتقدند اگرچه روغن های حیوانی موجب گرفتگی رگ ها می شوند اما مصرف ماهانه انواع روغن ها برای بدن انسان مفید است.
کد خبر: ۱۷۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶ 26 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، ریحانه شهرستانی فر با اشاره به اینكهانواع روغن ها اعم از روغن‌های گیاهی و حیوانی در نوك هرم غذاهایی قرار دارند، افزود: توصیه ما به استفاده از روغن‌های گیاهی است زیرا روغن‌های حیوانی به دلیل آنكه از نوع اشباع شده هستند باید محدود شده و از سفره غذایی حذف شوند.

روغن‌های حیوانی موجب گرفتگی رگ‌ها می شوند

این كارشناس تغذیه تصریح كرد: روغن‌های حیوانی به دلیل اشباع بودن باعث گرفتگی عروق و به مرور زمان موجب بسته شدن رگ‌ها و سكته قلبی می شوند.

شهرستانی‌فر خاطرنشان كرد: در گذشته به علت فعالیت زیاد بدنی اگر از روغن حیوانی استفاده می كردند مشكل خاصی پیش نمی آمد زیرا با سوخت و ساز كافی بدن جلوی انسداد رگ‌ها و گرفتگی عروق گرفته می شد ولی در حال حاضر بیشتر افراد كارشان را پشت میز انجام می‌دهند و فعالیت آنچنانی ندارند، بنابراین نباید از روغن حیوانی استفاده كرد.

وی استرس را یكی از علل اصلی بیماری ها دانست و گفت: در زندگی امروز انواع استرس‌ها موجب شده مواد آنتی اكسیدان در بدن تولید شود كه این خود سرطان زا است بنابراین توصیه می شود حتما از روغن‌های گیاهی استفاده شود.

زلیخا رمضانی یک كارشناس تغذیه دیگر در این باره به ایسنا گفت: در ساختار اسیدهای چرب، اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع داریم و اشباع آنهایی هستند كه تمام پیوندشان از نوع یگانه است و هیچ دوگانگی در پیوندشان وجود ندارد و به همین دلیل در دمای اتاق به شكل جامد هستند و وقتی وارد بدن می شوند در رگ ها به مرور زمان رسوب می كنند و همانند یك لوله آب كه به مرور جرم می گیرد و مسدود می شود، این رگ‌ها هم می گیرند و مسدود می شوند و باعث سكته می شوند.

رمضانی افزود: وقتی توصیه به استفاده از روغن‌های گیاهی می كنیم منظور روغن‌های دارای امگا 3، امگا 6 و امگا 9 همانند روغن‌های ذرت، كلزا، كنجد و آفتابگردان و سویا هستند كه برای پخت و پز و سرخ كردنی باید استفاده شود.

وی تصریح كرد: توصیه ما این است كه از این روغن‌ها نیز باید به تنوع استفاده كرد و به صورت ماهانه از روغن‌های مختلف استفاد شود زیرا هر كدام از این روغن‌ها اسیدهای چرب ضروری بدن را دارند.

رمضانی با تاكید بر روغن‌های مخصوص سرخ كردنی برای سرخ كردن استفاده شود، ابراز كرد: باید حواسمان باشد كه برای سرخ كردن باید حتما از روغن سرخ كردنی كه معمولا نیمه جامد است و توانایی سرخ كردن دارند استفاده كرد و برای پخت و پز از روغن‌های معمولی كه معمولا گیاهی است استفاده كرد.

وی عنوان كرد: هر روغن 2 تا 3 بار در روز بیشتر نباید استفاده شود و نباید آن را برای روز بعد گذاشت زیرا برای بدن بسیار مضر است خصوصا اینكه نباید در فرایند سرخ كردن تغییر شكل و رنگ یابد.

این كارشناس تغذیه خاطر نشان كرد: روغن زیتون روغن بسیار خوبی است كه به دلیل داشتن اسیدهای چرب برای بدن بسیار مفید است، ولی نباید به صورت سرخ كردنی استفاده شود بلكه باید تنها برای سالادها و پخت و پز ساده كه نیاز به حرارت زیادی ندارد بكار رود.

رمضانی یادآور شد: روغن‌های جامد كه به نام روغن نباتی معروف هستند به دلیل اضافه كردن هیدروژن در دسته روغن‌های اشباع شده قرار دارندو بنام اسیدهایچرب معروف و برای بدن مضر هستند و در استفاده از این روغن‌ها با توجه به برچسب آن از اسید چرب زیر 2 درصد استفاده شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار