کد خبر: ۲۱۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶ 21 April 2016
فصل بهار از فصل‌های زیبای آفریدگار است. اما جدا از زیبایی این فصل، ویژگی‌های خاص آن موجب تغییر و تحول در بدن و خواب آلودگی و سستی بدن می‌شود.
انرژی بدن عده‌ای با آمدن بهار کاهش می‌یابد به نحوی که با خواب‌آلودگی و کسالت زیادی روبه‌رو می‌شوند که تا حدی هم طبیعی است و بعضا باید برای رفع آن با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت شود. برای اطلاع از رمز و راز این کسالت‌ها و خواب آلودگی‌ها و نحوه درمان آن با «الهام قدمی» فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص طب سنتی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که می‌خوانید.
  • درباره عارضه‌های فیزیکی که فصل بهار برای آدم‌ها دارد   بگویید.
 عده‌ای با آمدن بهار انرژی بدنشان را از دست می‌دهند؛ زیاد می‌خوابند و تغییر فصلی را به بدترین شکل ممکن یعنی کسالت و خواب‌آلودگی شدید تجربه می‌کنند. این تغییر و تحول یک امر طبیعی است. هرچند در بسیاری از موارد با گذشت فصل این عارضه از بین می‌رود اما این اختلال می‌تواند جزو دسته اختلالات خلقی محسوب شود که اختلال فصلی نامیده می‌شود. واقعیت این است که در فصل بهار به علت افزایش طول روز و تابیدن بیشتر نور خورشید، اختلال خلقی در برخی افراد ایجاد می‌شود.
  • دلایل این کسالت و خواب آلودگی چیست؟
در بهار، به دنبال تغییر و تحولاتی که در بدن و محیط اطراف رخ می‌دهد و همچنین بلندشدن روزها و کوتاهی شب‌ها، میزان خواب آلودگی افراد افزایش پیدا می‌کند. در واقع ساعت بیولوژیک بدن که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم شده است، در فصل بهار نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود، بنابراین فرد در اولین مرحله به اختلال خواب از نوع پرخوابی دچار می‌شود. از سوی دیگر گردش خون در بدن در فصل زمستان و بهار تفاوت عمده‌ای می‌کند. در فصل زمستان گردش خون در بدن کمتر و خون رسانی به مغز بیشتر می‌شود اما در فصل بهار گردش خون در اندام‌ها بیشتر می‌شود و خون کمتری به مغز می‌رود؛ به این ترتیب به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به مغز فرد احساس خواب‌آلودگی بیشتری می‌کند. در بهار بیمارى  هاى مزمن مجددا بروز مى  كنند، زیرا در این فصل خلط‌های زائد که در فصل زمستان ساکن شده بوده‌اند، به جریان افتاده و در بدن جاری مى  شوند. در حقیقت در بدن فردی که در زمستان پرخورى کرده و ورزش و فعالیت مناسبی هم نداشته است، خلط‌های زائد افزایش یافته   و در نتیجه در بهار، آمادگی ابتلا به بیمارى  هایى را كه ناشی از این خلط‌هاست دارد.
  • آیا این خواب آلودگی و کسالت‌ درمان‌پذیراست؟
این حالت تا حدودی طبیعی است و توصیه می‌شود که خواب قیلوله یعنی قبل از ظهر، در بهار نسبت به زمستان بیشتر باشد. اما در افرادی که بیش از حالت عادی دچار کسالت و خواب آلودگی می‌شوند، باید به دیگر علائم بدنی نیز توجه کرد و با مشورت متخصص طب سنتی، پاکسازی بدن را به شیوه مناسب انجام داد. همچنین افراد برای جلوگیری از این کسالت‌ و بیماری‌های خاص این فصل باید از مصرف انواع گوشت و نوشیدنى  هایى كه گرمى  بخش و رطوبت  آور است، پرهیز کنند. بدن را نباید با طعام انباشت بلكه غذا را باید به دفعات با مقدار کم تناول كرد، استفاده از نوشیدنى‌ها و رب  هاى فرونشاننده گرما مانند رب انار و شربت سکنجبین نیز مناسب است. همچنین باید مصرف انواع سوپ‌ها و نوشیدنی‌ها از جمله ماء‌الشعیر طبی، غذاهای لطیف و زود هضم، ورزش و تحرک را در برنامه گنجاند و بدن را نباید با غذا انباشت بلکه باید غذا را به دفعات کمتری خورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار