آتش‎سوزی در برج سلمان و چند سوال ساده ؛
یکشنبه‎شب، برج سلمان مشهد در اندک زمانی به کلی سوخت و موجی از دلهره و اضطراب را در شهر رقم زد که تبعات آن قطعا تا مدت‎ها دامنگیر مدیریت شهری خواهد بود. متن ذیل، روایت یکی از شهروندانیست که شاهد عینی ماجرا از لحظه آغاز بوده که بدون کم و کاست توسط تابناک رضوی ارائه و امیدوار به توضیح مسئولان و تدبیر بیشتر هستیم.
کد خبر: ۲۵۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 12 July 2016
ساعت 19:55: به همراه خانواده قصد کرده‎ایم که سری به برج سلمان بزنیم و فالی و تماشایی... خودرو را که در خیابان سلمان با فاصله دو کوچه مانده به برج پارک می‎کنم، دودی خفیف از پشت بام برج نظرم را جلب می‎کند. با کمی دقت، می‎شود زبانه‎های کوچک آتش را هم دید. به فاصله 2دقیقه از حضور ما، دو ماشین آتش‎نشانی در محل حاضر می‎شوند و ما و مردمی که توجهشان کم‎کم به ماجرا جلب شده، خوشحالیم که آتش به سرعت مهار خواهدشد. اما حرکت ماموران آتش‎نشانی بسیار کند است و به نظر می‎رسد که اطلاع دقیقی از شرایط نداشته و سردرگم هستند.

آتش در مدیریت شهری مشهد + عکسهایی منتشرنشده از شیوع آتش در برج سلمان

آتش لحظه به لحظه در حال گسترش است و خون‎سردی ماموران جای سوال دارد. جالب است که پارکینگ سلمان هنوز در حال پذیرش خودرو به داخل است!

ساعت: 20:10: حالا دیگر همه متوجه وضعیت وخیم آتش‎سوزی شده‎اند و مردم از گوشه و کنار در حال تهیه عکس و فیلم از ماجرا هستند. چند خودروی دیگر آتش‎نشانی هم به صحنه آمده‎اند، اما عملا حرکت بازدارنده‎ای از بیرون دیده نمی‎شود. فقط برای دقایقی شلنگ آبی در پشت بام برج به راه می‎افتد که در مقایسه با حجم آتش و وسعتش، به قول مردم همیشه در صحنه فقط به درد آبیاری سبزیجات باغچه می‎خورد و نه مهار آتش! آن هم پس از دقایقی و با گسترش آتش به برج اصلی، قطع می‎شود. نگرانی را می‎توان در چشمان تک‎تک مردم دید...

آتش در مدیریت شهری مشهد + عکسهایی منتشرنشده از شیوع آتش در برج سلمان

ساعت 20:19: آتش به سرعت در حال زبانه کشیدن و گسترش است. اولین پلت‎فوم آتش‎نشانی(همان‎ها که سال پیش، یک ماه بیلبوردهای شهر را به تسخیر خود درآورده بودند و جزو خدمات جدی مدیریت شهری عنوان می‎شدند) از جبهه خیابان راهنمایی به آرامی بالا می‎رود و شلنگ پرفشارآب در دستان مامور آتش‎نشان جان می‎گیرد.


 
آتش در مدیریت شهری مشهد + عکسهایی منتشرنشده از شیوع آتش در برج سلمان

چشم‎ها همه در انتظار یک حمله پرقدرت به قلب آتش هستند؛ اما نه ارتفاع مناسب است و نه فشار آب!
این نحوه خاموش کردن حریق، خنده مردم را به همراه دارد! به نظر می‎رسد که تصمیم نهایی آن است که اجازه دهند آتش کار خود را بکند و فقط از تسری آن به خانه‎ها و اماکن اطراف جلوگیری شود.

آتش در مدیریت شهری مشهد + عکسهایی منتشرنشده از شیوع آتش در برج سلمان

ساعت 20:30: آتش خشن‎ترین چهره خود را نمایان می‎کند و تقریبا تمامی نمای برج را در بر می‎گیرد. هرم آتش که به صورت مردم می‎خورد و تکه‎های بزرگی از برج به پایین می‎افتد، دلهره عمومی مستولی می‎شود و تقریبا همه در خیابان سلمان از برج فاصله می‎گیرند. ماموران با اعلام اینکه احتمال انفجار شبکه‎های پرفشار گاز وجود دارد، از مردم می‎خواهند که صحنه را ترک کنند. دخترم که تا حالا مثلا ژست قوی بودن گرفته، به‎وضوح ترسیده و با قدرت خودش را در بغلم می‎فشارد... باید رفت اما می‎شود پرسید:
دلیل سردرگمی و کندی کار تیم اولیه آتش‎نشانی چه بود؟ 

آتش در مدیریت شهری مشهد + عکسهایی منتشرنشده از شیوع آتش در برج سلمان

آیا مناسب‎تر نبود که با اعلام اولیه آتش در برج سلمان، با توجه به حساسیت مکانی و عمومی چنین فضایی، از ابتدا تیم کامل آتش‎نشانی به صحنه اعزام می‎شد؟
در حادثه برج سلمان به وضوح کمبود امکانات و تجهیزات خودنمایی می‎کرد. چرا برای کلان‎شهر مشهد و اتفاقا به لطف دوستان قدیم و جدید، بهشت برج‎سازی ایران، امکانات متناسب اطفای حریق پیش‎بینی نشده است؟
طبیعی است که چنین اماکنی در راستای حفظ جان مردم، سختگیرانه‎ترین تمهیدات ایمنی را رعایت کنند. چگونه است که پروژه‎ای با این وسعت و عظمت، پیش‎بینی‎های لازم برای چنین مواقعی را نداشته است؟ نکته منفی‎تر ماجرا آنجاست که این برج به نوعی متعلق به بدنه شهرداری است واتفاقا باید الزامات دقیق‎تری در آن لحاظ شده باشد، اما ظاهرا چنین نبوده است! آیا درست است که شورای چهارم الزام رعایت موازین ایمنی برای پروژه‎های بیش از 8طبقه را که در شورای پیشین تصویب شده بود، ملغی کرده است؟!
نمای ساختمان برج ضدحریق نبوده و آرکوپال‎های اتصالی هم ضدحریق نبوده‎اند و به همین دلیل آتش به مغازه‎های مجاور نما نیز سرایت کرده است. در واقع هیچ تمهیدی برای جلوگیری از آتش‎سوزی احتمالی اندیشیده نشده است. دست‎مریزاد به مسئولان ایمنی شهر و شهرداری!
معاون محترم خدمات شهری فرموده‎اند که برج سلمان پایان‎کار هم نداشته است! که اگر چنین است به نظرم مجموعه مدیریت شهری بایستی به واسطه اهمال‎کاری و به خطر انداختن جان شهروندان مشهد مواخذه و ملغی شوند.
جالب اینکه گویا در نخستین ساعت حادثه از رئیس بحران شهر مشهد یعنی فرماندار محترم خبری نیست و پلیس هم با تاخیر می‌رسد! برخی دیگر از نهادهای امدادرسان نیز مدعی هستند هیچ فراخوانی رسما برایشان اعلام نشده و آن‎ها به صورت خودجوش در محل حاضر شده‎اند!
خبری از آماده باش نهادهای نظامی مانند ارتش و سپاه که می‌توانند در صورت تشدید چنین بحرانهایی به شدت کارآمد باشند، هم نیست! آیا مدیریت میدانی صحنه عملیات به درستی شکل گرفته و مشخص است!؟ کمیته بحرانی که بارها از خوبی آن شنیده‌ایم، خواب بوده است آیا؟! مبادا که شعاری است برای شکیل نشان دادن وجهه مدیریتی آقایان؟!
اینهمه همایش مدیریت بحران و شهر ایمن در شهر و سفرهای خارجی مدیران بحران استان و مشهد در سال‌های اخیر بواقع آیا خروجی جدی و کاربردی برای شهروندان داشته است؟
اگر اسکلت ساختمانی تخریب و ساختمان بر سر مردم آوار می‌شد آیا باز هم می‌توانستیم چشم در چشم مردم شویم و از افتخار مهار آتش اینگونه داد سخن بدهیم ...
خوشبختانه حادثه سلمان تلفات جانی دربرنداشت، اما زنگ خطر جدی را برای مدیران شهرمان به صدا درآورد که به تناسب اشتیاقشان به بلندمرتبه‎سازی، سطح مدیریت و امکانات سخت‎افزاری و نرم‎افزاری‎شان را نیز باید ارتقا دهند.
باوجود تبلیغات فراوان رسانه‎ای شهرداری برای افتخارآمیز جلوه دادن عملکرد مدیران شهری در حادثه برج سلمان، واقعیت اما شاید این باشد که مدیریت شهری نه تنها نمره قبولی نگرفت که ضعف جدی خود را در مقابله با بحران‎های بزرگ، در شهر زائرخیز خورشید، نمایان کرد.
آقایان نمایش را پایان دهید و به فکر اداره مطلوب و واقعی شهر باشید ...
 
آتش در مدیریت شهری مشهد + عکسهایی منتشرنشده از شیوع آتش در برج سلمان

آتش در مدیریت شهری مشهد + عکسهایی منتشرنشده از شیوع آتش در برج سلمان

آتش در مدیریت شهری مشهد + عکسهایی منتشرنشده از شیوع آتش در برج سلمان

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
صبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
نویسنده به نکات درستی اشاره کرده. من هم در صحنه بودم و بیشتر موارد رو تایید می کنم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
شهر داري فقط ظورش به مردم عادي رسيده پروژه هايي كه مربوط به خودشان هست رو اصلاً سفت و سخت نميگيرد و راحت اوكي ميدهند حالامردم عادي از هفت خان رستم ردميشن وبند بند پول ميگيرند اين رسمش نيست قانون بايد براي همه يكسان باشه اين دفعه دامن خودشون رو گرفت
صبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
نویسنده به نکات درستی اشاره کرده. من هم در صحنه بودم و بیشتر موارد رو تایید می کنم.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
مجتمعی که با رابطه و باندبازی به جای قانون مداری ساخته بشه و خیلی جالبه که هنوز پایانکار نداره!!!!
قسمتی از خیابان یک طرفه سلمان فارسی را به دوقسمت تقسیم کردند برای ورودی پارکینگ مجتمع!!!
آیا اینها رابطه وپارتی بازی نیست!!!؟
هدهد
|
United Kingdom
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
یادداشت قابل توجهی بود.
فکر میکنم مامورین آتش نشانی تصور و شناخت درستی از مصالح ساختمانی برج و به خصوص کامپوزیت نما نداشتند وگرنه با توجه به اشتعال پذیری بالای این ترکیب،قضیه رو جدی تر میگرفتند و با سرعت و امکانات مناسب تری در صحنه حاضر می شدند!!!
به هر حال برای همشهری های خسارت دیده ام بسیار متاسفم و ابراز همدردی میکنم.
امیدوارم به وضعیتشون سریعتر رسیدگی بشه
صبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
نویسنده به نکات درستی اشاره کرده. من هم در صحنه بودم و بیشتر موارد رو تایید می کنم.
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
من ده دقیقه پس از اتش سوزی اونجا بودم و عملا آتش نشانی کارخاصی نمیکرد (یا حداقل من ندیدم) فقط یک ماشین که ارتفاع جرثغیلش تا نیمه برج میرسید شروع به ابپاشی کرد که عملا انگار شما یک لاستیک تریلی رو اتیش بزنی و بخوای با اب دهن خاموشش کنی!! در عمل آتیش خودش خاموش شد(یعنی چیزی نمونده بود که دیگه بخواد بسوزه)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
وقتی مدیران شهری مشهد بر اساس تعلقات به فلان حزب سیاسی و بی هیچ سابقه روشنی در زمینه مدیریت شهری انتخاب می شوند اوضاع بهتر از این نمی شود. در گوشه و کنار شهرداری کم نیستند کسانی که پست های مدیریتی به ناحق اشغال کرده اند و ناکارآمدی آنها در حوادثی از این دست رخ می نماید.
علوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
از طنزهای روزگار همین تبلیغات گسترده شهرداری مشهد است که شهر را با آن کاغذ دیواری کرده اند. مردم به جای تجربه و چشیدن شیرینی خدمات شهری بیشتر اوصاف آن را می شنوند یا می بینند. همین هزینه های هنگفت تبلیغات گوشخراش شهرداری هزینه چند خط اتوبوس تندرو می تواند باشد با اتوبوس هایی که زوار امام رضا کمتر در آن گرما بخورند یا فشار جمعیت را تحمل کنند. استفاده نابجا از تبلیغات محیطی حتی گریبان روزنامه شهرداری مشهد و روزنامه دیگری را که طیف مدیران روزنامه شهرداری مشهد در آن حضور دارند گرفته است و بسیار مضحک است که می بینیم این دو رسانه با ضرب و زور تبلیغات محیطی در نقاط پر رفت و آمد و گران شهر به لحاظ تبلیغاتی دنبال افزایش مخاطب هستند!!! به جای آنکه با کار درست ژورنالبستی(که البته مدیران این دو رسانه با آن بیگانه اند) همین مخاطب اندک موجود را ابزار تبلیغاتی خود کنند تا دیگران را ترغیب به روی آوردن به رسانه آنها کنند.
رحمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
فقط,بلدند بسازند و پول بگیرن...نصف شهر مشهد شده اراضی قاسم اباد دوتا نونوایی توش پیدا نمیشه...بعد میخان بفکر سیستم اتشنشانی برجها باشن...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
خدا مسئولین شهرداری به خصوص حوزه ساختمان را شفا دهد، لعنت بر مسئولینی که به زور از مردم پول می گیرند. لعنت لعنت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار