معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: متاسفانه کشور ما در زمینه افت آب های زیرزمینی حائز رتبه نخست در دنیا است.
کد خبر: ۲۷۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲ 11 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار ایرنا، معصومه ابتکار روز پنجشنبه در جریان سفر یک روزه خود به استان قزوین در دیدار با استادان، دانشجویان مراکز عالی استان، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، تشکل های مردم نهاد و هنرمندان استان که در سالن دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، افزود: در مدیریت منابع آبی باید ضمن تغییر الگوی مصرف بهینه، به سمت بهره مندی از چرخه آب های زیرزمینی برویم.
وی، ایران را کشوری با اقلیمی خشک و نیمه خشک با شاخص های پائین تر از حد معیارهای جهانی در سرانه آبی دانست و یادآور شد: در صورت قرار گرفتن در چنین وضعیتی باید منابع آبی خود را به درستی مدیریت کرده تا از شرایط تنش آبی به بحران تبدیل نشویم.
ابتکار ادامه داد: افت آب های زیرزمینی در کشور ما حاصل کم توجهی به بحث محیط زیست و نبودن مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی و نیز حفاظت از آب و خاک در کنار گرمایش زمین است که این عوامل باعث شده تا بحرانی ترین کشور در این زمینه باشیم.
وی در ادامه بخش های اقتصادی، صنعت و کشاورزی را متاثر از آسیب های محیط زیست دانست و گفت: برای مدیریت بحران آب، به ویژه در برخی مناطق که با تنش آبی روبرو هستند تغییر الگوی کشت آبیاری مهم بوده که باید در این راه از سامانه های نوین آبیاری بهره مند شویم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: علاوه بر وقوع جنگ ها که تهدیدی برای بشریت نیز به حساب می آیند، نابودی و تخریب منابع طبیعی و زیست محیطی نیز یکی دیگر از تهدیدهای جهانی به حساب آمده است.
ابتکار با تاکید بر اینکه باید در روند رسیدگی به مشکلات و معضلات محیط زیست سریع تر از گذشته عمل کنیم چرا که این معضلات روز به روز پیچیده تر شده، افزود: به عنوان مثال وقتی از خاک صحبت می کنیم در واقع آب را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.
وی با اشاره به اینکه استفاده مطلوب از آب و خاک از روند تخریب محیط زیست جلوگیری می کند، یادآور شد: استفاده بی رویه سموم در بخش کشاورزی و باقی مانده آن در خاک موجب تخریب محیط زیست شده که علاوه بر خطر سلامت انسان ها، بر اثر مصرف آن حشرات مفید را هم از بین می برد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه امروز دیدگاه آحاد جامعه نسبت به حفظ محیط زیست تغییر کرده و مردم می دانند که بسیاری از باکتری ها و حشرات در چرخه حیات بخشی از نیازهای انسان در روی زمین بوده که باید حفظ شوند.
ابتکار اضافه کرد: تلاش این سازمان حفظ تنوع محیط زیست موجود با مشارکت مردم با احیای تالاب ها و حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی در حال نابودی است.
وی در ادامه به الگوی غلط مصرف انرژی در کشور اشاره و گفت: ایران ذخایر نخست گاز دنیا را در اختیار دارد اما الگوی مصرف آن پنج برابر کشورهای اروپایی است که باید تلاش کرد تا با استفاده از تکنولوژی های روز در حوزه کشاورزی و صنعت این میزان مصرف را کاهش و میزان بهره وری را افزایش دهیم.
ابتکار به صنایع بزرگ موجود در استان قزوین اشاره و افزود: علی رغم اینکه در بخش مدیریت پسماند گزارش های خوبی ارائه شده اما همچنان جای پیشرفت دارد که باید از الگوهای موفق در این زمینه بهره کافی را برد.
وی تاکید کرد: واحدهای تولیدی با هدایت پساب های صنعتی، بازیافت و مدیریت پسماند نیز با راه اندازی فیلتر هوا و بهینه سازی انرژی می توانند علاه بر کاهش بار آلودگی، از بهره وری بیشتر نیز برخورد باشند.
وی، حفظ محیط زیست را از وظیفه ای عمومی اعلام و یادآور شد: مشارکت های مردمی در انجام این مهم حائز اهمیت بوده که تشکل های مردم نهاد، دانشجویان و استادان دانشگاه ها در این زمینه می توانند همکاری های خوبی را داشته باشند.
این مسئول افزود: دولت یازدهم تمهیداتی را برای ایجاد فرصت و مشارکت های عمومی مردم در حفظ محیط زیست و ارتقا وضعیت زیست محیطی کشور اندیشیده چرا که نقش و محوریت مردم در حفظ آن بسیار قابل توجه است.
وی با بیان اینکه یک سوم مواد غذایی در جهان هنگام کاشت، برداشت و مصرف محصول هدر می رود، ادامه داد: با یک حرکت اجتماعی جدی و صحیح در این زمینه بی شک می توان آینده بهتری را برای پیشرفت و نشاط جامعه اسلامی خود رقم بزنیم.
ابتکار در ادامه وجود زباله های پلاستیکی در محیط زیست را یکی دیگر از معضلات زیست محیطی عنوان و گفت: متاسفانه در بیشتر نقاط زمین، به خصوص دریاها شاهد وجود قطعه های پلاستیکی ریخته شده توسط مردم هستیم که در طول 40 سال آینده وجود آنها بیش از ماهیان دریایی خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود حفظ محیط زیست را از اولویت های ویژه دولت تدبیر و امید دانست و گفت: علت توجه به این موضوع مهم بروز مشکلاتی نظیر کمبود آب، خشکسالی، ریزگردها و گرد و غبارهای منطقه ای بوده است.
ابتکار ادامه داد: در راستای توجه ویژه به محیط زیست، نخستین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه و تالاب های کشور بود که بسیاری از برنامه های بلند مدت را نیز به خود اختصاص داد.
وی در پایان افزود: مساله محیط زیست از موضوع های حیاتی و کلیدی برای جامعه بشری است و در تمام اجلاس های جهانی نیز به آن توجه ویژه می شود.
دوستاران و انجمن های مردم نهاد در حرکتی نمادین و در راستای صیانت از محیط زیست با دوچرخه به استقبال رئیس سازمان محیط زیست در قزوین آمدند.
دیدار با رئیس کل دادگستری و قضات استان، نشست با نخبگان، خبرنگاران و تشکل های زیست محیطی، بازدید از مرکز علم و فناوری و حضور در شورای اداری استان از دیگر برنامه های پیش بینی شده در سفر یک روزه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان قزوین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار