مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی:
کیوان دواتگران عصر امروز در نشست با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: توانمندسازی در راستای اقتدارافزایی گروه‎های هدف انجام می‎شود پروژه‎های توانمندسازی از دو سال پیش برای گروه‎های معلولان، نابینایان، سالمندان، افراد ضایعه نخاعی و آسیب شنوایی اجرا شده است.
کد خبر: ۲۹۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۳ 11 September 2016
مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی گفت: تا پایان سال جاری بسته آموزشی توانمندسازی بیماران روانی و گروه‎های ذهنی تدوین می‎شود.
کیوان دواتگران عصر امروز در نشست با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: توانمندسازی در راستای اقتدارافزایی گروه‎های هدف انجام می‎شود پروژه‎های توانمندسازی از دو سال پیش برای گروه‎های معلولان، نابینایان، سالمندان، افراد ضایعه نخاعی و آسیب شنوایی اجرا شده است.

وی از استمرار طرح‎های تخصصی توانمندسازی ویژه معلولان خبر داد و تصریح کرد: برنامه‎های رفاهی معلولان، مسائل اقتصادی «کمک هزینه‎ای» و اقتدارافزایی با جدیت پیگیری می‎شود.

* اشتغال معلولان سرمایه‎گذاری بیشتر و برنامه‎ریزی دقیق‎تر می‎خواهد

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی با اشاره به اجرای طرح «cbr» توانبخشی مبتنی بر جامعه افزود: یکی از مسائل اصلی در حوزه معلولیت توجه به امرار معاش است در راستای مسائل اجتماعی، ارتقاء سلامت و آموزش نیازمند همیاری بیشتری هستیم باید از ظرفیت‎های محلی و سازمان‎های غیردولتی استفاده شود.

دواتگران بیان کرد: سازمان بهزیستی در طرح «cbr» به عنوان تسهیل‎گر مشارکت کلیه ذی‎نفعان را در جامعه برای یک اصل کلی دنبال می‎کند تلاش داریم با استفاده از ظرفیت‎های محلی ضمن یادآوری مسئولیت‎های اجتماعی ارگان‎های مختلف، سهم آنها در ارتقاء زندگی افراد معلول مشخص شود.

وی در خصوص اشتغال معلولان گفت: اشتغال معلولان سخت‎تر از سایر گروه‎های جامعه است و سرمایه‎گذاری بیشتر و برنامه‎ریزی دقیق‎تر می‎خواهد افراد دارای محرومیت سهم اقتصادی بیشتری می‌طلبند، هر چه سازمان‎های مردم نهاد بیشتری در حوزه معلولان فعال شوند بیشتر به سمت توسعه‎یافتگی حرکت خواهیم کرد.

* بودجه‎های بهزیستی برای ارتقاء کیفیت زندگی معلولان هدفمندسازی می‎شود

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی با اشاره به رشد بودجه دو الی سه برابری این بخش در مقایسه با سال گذشته ابراز امیدواری کرد با هدفمندسازی بودجه‎ها در راستای ارتقاء کیفیت زندگی جامعه هدف گام‎های اساسی برداشته شود.

دواتگران با بیان اینکه «cbr» توانبخشی مبتنی بر جامعه یک راهبرد است، افزود: چیزی به نام «cbr» شهری و روستایی نداریم توانبخشی مبتنی بر جامعه هر جایی که زندگی مدنی جریان دارد را مشمول می‎شود این توفیق را داشتیم که 30 درصد جامعه روستایی و حاشیه شهرها را طی دو دهه زیرپوشش قرار دهیم.

وی اشتغال معلولان را یک فرآیند خواند ابراز کرد: «cbr» بهترین تسهیل‎گری در حوزه اشتغال را می‎تواند انجام دهد هدف نهایی توانبخشی معلولان اشتغال افراد معلول و ورود آنها به بازار کسب و کار است اگر این هدف محقق نشود کارهای ما جنبه حمایتی دارد در حوزه اشتغال آنچه در «cbr» دنبال می‎شود استفاده از تکنیک‎های ساده تسهیل‎گری مانند استاد- شاگردی است.

* یک میلیون و 200 هزار معلول در سامانه ثبت اطلاعات شناسایی شدند

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی گفت: بیش از 5 الی 6 هزار نفر سال گذشته با اجرای طرح استاد-شاگردی وارد طرح «cbr» شدند و در آمار اشتغال آورده شد.

دواتگران از شناسایی یک میلیون و 200 هزار معلول در سامانه ثبت اطلاعات خبر داد و افزود: این آمار کلی معلولان جامعه نیست بلکه معلولانی که به سامانه مراجعه و اقدام به ثبت‎نام کردند این افراد حتی معلولان بارز جامعه نیستند.

وی بالاترین نرخ معلولیت را متعلق به معلولان جسمی حرکتی دانست و گفت: بیش از 42 درصد معلولیت‎ها در بخش جسمی و حرکتی است گروه‎های ذهنی، شناختی و روانی «گروه منتال» با 36 الی 37 درصد در رده دوم معلولیت‎ها قرار می‎گیرند گروه‎های معلولیت حسی و گفتاری با آمار زیر 10 درصد در اولویت‎های بعدی هستند.

* گلستان جزو 5 استان برتر در اجرای «cbr»

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی افزود: گلستان در حوزه «cbr» جزو استان‎های پیش‎رو و اولویت‎دار است و جزو پنج استان برتر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و برنامه‎های اجتماع‎محور است.

به گفته دواتگران، بیش از 4 هزار تسهیل‎گر در کشور در سطوح میانی و محلی فعالیت می‎کنند اکثر تسهیل‌گران از خانواده‎های افراد معلول و حتی افراد معلول هستند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار