معاون سازمان اراضی کشور:
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشور گفت: اجرای طرح کاداستر در ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۲۹۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶ 21 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، فرید صیدی نژاد در حاشیه بازدید از اجرای طرح کاداستر استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: حفظ بستر خاک برای ما بسیار مهم است و در دولت یازدهم در حفظ کاربری اقدامات درخور توجهی صورت گرفته است و مسائلی از نظر زیست محیطی و آب و خاک مطرح شده که در عمل هم به نتایج خوبی دست یافته ایم.

صیدی نژاد بیان کرد:برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی با افزایش گشت های حفظ کاربری اقدامات خوبی انجام شده و تاکنون تعدادگشت های زمینی به ۲۵۰ گشت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ در سازمان امور اراضی هم فعال است تا به موقع از تغییرات کاربری مطلع شویم و در کم ترین زمان از تغییرات کاربری غیرمجاز جلوگیری کنیم.

صیدی نژاد اظهارداشت: در گذشته سازمان امور اراضی در شهرستان ها از جایگاه خوبی برخوردار نبود ولی در حال حاضر این مشکل رفع شده است.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور یادآورشد: اعتبارات سازمان امور اراضی بسیار ناچیز بود اما در دولت جدید با کمک مجلس شورای اسلامی اقداماتی شکل گرفت تا سازمان روی پای خود بایستد.

طرح کاداستر در کشور تسریع می شود

صیدی نژاد اضافه کرد: طرح کاداستر در کشور کار محوری سازمان امور اراضی است که با همکاری سازمان اسناد کشور برای پوشش  ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور  اجرا می شود.

وی گفت: این طرح باید در مدت ۵ سال اجرا و اسناد کاداستری برای آن صادر شود که سازمان امور اراضی متولی اجراست و امیدواریم با اختصاص بموقع اعتبارات این کار بسرعت صورت گیرد.

صیدی نژاد اظهارداشت: برای این که مالکیت اراضی کشاورزی مشخص و تثبیت شود طرح کاداستر اراضی کشاورزی و باغی هم اجرایی شده که با اجرای آن ضمن کمک به تعیین تکلیف مالکیت کشاورزان و باغداران اختلافات دولت و مردم هم رفع می شود.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور یادآورشد: این طرح دارای ردیف اعباری است که هر سال میزان آن به صورت متغیر پیش بینی شده و هر چند دولت تخصیص را داده اما میزان آن کافی نیست و در مدت پنج سال قادر به تکمیل طرح نیستیم.

وی افزود: این طرح نیازمند توجه بیشتری است و می توانیم از تجربه کشورهای موفق استفاده کنیم اما نیازمند تزریق اعتبارات بیشتری در یک محدوده زمانی کوتاهتری هستیم که در حال حاضر فقط سالانه ۴۰ میلیارد تومان داده می شود که کافی نیست و برای اجرای کامل طرح در تمام کشور بیش از  ۸۵۰ میلیارد تومان لازم است تا کار عملیاتی و تکمیل شود.

قزوین استان پیشرو در اجرای طرح کاداستر

صیدی نژاد گفت: خوشبختانه در استانها نحوه اجرا تفاوت دارد که قزوین به عنوان استان پیشرو است که در این منطقه با استفاده از مشارکت دستگاهها برای ۵۰ هزار هکتار از اراضی برنامه داشتیم که در سطح ۱۷۰ هزار هکتار در حال اجراست.

وی تصریح کرد: در بازدید از نحوه اجرا می توان گفت اجرای کاداستر می تواند در حفظ کاربری اراضی کشاورزی نقش مهمی داشته باشد و اگر اسناد کاداستر کشاورزی تهیه شده باشد بهره برداران می توانند بهتر فعالیت کنند.

صیدی نژاد اظهارداشت: در سال ۹۲ و ابتدای سال ۹۳ تدابیر خوبی در دولت صورت گرفت و با همکاری دستگاه قضایی و دادستان و نیروی انتظامی توانستیم هماهنگی مناسبی در درون دولت برقرار کنیم و تغییر کاربریهایی که در قبل به صورت غیر مجاز بود مورد بررسی قرار گرفت.

صدور  ۱۰ هزار درخواست مجوز تغییر کاربری به مساحت دو هزار هکتار

وی یادآورشد: برای تامین نیازهای مردم قانون حفظ کاربری سال ۷۴ تصویب شدکه برای هر تغییر کاربری کمیسیون های استانها می توانند نظر بدهند که در ۴ ماهه امسال بسیاری از نیازهای بخش کشاورزی برای احداث دامداری، پرورش ماهی، گلخانه و سایر نیازها با دادن مجوز پاسخ داده شده که حدود ۱۰ هزار مورد درخواست به مساحت دو هزار هکتار مجوز تغییر کاربری مجاز صورت گرفته است.

معاون امور اراضی کشور بیان کرد: روسای جهاد کشاورزی می توانند تشخیص دهند هر جا لازم بود برای تغییر کاربری مجوز دهند تا کشاورز در عرصه تولید  پشتیبانی شود و انگیزه تداوم کار را داشته باشد.

وی اظهارداشت: از سال ۹۳ توانستیم کار پیشگیری از تغییر کاربریهای عیرمجاز را داشته باشیم که با هماهنگی نیروی انتظامی با راه اندازی گشت های ویژه برای پیشگیری از تغییر کاربری و حفظ اراضی کشاورزی در همه شهرستانها و استانها تاکنون ۲۵۰ گشت خودرویی فعال شده است.

صیدی نژاد گفت: این کار با همکاری نیروی انتظامی انجام می شود که در حال حاضر در وضعیت خوبی هستیم و باور داریم برای حفظ سرزمین و آب و خاک همه باید مشارکت و همکاری کنند.

وی اضافه کرد: پرونده های تغییر کاربری متعددی داریم که در مرحله قضایی است و بیشترین پرونده ها مربوط به استانهایی است که مرغوبترین زمین های کشاورزی را دارند که قزوین هم در این ردیف است و در منطقه یک ارزیابی می شود و از آن جا که تغییر کاربری جرم محسوب می شود از طریق دادسرا پیگیری می کنیم و ارا در ماده ۳ صادر می شود و مردم هم متوجه شده اند که دولت دنبال اجرای قانون است و نسبت به گذشته شرایط فرق کرده است.

صیدی نژاد تصریح کرد:رفع تداخلات در اولویت سازمان است تا مشکلات مالکیت دولت و مردم برطرف شود و با استمرار گشت های حفاظت از اراضی کشاورزی تلاش می کنیم در مسیر پشتیبانی تولیدات بیشتر از کشاورزی گام برداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار