رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد:
15مهر ماه روز ملي روستا وعشاير امسال در حالی فرا رسید که به گفته رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد، روستاها و روستائیان غریب هستند و در مظلومیتشان همین بس که حتی در این روز نیز اتفاق خاصی برای بهبود وضعیت این مجاهدان جبهه توليد و فعالان اقتصادى كشور، رقم نمی‌خورد!؟ روستاییان يعنىشروع ميشود دست بوس همه كسانى ازاين عزيزانم كه براى بى نيازى خود وكشورشان بركف دستانشان پينه بسته است
کد خبر: ۳۰۸۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 07 October 2016
محمد فانی در گفتگوی اختصاصی با تابناک رضوی گفت: اگر میخواهیم در مسیر اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری گام برداریم مهمترین اقدام تقویت تولید داخلی است و  روستاها پایگاه های کار و تولید و پشتوانه های استقلال و خودکفایی هستند که در صورت تامین زیرساخت‌ها و تقویت روستائیان و اشتغالزایی در این زمینه، می‌توان موفق بود.
 
وی افزود : بیشترین زمینه و ظرفیت ما در تولید محصولات غذایی و دامی و نیز در عرصه کشاورزی در روستاها است و نه برخی صنایع وارداتی که در هر صورت فاصله مان با جهان در این صنایع کم نیست.
 
وی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه «مناطق روستايي و عشايري کانون توليد وکارآفريني است »، ادامه داد : در شرایطی که ایران اسلامی، دشمنان خارجی بسیاری دارد ، پیش از هر چیز ابتدا باید به استقلال در تامین نیازهای اولیه بیاندیشیم که زمینه اش در روستاها وجود دارد و در مواردی مانند تولید و عرضه بذر خراسان و انواع مواد غذایی، کشاورزان و عشایر ما پیشگام هستند.
 
چرا روز روستا غریب است ؟! / حاشیه حاشیه شهر مشهد را دریابید! / وجود 50 هزار باغ ویلا در شهرستان مشهد / منطقه توس می‌تواند شهری مستقل در جوار مشهد باشد
 
رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرستان مشهد یادآوری کرد: مدیران و مسئولان کشور در همه رده ها باید بدانند که در واقع آنها به روستائیان عزیز، اين انسانهاى پركار و كم ادعا و كم مصرف و پراثر، نیاز دارند نه اینکه فکر کنیم روستائیان به مسئولان محتاجند و مبادا که هزینه یک شب شام برخی مدیران حکومتی یا خرج یک سمیناهار در ادارات ما با درآمد یک سال محصول یک کشاورز معمولی و دامدار زحمتکش روستایی ما یکسان باشد!
 
وی با اشاره به برگزاری جلسه ای در شورای شهرستان مشهد درباره نظارت بر حریم شهری مشهد، گفت: طبق گفته مشاور طرح حریم شهر مشهد در حال حاضر در خارج از محدوده شهری و در نقاط پیرامون پایتخت معنوی ایران اسلامی در شعاعی حدود 40 تا 50 کیلومتری حدود 50 هزار باغ ویلا وجود دارد که اگر از سالها پیش حواس‌ها و حساسیتها بر چنین وقایعی متوجه بود امروز بسیاری از عوارضی مانند بروز گره‌های ترافیک بسیار در مبادی ورودی و خروجی شهر مشهد در روزهای تعطیل را نداشتیم و اگر از اکنون هم هوشیار باشیم بهتر از فرداست.
 
به گفته وی، این حجم عظیم باغ ویلاها و چاه‌های غیرمجازی که برخی از دارندگان این باغ ویلاها بعضا به صورت غیرقانونی احداث کردند و نزاع‌های جمعی در مناطق و بعضی پارتی های شبانه از جمله مسائل و آسیب‌های این باغ ویلاها در این مناطق است و عجیب اینکه حتی عوارض مالی واقعی ویلاهای خودشان را هم بسیاری از این سازندگان ویلاها در شورای بخش پرداخت نکردند.
 
وی تصریح کرد: درحال حاضر 237 روستا در بخش مرکزی مشهد داریم که هیچگونه بودجه ای برای هزینه های جاری و نظارتی برای شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد به عنوان شورای فرادستی بیش از 180 روستای دارای شورای اسلامی پیش بینی نشده است ضمن اینکه در بخش مرکزی شهرستان مشهد، 56 روستای فاقد شورا و دهیاری داریم که متولی مدیریت آنها نیز شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد است.
 
رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد افزود: امروزه حاشیه شهر دارای حاشیه ای است که اگر توجه به هنگام به آن نشود و رفتارهای اصولی در مواجهه با آن نداشته باشیم و از علم و تجربیات روز دنیا در برخورد با شهرهای اقماری پیرامون شهرها استفاده نکنیم راه به جایی نمی بریم.
 
وی افزود : هماهنگ با شهرهای مرکزی و با در نظر گرفتن قوانین شهرسازی متناسب و با نظارتهای لازمه می بایست به سمت توسعه شهری برویم. بعنوان نمونه 10 شهر اقماری در حاشیه مشهد پیشنهاد دادیم که حداقل اگر با 4 مورد از آنها مانند محور توس ، کلات ، جاده سیمان ، دهستان کنه بیست موافقت شود این مناطق می توانند به عنوان حلال مشکلات و ضربه گیر مسائل شهری باشندتا  آسیبهای کمتری متوجه شهر مرکزی باشد.
 
فانی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که در کشور ما مدیریت متمرکز پاسخگو نیست بلکه می بایست به سمت تحقق مدیریت هماهنگ حرکت کنیم و نظارت‌ها تقویت شود و توسعه همه جانبه روستاها را مدنظر داشت.
 
به گفته این عضو شورای بخش مرکزی مشهد، اگر میخواهیم مشکلات حاشیه شهر مشهد را رفع کنیم حدود 18 تا 20 هزار میلیارد تومان، هزینه لازم است تا بتوانیم منطقه ای با زیرساخت اصولی متناسب مانند قاسم آباد مشهد داشته باشیم که تقریبا غیر عملی به نظر می‌رسد و بنابراین در این راستا، نیازمند برنامه ریزی شهری و ساخت و گاهی حتی تخریبهای گسترده هستیم.

وی افزود : گاهی در یک روستا شاهد هستیم که خانه هایی ساخته می شود که براساس ضوابط شهرسازی نیست و نقشه کوچه و خیابان وضعیت مشخصی ندارد و به عنوان نمونه اختلاف سطح در یک کوچه در یک روستا حدود 4 متر است.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد گفت: الان روستای کشف، در فاصله 2 کیلومتری میدان شهید فهمیده دارای ساخت و سازهایی است که حتی حداقل استانداردها را ندارد و در دو طرف کوچه شش متری، ساختمانهای چهار یا پنج طبقه ساخته می شود.
 
وی افزود: فقط برای اصلاح دفع آبهای سطحی شهرک نوده مشهد امروزه شهردار مدعیست بالغ بر 2 میلیارد تومان هزینه لازم است درحالیکه این روستا اولین روستا در کشور است که سال 77 دارای دهیاری شده است.
 
وی همچنین پیشنهاد کرد : منطقه توس قابلیت تبدیل شدن به یک شهر یا شهرستان مستقل در جوار شهر مشهد را دارد که در این صورت رفع مسائل آن، تسریع و تسهیل می شود. 
 
 فانی افزود: در حال حاضر تعداد 630 عضو شورای اسلامی روستایی و 166 نفر دهیار در بخش مرکزی مشهد داریم که برخی از این افراد حائز سوابق شغلی و جایگاه‌هایی تا معاون مدیرکل در استان هم بودند و این عزیزان ظرفیت بالایی دارند و ما نیز حاضر به انجام همه گونه هماهنگی در این زمینه  هستیم که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.
 
 وی با اشاره به ورود مجموعه مدیریتی آستان قدس رضوی و برخی نهادها و سازمانها برای رفع مسائل و خدمت‌رسانی به حاشیه شهر مشهد تاکید کرد : رفع مسائل حاشیه شهرها بدون بهره گرفتن از سرمایه اجتماعی و ظرفیت خود اهالی این روستاها و مشارکت آنان، چندان تاثیری ندارد.
 
رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مشهد همچنین با اشاره به وجود قریب به 100 روستای بخش مرکزی شهرستان مشهد دارای موقوفات و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی، تصریح کرد: این مناطق نیازمند توجه ویژه است و امیدواریم تعالی تعاملات با آستان قدس رضوی به برکت رویکرد انقلابی اخیر تولیت جدید آستان قدس، محقق شود که در این خصوص تقاضای دیدار مستقیم اعضای شوراهای روستایی با تولیت معزز داشتیم.
 
وی همچنین به فرمایش امام خمینی(ره) در دیدار با مسئولان صدا و سیما در سالهای نخستین انقلاب اسلامی اشاره کرد که از رسانه ها خواستند تا به سراغ کشاورزی که با دستان پینه بسته در حال کار و مجاهدت است بروند اظهار تاسف کرد: مردم مظلوم روستاها همچنان در حاشیه توجه رسانه ها هستند و در تریبون‌ها و حتی در رسانه ملی هم آنگونه که باید و شاید دیده و شنیده نمی‌شوند!؟
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جنبش عدالت طلبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
سلام خیلی خوب وعالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار