فرماندار مشهد با بیان اینکه انتظار مشارکت 35 درصدی مردم استان در سرشماری اینترنتی را داشتیم، از مشارکت 21 درصدی و رتبه 27 خراسان رضوی در میان دیگر استان‌ها خبر داد.
کد خبر: ۳۱۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵ 18 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، رضا منصوری درباره سرشماری نفوس و مسکن اظهار داشت: این سرشماری در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول آن تا 28 مهر به‌صورت اینترنتی تمدیدشده است.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم سرشماری مأموران مجهز به تبلت به منازل مراجعه می‌کنند، گفت: در سرشماری سال جاری حتی یک برگ کاغذ استفاده‌نشده و هر دو مرحله به‌صورت کاملاً الکترونیک انجام می‌شود.

فرماندار مشهد با اشاره به پشتیبانی مناسب سازمان آمار در به‌کارگیری نیروها و امکانات و لجستیک حمل‌ونقل افزود: در خراسان رضوی 13 ستاد سرشماری تشکیل‌شده که 12 ستاد شهری و یک ستاد روستایی است و یک‌هزار و 70 نفر در مشهد و در مجموع 156 کارشناس فنی در ستادها مشغول به فعالیت هستند.

منصوری با تأکید بر اینکه سرشماری نفوس و مسکن به‌هیچ‌وجه ربطی به مسئله مالیات یا یارانه ندارد، گفت: در سرشماری تعداد دقیق افراد، مسکن، شاغلان و خانوارها جمع‌آوری می‌شود تا برنامه‌ریزی در زمینه‌های مختلف به سهولت انجام گیرد و اطلاعات افراد کاملاً محرمانه است.

وی بابیان اینکه در سرشماری سال 90 جمعیت استان 5 میلیون و 194 نفر بوده است، افزود: از این جمعیت 71 درصد جمعیت شهرنشین و 28.1 درصد جمعیت روستانشین بوده‌اند.

فرماندار مشهد با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شد 35 درصد از خانوارهای استان در مرحله اول سرشماری اینترنتی شرکت کنند، گفت: متأسفانه 21 درصد در این مرحله مشارکت داشته‌اند و ما در میان 31 استان کشور رتبه 27 ام را ازلحاظ مشارکت در مرحله اول سرشماری کسب کرده‌ایم.

سهم 5.6 درصدی خراسان رضوی از جوایز شرکت در سرشماری اینترنتی

همچنین معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه خراسان رضوی هدف از سرشماری را کسب اطلاعات‌پایه مطالعات برنامه ریزان و جامعه دانشگاهی عنوان کرد و اظهار داشت: پس از سرشماری وضعیت جمعیت در مناطق مختلف بررسی و هرم سنی تعریف می‌شود و متناسب با این هرم سنی رفع نیازهایی از قبیل مواد غذایی و دارویی و خدمات بهداشتی و حمل‌ونقل برنامه‌ریزی می‌شود.

مجید نعیمی در پاسخ به چرایی پرسش نوع بنای منزل مسکونی در سرشماری گفت: این سؤال اهمیت مدیریت بحران و تعیین میزان آسیب‌پذیری منازل مسکونی در مقابل بلایا را نشان می‌دهد.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال 90، 71 درصد منازل با سازه‌های معمولی، 25 درصد با اسکلت فلزی و تنها سه درصد اسکلت بتونی داشته‌اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه خراسان رضوی به جوایزی که به شرکت‌کنندگان در مرحله اول سرشماری تعلق‌گرفته اشاره کرد و گفت: از هزار جایزه تعلق‌گرفته در سراسر کشور، 500 جایزه توزیع‌شده و سهم خراسان رضوی از این جوایز 5.6 درصد بوده است.

نعیمی بابیان اینکه 28 جایزه به خانوارهای استان تعلق‌گرفته است، افزود: وزارت ارتباطات هم در نظر دارد پس از اتمام مرحله اول سرشماری به کلیه شرکت‌کنندگان در این مرحله دو گیگ اینترنت رایگان هدیه کند.

وی همچنین از در اختیار بودن اینترنت ادارات برای ثبت‌نام الکترونیکی در سرشماری خبر داد و گفت: دفاتر پیشخوان دولت هم با دریافت حداکثر 3 هزار تومان می‌توانند اطلاعات افراد را در مرحله اول سرشماری اینترنتی ثبت کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ و بودجه خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به سرشماری در روستاها اشاره و تصریح کرد: تاکنون 2 هزار و 114 خانوار در روستاهای استان ثبت‌نام داشته‌اند و روستاییان می‌توانند با مراجعه به دهیاری‌ها یا خانه‌های بهداشت به‌صورت رایگان در فرصت باقی‌مانده نسبت به ثبت‌نام در طرح سرشماری نفوس و مسکن اقدام کنند.

نعیمی افزود: مرحله دوم سرشماری از 28 مهر آغاز می‌شود و تا 28 آبان ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به مشارکت هزار و 934 مأمور در سراسر استان اشاره کرد و گفت: 340 نفر کارشناس فنی و 40 نفر نیز معاون فنی آموزشی ستادها می‌باشند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه خراسان رضوی تصریح کرد: خانوارها برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رفع شبهات خود درباره سرشماری می‌توانند با شماره 35014075 که شماره ستاد مستقر در سازمان برنامه‌ و بودجه است تماس حاصل کنند.
 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار