چادرخوابي کاشمري ها وارد پنجمين شب شد
تداوم وقوع زمين لرزه در کاشمر سبب شده است ساکنان اين شهرستان براي پنجمين شب متوالي در چادرهاي مسافرتي در پارک ها، فضاي سبز و خارج از واحدهاي مسکوني شب را به صبح برسانند.
کد خبر: ۳۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹ 11 May 2015
به گزارش تابناک از خراسان حاکي است، زمين لرزه اي ديگر به بزرگي 4 ريشتر صبح روز يکشنبه کاشمر را تکان داد.
اين زمين لرزه که چهارمين زلزله کاشمر طي 5 روز اخير است موجب تشديد نگراني و اضطراب مردم اين شهرستان شده است. برخي از شهروندان کاشمري پس از وقوع زلزله 5.2 ريشتري بامداد چهارشنبه گذشته شب ها را در خارج از خانه و در پارک ها، بولوارها و امام زادگان سپري مي کنند. چهارمين زمين لرزه کاشمر در ساعت 6 و 32 دقيقه يکشنبه در عمق 10 کيلومتري زمين و 11 کيلومتري کاشمر، 15 کيلومتري خليل آباد و 17 کيلومتري ريوش ثبت شد. به گزارش خراسان، طي روزهاي اخير بازار شايعات در خصوص فعال شدن گسل درونه داغ شده و اين موضوع منجر به ايجاد دلهره در بين شهروندان شده است. از خليل آباد نيز خبر رسيد اين زمين لرزه اين شهرستان را نيز لرزاند و ستاد بحران را فعال کرد.

زمين لرزه قابل پيش بيني نيست

فرماندار کاشمر در پاسخ به برخي شايعات در خصوص وقوع زمين لرزه شديد در اين شهرستان گفت: زمين لرزه قابل پيش بيني نيست و احتمال وقوع زلزله شديد در کاشمر شايعه است.

فروزان با اشاره به اين که وقوع 4 زلزله در روزهاي اخير در کاشمر باعث اضطراب و دلهره در شهروندان شده، افزود: تنها مرکز اظهارنظر در خصوص زمين لرزه، مرکز ژئوفيزيک دانشگاه تهران است و آماده باش دستگاه هاي خدمات رسان و امدادي کاشمر در راستاي خسارات احتمالي است.

وي با تأکيد بر اين که شهروندان بايد همواره در برابر زلزله آمادگي هاي لازم را داشته باشند، اظهار داشت: برخي مسائل مطرح شده در خصوص وقوع زمين لرزه شديد در جمع هاي گروهي تنها شايعه است چرا که پيش بيني زلزله به لحاظ علمي رد شده است.

فرماندار کاشمر با بيان اين که از شهروندان درخواست داريم به اين قبيل پيغام هاي غيررسمي بي اعتنا باشند، خاطرنشان کرد: از 4 زلزله اي که در روزهاي اخير در کاشمر اتفاق افتاده است تنها در بزرگ ترين آن که شدتش 5.2 ريشتر بود به 277 واحد مسکوني و 15 رشته قنات خسارت وارد شده است.

فروزان همچنين با اشاره به استقرار برخي از شهروندان در پارک ها، بولوارها و امام زادگان در شب هاي اخير تصريح کرد: در اين راستا در مدارس و ادارات نزديک به پارک ها و محل هاي استقرار مردم باز است و نيروي انتظامي نيز امنيت آن را به طور ويژه برعهده دارد.

آماده باش دستگاه هاي خدماتي و امدادي

جانشين رئيس شوراي مديريت بحران کاشمر نيز گفت: آماده باش کليه دستگاه هاي خدماتي و امداد رسان کاشمر به دليل زمين لرزه هاي پياپي در اين شهرستان همچنان ادامه دارد.

عصمتي مقدم افزود: به محض وقوع زمين لرزه، جلسه شوراي مديريت بحران شهرستان با حضور اعضاي شوراي مديريت بحران کاشمر در محل فرمانداري تشکيل شد.

وي با بيان اين که آماده باش همه دستگاه هاي اجرايي، خدماتي و امدادي شهرستان از چهارشنبه گذشته همچنان ادامه دارد، يادآور شد: با توجه به ادامه زمين لرزه ها در کاشمر اين آماده باش تمديد شده است. معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرماندار کاشمر با اعلام لغو مرخصي و مأموريت روساي ادارات کاشمر خاطرنشان کرد: دهياران و اعضاي شوراهاي اسلامي در روستاها موظف هستند تا با سرکشي به نقاط مختلف روستا، گزارش خسارات احتمالي را به شوراي مديريت بحران شهرستان مستقر در فرمانداري کاشمر اعلام کنند تا براي اعزام گروه هاي ارزياب براي برآورد خسارت ها اقدام شود.

مانور زلزله در کاشمر برگزار مي شود

در پي وقوع زلزله هاي اخير در کاشمر و شهرستان هاي اطراف شوراي هماهنگي مديريت بحران استان اجراي مانور زلزله در کاشمر را تصويب کرد.

به گفته کارشناسان، وقوع زلزله هاي اخير مشابه موجي از زلزله هايي است که طي سال هاي 79 -1378 در منطقه رخ داده و بين 5.3 تا 5.4 ريشتر شدت داشته است. اين منطقه بر روي گسل درونه قرار دارد که از بزرگ ترين گسل هاي ايران به شمار مي‌آيد.زلزله شناسان حاضر در اين جلسه احتمال چنداني ندادند که به زودي ، زلزله بزرگ تري در اين منطقه رخ دهد.

در عين حال، شوراي هماهنگي مديريت بحران استان تصميم گرفت که براي افزايش آمادگي دستگاه هاي بحران مدار، مانوري بر مبناي مديريت ريسک، به زودي در شهرستان کاشمر برگزار شود.

محمد مقدوري جانشين رئيس شوراي هماهنگي مديريت بحران با اعلام اين خبر افزود: محيط هاي امن در اين شهرستان آماده سازي مي شود و براي رفع کمبودها و تقويت زيرساخت هاي خدمات زيربنايي آن اقدام فوري صورت مي گيرد.

گزارش و عکس از مهدیان - خراسان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار