صدوق از مفاخر تشیع است که کتاب او درباره امام رضا (علیه‌السلام) از معتبرترین و مفصل ترین آثار در عرصه فرهنگ رضوی است که هنوز هم محل مراجعه و منبع و معدن تاریخ، سیره، حدیث و...درباره امام هشتم است.
کد خبر: ۳۳۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ 02 December 2016
به گزارش تابناک رضوی، حجت السلام والمسلمین جواد محدثی بااشاره به ماجرای جالب نحوه نگارش کتاب عیون اخبارالرضا توسط شیخ صدوق، درباره اینکه چه شد شیخ صدوق عیون اخبارالرضا را نوشت؟ ضمن بیان مطلب بالا، افزود: در تاریخ مشهور است که صاحب بن عباد وزیر شیعی آل بویه دو قصیده در مدح حضرت رضا (علیه السلام) گفت و برای شیخ فرستاد صدوق هم به پاس زحمات او عیون اخبار الرضا را نوشت و به صاحب العباد تقدیم کرد.
 
ماجرای نگارش « عیون اخبار الرضا » توسط شیخ صدوق چه بود؟!
 
محدثی با اشاره به اینکه از پیش کسوتان خلق آثار رضوی نباید غفلت کرد گفت: گاهی در میان آثار گذشتگان کتاب های خوبی تألیف شده که مشمول مرور زمان شده اما نباید از این آثار غفلت کرد و باید غبار غفلت را از این آثار زدود و از آنها بهره برد.
 
وی با اشاره به حدیثی از امام رضا (علیه السلام) مبنی بر اینکه مردم اگر زیبایی های کلام ما را دریابند از ما تبعیت خواهند کرد تصریح کرد : برداشت من آن است که نکته های برجسته و نابی در کلام اهل بیت (علیهم السلام) وجود دارد که نویسنده های ما باید آنها را برجسته کنند تا در قضاوت اندیشه ها عمق و برتری کلام اهل بیت علیهم السلام نمایان شود.
 
محدثی ادامه داد : زیبایی ها و محاسن کلام ائمه معصومین (علیهم السلام) شامل هم گفتار وهم رفتار و سیره آنها می شود که نویسندگان باید برای اقشار مختلف آنها را بیان کنند.

وی با تأکید بر اینکه آثار رضوی باید پرجاذبه و باتوجه به نیازهای مخاطبان نوشته شود، افزود: نسل امروز به دنبال آثار جذاب و خواندنی است پس سیره و گفتار امام رضا (عليه السلام) باید با چنان قالب جذابی مطرح شود که بیشتر به روح مخاطبان بزند و روح آنها را به تسخیر خود در آورد و البته از این آثار باید حمایت های جدی شود.

 نویسنده بیش از یکصد عنوان کتاب معارفی که در ویژه برنامه « در جستجوی خورشید» سخن می‌گفت با تأکید بر اینکه آثار رضوی باید پرجاذبه و باتوجه به نیازهای مخاطبان نوشته شود، افزود: نسل امروز به دنبال آثار جذاب و خواندنی است.
 
محدثی، انگیزه های درونی نویسنده را در تالیف آثار دینی و رضوی مهم ارزیابی کرد و گفت : یکی از عواملی که می تواند نقش مهمی در تولید آثار رضوی داشته باشد و به این آثار عمق و ماندگاری و اصالت بدهد انگیزه های شخصی و ذاتی و حس و حالی است که نویسنده به امام رضا (علیه السلام) و موضوعات دینی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار