مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که وضعیت آنفلوانزای حاد پرندگان بدتر شده است، گفت: صدور مجوز شکار پرندگان از سوی این سازمان همچنان و تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
کد خبر: ۳۴۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳ 19 December 2016
علی تیموری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی به عنوان متولی این امر، تاکنون 6 تا 7 استان از جمله تهران، مرکزی و مازندران درگیر این ویروس هستند.
وی اظهار کرد: پرندگان مهاجر عامل شیوع ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند و ویروسی که ایران با آن درگیر است، از همان نوع است که در کشورهای اروپایی و روسیه وجود دارد.
وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در همان روزهای نخست شیوع این ویروس در کشور به ادارات کل محیط زیست تمام استان ها بخشنامه کرد که صدور مجوز شکار پرندگان ممنوع است و افرادی هم که مجوز دارند، فعلا از شکار خودداری کنند.
 
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست درباره استفاده برخی رستوران ها از گوشت پرندگان گفت: ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان قابل سرایت به انسان است، از این رو استفاده از گوشت این پرندگان بسیار خطرناک است و قطعا رستوران های دارای مجوز اقدام به چنین کاری نخواهند کرد.
وی افزود: با توجه به این که پروانه شکار را ممنوع کرده ایم و همچنین نیروهای یگان حفاظت محیط زیست حتی روزهای تعطیل در مناطق شکار مستقر هستند، از این رو شکار پرندگان تا حدود زیادی کاهش یافته است و اگر هم مشاهده شود با فرد متخلف برخورد قضایی می شود.
آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری عفونی پرندگان است که ویروس آنفلوآنزای سویه A به وجود می‌ آورد.
 
پرندگان وحشی معمولا ناقل سویه‌ های ویروس آنفلوآنزای با بیماریزایی پایین و کم خطر هستند، اما در پرندگان اهلی، این ویروس ها دو شکل متفاوت بیماری را ایجاد می کنند که یکی از آنها شایع و ملایم و دیگری نادر و بسیار کشنده است.
شکل ملایم بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌ شود، اما ویژگی سویه‌‌های دارای قابلیت بالای بیماریزایی، ایجاد بیماری شدید، ناگهانی و به شدت مسری است که میزان مرگ و میر ناشی از آن در طی 48 ساعت می تواند به 100 درصد برسد. بسیاری از گونه‌ های پرندگان به ویژه پرندگانی که در مناطق دارای آب و هوای مرطوب زندگی می‌ کنند، ناقل ویروس‌های آنفلوآنزای هستند.
اردک، غاز، قو و مرغ دریایی مخازن طبیعی این ویروس به شمار می‌ روند که شیوع آن چندی است در استان های مختلف کشور دیده می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار