کد خبر: ۳۶۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 19 January 2017
 شرکت های تعاونی، از دوران گذشته ، محل گردهمایی افرادی بوده که دغدغه های مشترکشان اعم از تشکیل واحد کشاورزی، روستایی، صنعتی، صنفی و اقتصادی بوده  و  آنها را کنار هم قرارداده است.
 
همیشه فعالیت های اقتصادی با نگاه چند جانبه برای اعضای شرکت های تعاونی، دارای اهمیت بوده و در واقع این هم افزایی و هدف مشترک، همان تجلی "  تعاونوا علی البرو التقوی " است ، البته در دیگر ادیان آسمانی نیز به شیوه تعاون تأکید شده که  همانند نسیمی از سمت شرق شروع به وزیدن گرفته است.
 
حرکتهای جمعی و مشارکتی که از گذشته های دور در تاریخ بشریت وجود داشته به اقتصاد  و معیشت مربوط  می‌شده  درواقع خاستگاه شرکت های تعاونی کنونی  است که ما امروزه در جوامع کوچک  روستایی و جوامع صنعتی و بزرگ شهری خود می بینیم. 
 
دردوره کنونی ، که پیشرفت  اقتصادی  با محوریت  تولید ملی و اقتصاد مقاومتی  در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری ، مسیر حرکت به جلو را می پیماید، بهره مندی از تجارب و تخصص مدیران کارآزموده و موفق ، مسیر را برای دستیابی به  بالندگی هموار کرده و به پویایی و تعالی میهن ، می انجامد.
 
درشرکتهای تعاونی کشورهای پیشرفته  و توسعه یافته ، علم و تخصص و تجربه پیشکسوتان کارآزموده ای که به عنوان مشاوران کارشناسان شرکتهای تعاونی، سرمایه های اصلی جوامع محسوب می شوند، درحالیکه درایران، شرکتهای تعاونی، از حضور و وجود ارزشمند مدیران متخصص و مشاوران کارآزموده بی بهره اند.
 
 اینکه مدیران متخصص در شرکتهای تعاونی، با توجه به تخصص و تنوع حوزه های مختلف کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و هنری،معدن به کار گرفته نمی شوند معضلی است که با اجرایی نشدن مصوبات داخلی شرکتهای تعاونی، درواقع مسئله  قابل توجهی است که  شرکتها را از پیشرفت به جلو باز می دارد.
 
شرکتهای تعاونی، به عنوان سرمایه های عظیم جوامع انسانی، به پویایی و نشاط و حضور افراد ایده پرداز و خوش فکر و متعهد نیازمندند،  تا چرخ پیشرفت جوامع را برای برآوردن خواسته های معیشتی و اقتصادی بچرخانند، زیرا که شرکتهای تعاونی  به این نیا  ندارند که چرخ شکل گیری شرکت های تعاونی توسط  مردم دوباره ساخته شود، بلکه  وقت آنست که مدیران متخصص در بخش های مختلف  شرکتهای تعاونی ، قراربگیرند و مدیران امور برای پیشرفت کارها، از مشاوران متخصص و با تجربه مشورت بگیرند و  راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی و تولید ملی را در کشور، هموارکنند.
 
این روزها که فارغ التحصیلان دانشگاهها، دررشته های مختلف علمی، اقتصادی و فناوری، قله های پیروزی را در سطح جهان ، فتح کرده اند و گوی توفیق را از دیگران ربوده اند،شایسته است  که از این نیروهای جوان ، خلاق و متخصص در اداره این مجموعه ها که مرتبط با موضوع  و تخصص آنهاست بهره مند بشویم.
 
امروز تکلیف همه ما تلاش برای توسعه، تولید و اشتغال است وتداوم و حفظ استقلال کشور در گرو برنامه ریزی وحرکت برمدار علم و دانش است و همت و تلاش درعرصه تولید و ایجاد اشتغال پایدار در واقع یک  جهاد مقدس است و با توجه به ظرفیتهای داخلی برای پیشرفت کشور ضروری است، روحیه تعاون در سطوح مختلف جامعه ترویج و ارائه آموزش‌های لازم به مدیران و اطلاع‌رسانی برای تمامی اعضای شرکت‌های تعاونی بیش‌تر از گذشته موردتوجه قرار گیرد، تا بتوان به‌خوبی این روحیه را در جامعه گسترش داد  و سعی بر تخصص محوری ، به روز بودن فعالیت ها، بهره وری از منابع و قانون محور بودن مسیر ، در اولویت کار ما  قرارگیرد.
 
 توصیه مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدات  داخلی، توجه به مزیت‌های منطقه‌ای، استانی  و کشوری است  و نیز مردمی کردن اقتصاد و اقتصاد به مردم از دولت، برون سپاری شود  و کار، دانش‌بنیان ، مبتنی بر علم و اندیشه انجام شود  و برای نیل به این مهم ، می‌بایست واردات همراه با واردات فن‌آوری و علم باشد . همه‌ این مشخصه‌ها و بزرگ‌ترین مجموعه‌ای که می‌تواند این تعاریف را رعایت کند و صد در صد اجرا کند شکل اقتصاد تعاونی است. ما معتقدیم که نقش تعاون در اقتصاد مقاومتی به‌مثابه بسیج در هشت سال دفاع مقدس است؛ یعنی ما اگر بخواهیم اقتصاد را به سمت مردمی شدن هدایت کنیم،  تنها راهش اهمیت دادن به تعاونی و جایگاه تعاون است. چنانچه رویکرد اقتصاد به سمت  تخصصی شدن با به کارگیری مدیران متخصص پیش برود، بخش تعاون نیز در کنار دو بخش دولتی و خصوصی در پیشرفت و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.
 
به امید روزیکه مدیران بالا دستی به ارزش حضور شرکتهای تعاونی پی ببرند و قدر این سرمایه های عظیم انسانی را در جامعه بدانند و  در سیستم مدیریتی ، مدیران جوان با مشاوره متخصصان پیشکسوت در بخش های مختلف، امر تعاون را  در جامعه  نهادینه کنند و ساز و کار قانونگذاری دولت و مجلس ، به سمتی برود که قوانین مدون  و مصوب را برای شرکتهای تعاونی لازم الاجرا کنند و اینهمه سبب شود که اقتصاد مقاومتی و تولید ملی از روی پرده های همایش ها به درون جامعه و بین مردم، بروز و ظهور پیدا کند.
 
شبنم مقدم / تابناک خراسان رضوی 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار