کشاورزان روستای فرخد در خراسان رضوی نخستین محصول تولیدی گلاب در سال جاری را به حرم مطهر رضوی اهدا کردند.
کد خبر: ۳۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵ 21 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از مهر، روستای فرخد در خراسان رضوی که به «قمصر خراسان» نیز شهرت دارد یکی از قطب های تولید گلاب است که ساکنان آن امسال نخستین تولید گلاب خود را به حرم مطهر رضوی اهدا کردند.

روستای فرخد در ۹ کیلومتری جاده کلات در دهستان «تبادکان» و از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی از جمله روستاهایی است با جمعیت بالغ بر ۶ هزار نفر همچون قمصر کاشان کاشت گل محمدی در این روستا به عنوان یکی از استعدادهای این منطقه شناخته می شود.

رئیس شورای اسلامی روستای فرخد در این رابطه در گفتگو با مهر بیان کرد: کشاورزان روستایی روستای فرخد ۴۰ سال است که به کاشت گل محمدی اشتغال دارند و امسال نخستین گلاب تولید شده در این روستا را به حرم مطهر رضوی اهدا کردند.

محمد امیرخانی بیان کرد: در این اقدام که در نخستین روز از ماه شعبان انجام شد مقدار ۸۰ لیتر گلاب خالص از ۸۰ کیلو گل محمدی تهیه و به حرم مطهر رضوی تقدیم شد.

وی گفت: روستای فرخد ۴۰ سال قدمت تولید گل محمدی دارد اما در تمام این مدت و طی سال های گذشته نتوانسته گلابگیری از این گل ها را انجام دهد.

وی افزود: در حال حاضر با تهیه دو دستگاه گلابگیر به صورت سنتی کشاورزان این روستا موفق شدند از گلهای برداشت شده در همین روستا گلاب بگیرند.

وی با اشاره به بازه زمانی گلدهی بسیار کوتاه گل محمدی بین ۲۰ تا ۳۰ روز یادآور شد: همه ساله بیستم تا سی ام اردیبهشت ماه با فرا رسیدن زمان گل دهی گلهای محمدی جمع کثیری از گردشگران برای لذت بردن از این تابلوی آفرینش به این روستا می آیند.

رئیس شورای اسلامی روستای فرخد تصریح کرد: در روستای فرخد بیش از ۱۰۰ هکتار زمین به کاشت گل محمدی اختصاص دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار