معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت : 42 درصد علل مرگ و میرها بیماریهای قلبی و عروقی و 62 درصد سرطان ها بوده است.
کد خبر: ۳۷۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 17 February 2017
به گزارش تابناک رضوی، رضا ملک زاده در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین کنگـره بین المللـی  ثبت بیماری ها و  پیامد های سلامت که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۲۶ الی ۲۸ بهمن در هتل پردیسان برگزار شد؛ تصریح کرد: تا الان 30 برنامه به طور کامل برای ثبت بیماریها راه‌اندازی شده، زیرا ثبت بیماریها یکی از ارزان ترین راههای تحقیقات است.
 
علل اصلی مرگ و میر تشریح شد ؛ سرطان‌ و بیماری‌های قلبی و عروقی 
 
وی افزود:برای 100 بیماری، سیستم ثبت را توسط  دانشگاههای علوم پزشکی آغاز کردیم و کمکهایی در این زمینه برای آنها درنظرگرفتیم.
ملک زاده با بیان اینکه برنامه ثبت سرطان درگذشته فقط در 2 شهر وجود داشت، اظهار امیدواری کرد: یکی از مشکلات کشور در گذشته ثبت سرطان بدون در نظر گرفتن جمعیت هر منطقه بود که در حال حاضر ثبت این بیماری در ۱۰ استان کشور به موازات ثبت ۱۰۰ بیماری دیگر در حال انجام است و پیش بینی می شود نخستین اطلاعات این برنامه نیمه سال آینده آماده ارائه شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزیربهداشت گفت:42 درصد علل مرگ و میرها بیماریهای قلبی و عروقی و 62 درصد سرطان ها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برنامه دارد که پیشگیری از بیماریها را در سنین میانسالی با سیاستگذاری ها و ثبت بیماریها اجرایی کند.
ملک زاده گفت:درسال 94 درایران 385 هزار مرگ داشتیم که 212 هزارنفرازاین مرگها برای افراد زیر 70 سال و 98 هزارنفرمرگ  زیر 50 سال بوده است.
وی افزود: مسئله اصلی ما پیشگیری از بیماریهای غیر واگیرداراست ، اما بیماریهای عفونی به غیر از هپاتیت B  و c نیز دراین مدت افزایش پیدا کرده است که وزارتخانه برنامه هایی برای آن کنترل آن نیز در دستورکار دارد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیربهداشت گفت: نظام ثبت بیماریها برای کنترل بیماریهای غیر واگیردار که روند کنترل آن نیاز به تلاش بیشتر دارد، خیلی راهگشاست.
ملک زاده درادامه گفت: نظام مراقبت در واقع جمع آوری و آنالیزو متغیر مستمر و سیستماتیک مرتبط با سلامت است و هدف آن بررسی روند بیماری متغیراست.
وی اهداف ثبت را بررسی بروز و شیوع بیماری و ارزیابی تغییرات زمانی و مکانی و پایش ایمنی و آسیب مواجهات عنوان کرد و افزود:برنامه ثبت بیماریها یک سیستم سازمان یافته  برای جمع آوری و ذخیره سازی اطلاعات است.
 وی بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی، ام اس، سوانح، حوادث و تصادفات،ضایعات نخاعی و بیماری مزمن التهابی روده را از جمله مواردی برشمرد که در حال حاضر کار ثبت آنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام است.
ملک زاده گفت: معیاراصلی ثبت بیماریها کیفیت ثبت و قابلیت مقایسه آن است که اطلاعات جمع آوری شده کامل و به روز و صحیح باشد.
در ادامه کنگره خلیل کیمیافر، دبیراجرایی کنگره گفت: 159 مقاله به دبیرخانه کنگره واصل شده که پس از داوری کمیته علمی 46 سخنرانی و 74 پوستر برای روزهای برگزاری کنگره انتخاب شد.
وی افزود: درحوزه فناوری بیشترین موضوعات مقالات مربوط به حوزه فناوری های سلامت و ثبت بیماریها بود و بازهم اخلاق پزشکی مظلوم واقع شد.
کیمیافرگفت: بیشترین  مقالات با شرکت 79 درصد شرکت کننده مربوط به خانمها و در مقطع کارشناسی ارشد  و دکتری تخصصی بوده است.
دبیراجرایی کنگره خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استان خراسان رضوی بیشترین مشارکت در کنگره ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت داشتند.
وی درادامه بیانیه کنگره را قرائت کرد واظهار امیدواری کرد: پیشنهاد تاسیس انجمن ثبت بیماریها و ارتقاء سطح کیفی  در سطح مقدماتی تا بین المللی و جذب حمایت های مالی جهت توسعه ثبت بیماریها و فرهنگ ثبت داده ها  و توسعه سامانه سپاس در دستور کار قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار