با رویکردی معنوی و در راستای تمرکززدایی از پایتخت برگزار می‌شود؛
دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر و مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: برای نخستین بار، اختتامیه جشنواره شعر فجر در غیر از پایتخت، برگزار می‌شود تا با رویکردی معنوی قدم محکمی برای تمرکززدایی از تهران برداریم.
کد خبر: ۳۸۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 06 March 2017
به گزارش تابناک رضوی، مهدی قزلی در نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با تشریح برنامه‌های اختتامیه این دوره از جشنواره در مشهد گفت: امسال سومین دوره‌ای است که بنیاد شعر و ادبیات داستانی، مجری برگزاری جشنواره شعر فجر است و ما بعد از دوسال توانستیم جشنواره را بیرون از تهران بیاوریم و تمرکززدایی کنیم.
 
اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در مشهد / بازدید نیشابور ویژه مهمانان غیرایرانی جشنواره شعر فجر /  پاسپورت دبیر جشنواره شعر اهمیتی ندارد؛ کاظم کاظمی خادم و افتخار ادبیات است 
 
وی افزود: با برگزاری محافل شعرخوانی در شهرهای دیگر، تمزکر اتفاقات شعری را در مرکز جبران می‌کنیم؛ چیزی که فقط در فرهنگ و ادبیات نیست و این تمرکز در برنامه‌های دیگری هم وجود دارد.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی اظهار امیدواری کرد: اختتامیه این دوره قدم محکمی در موضوع تمرکززدایی اختتامیه جشنواره‌های ملی از تهران به شهرهای دیگر می‌تواند باشد که به دلایل مختلف از برگزاری برنامه‌های مشابه محروم مانده‌اند. 
قزلی افزود: برخلاف دو سال گذشته، امسال محفل شعر در کشور خارجی نداشتیم؛ در حالی که سال‌های گذشته سه محفل خارجی در کشورهای لبنان، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد که با نگاه به وطن فارسی بود. 
وی با اشاره  به مهمانان جشنواره امسال گفت :مهمانان داخلی و خارجی  ما مشخصا مهمانانی هستند که در حوزه زبان فارسی فعال هستند و در شعر فارسی کار کرده و تالیفاتی به زبان فارسی در حوزه شعر داشته باشند مورد توجه ما بوده است.
دبیراجرایی جشنواره شعر فجر با اشاره به  پایان داوری‌ها و اعلام اسامی نامزدها گفت: آثار جشنواره که شامل همه کتاب‌های شعر به زبان فارسی طی سال 94 بوده است در سه بخش  شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و شعر دهواره است  که هربخش 3 داور داشته است.
قزلی گفت: درمرحله نهایی داوری هستیم و مجموعه 7 داوربرای آثارجشنواره درنظرگرفته شده است و محور ما، محور زبان فارسی تالیفات کتب شعری بوده است.
 وی افزود: در مراحل اولیه هدف کانون شعر و ادبیات داستانی گسترش شعر فجر با نظر به منویات رهبر انقلاب است و ما  به دنبال گسترش زبان فارسی و مقوله وطن فارسی هستیم.
قزلی با بیان اینکه  شاعرانی که در اقصی نقاط دنیا به زبان فارسی شعر می‌گویند یا درباره شعر فارسی، پژوهش داشته‌اند در کانون شعر فجر آنها را گرد هم می‌آوریم تا از آثار آن‌ها برای بارور کردن این اتفاق بزرگ ادبی، بهره ببریم.
قزلی گفت: امیدواریم روزی برسد که هر کس به زبان فارسی شعر می‌گوید در جشنواره شعر فجر میزبانش باشیم. امسال بزرگترین بخش جغرافیای فارسی‌زبانان خارج از مرزهای سیاسی یعنی افغانستان در بخش ویژه جشنواره گنجانده شده است.
 وی افزود: زبان گفتار و نوشتار افغانستان، فارسی است و اگر قرار بود تاجیکستان را به عنوان برادر دیگرمان وارد این ماجرا کنیم باید زبان نوشتار آنها را وارد ماجرا می‌کردیم که با نوشتار فارسی متفاوت است، بنابراین بخش ویژه تاجیکستان را برای سال آینده برنامه‌ریزی کردیم تا تجربه ما درباره آثار آنها و بازگردانی آثارشان به نوشتار فارسی بیشتر شود. 
وی با تشریح برنامه‌های چند روز مانده به اختتامیه جشنواره گفت: برای روز دوشنبه 16 اسفندماه برنامه بازدید نیشابور را برای  مهمانان خارجی پیش‌بینی کردیم و بازدیدی از آرامگاه عطار و خیام خواهیم داشت و محفل صمیمانه شعرخوانی با حضور شاعران نیشابوری هم در مقبره خیام برگزار می‌شود. سه‌شنبه 17 اسفندماه در تالار امام رضا (ع) دانشگاه علوم پزشکی، محفل شعرخوانی شاعران خارجی با شاعران خراسانی برگزار می‌شود و یک نشست علمی هم در دانشگاه فردوسی برپا خواهد شد. 
قزلی، سهم مشهد را در هیات داوری این دوره، قابل توجه دانست و افزود: چند شاعر خراسانی به ویژه محمد کاظم کاظمی در سه بخش داوری حضور داشتند و 19 نامزد در سه بخش معرفی شده‌اند که 16 نفر از نامزدها در مراسم اختتامیه حضور دارند. بیشتر نامزدهای بخش افغانستان هم حضور پیدا می‌کنند .
دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره دلایل انتخاب یک غیرایرانی به عنوان دبیرعلمی جشنواره شعر فجر گفت:  کاظمی خادم  و باعث افتخار شعر و ادبیات ایران است و برایم اهمیتی ندارد که پاسپورت ایرانی دارند یا جای دیگر. وقتی موضوع شعر فارسی هست، دلیلی ندارد که درباره ایرانی یا غیرایرانی بودن دبیر علمی بحث شود.
وی با بیان اینکه جشنواره شعر فجر می‌خواهد مسیر بین‌المللی شدن شعر فارسی را طی  کند ، خاطر نشان کرد: وی شاگردان بسیاری را تربیت کرده و خدمات ارزنده‌ای به شعر فارسی داشته است .
 قزلی افزود : در جشنواره‌های گذشته دو محفل با شاعران افغانستان در آن کشور داشتیم و در جایزه جلال هم داستان‌های هشت سال گذشته افغانستان بررسی شد؛ مسیر جشنواره شعر فجر در بخش ویژه بر همین اساس پیگیری شد.
قزلی با بیان اینکه یک هزار کتاب از شاعران افغانستان که در 10 سال گذشته منتشر شده در بخش ویژه بررسی شده است، خاطرنشان کرد: با کمک نهادهای ادبی داخل افغانستان شروع به جمع‌آوری و غربال‌گری آثار کردیم که حدود 100 کتاب بررسی شد.
وی یادآورشد: برای سال آینده، بخش افغانستان را رها نمی‌کنیم و کتاب‌های چاپ شده در سال 95 توسط شاعران افغانستان بررسی شود.
دبیر اجرایی جشنواره درباره دولتی بودن این جشنواره گفت: تمنا دارم که به این جشنواره برچسب دولتی نزنید؛ چون یک جشنواره ملی است. اگر اسامی داوران را با دوره‌های قبل مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که بالای 80 درصد از ظرفیت جامعه شعری استفاده شده است و نمی‌توان گفت که جشنواره دولتی است.
قزلی درباره موازی بودن جشنواره  انتخاب کتاب سال و جشنواره شعر فجر گفت: چون محور جشنواره شعر فجر، ادبیات است معنا ندارد که از یک مبدا، دو جشنواره مشترک برگزار شود. امسال کتاب منتخب جشنواره جلال، برگزیده کتاب سال هم شد و امیدواریم برگزیده جشنواره شعر، برگزیده کتاب سال هم بشود تا نشان دهد که جای ادبیات در انتخاب کتاب سال خالی نیست.
وی در پایان برای پوشش جشنواره شعر فجر، که در مراسم اختتامیه برنامه ای در شان شعرفارسی برگزارشود، تاکید کرد: برای شکوفایی ادبیات در فضای عمومی نیازمند همراهی رسانه‌ها هستیم.
سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ  و ارشاد اسلامی،افزود: برگزاری این جشنواره در خراسان رضوی می تواند دستاوردهای بسیار ارزشمند در حوزه شعر و ادبیات فارسی به همراه داشته باشد. 
یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر که از هفتم بهمن ماه با شعرخوانی شاعران برجسته کشور در خانه تاریخی عامری ‌های کاشان آغاز شده، روز 18 اسفند در مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به کار خود پایان می دهد. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار