گروه تروریستی داعش اخیرا ویدئوی تبلیغاتی را درباره شبه‌نظامیان چینی عضو این گروه منتشر کرده که خبر از افزایش تهدید تروریستی علیه پکن می‌دهد.
کد خبر: ۳۸۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 06 March 2017

به گزارش تابناک : گروه داعش در این ویدئوی تبلیغاتی با عنوان "صحنه‌هایی از زندگی مهاجران ترکستان شرقی در سرزمین خلافت" یک شبه نظامی چینی اویغور را نشان می‌دهد که هشدار می‌دهد داعش "رودخانه خون به راه می‌اندازد" تا انتقام سرکوب مسلمانان توسط پکن در منطقه سین کیانگ را بگیرد.

در این ویدئو دو تن که متهم به خبرچینی هستند بی‌رحمانه اعدام می‌شوند و در عین حال صحنه‌هایی از زندگی روزانه و آموزش کار با سلاح به شبه‌نظامیان اویغور نشان داده می‌شود.

با وجود اینکه تهدید مستقیم داعش علیه چین و اعدام‌های نشان داده شده در این ویدئو جلب توجه می‌کند، اما تحلیل آن یک مساله مهمتر را نشان می‌دهد و آن اینکه در میان شبه‌نظامیان اویغور انشعاب ایجاد شده است. این ویدئو نمایانگر تشدید تهدید داعش علیه چین است.

در سال ۲۰۱۴ ابوبکر البغدادی، رهبر داعش هشدار داد: چین در رده آمریکا، هند و اسرائیل در زمینه سرکوب مسلمانان قرار دارد.

همچنین داعش در نوامبر ۲۰۱۵ یک شهروند چینی به نام "فان جینگهوی" را در عراق اعدام کرد.

در ویدئوی مذکور نخستین شواهد تصویری از جنگیدن شبه‌نظامیان اویغور برای داعش دیده و ادعای چین درباره حضور صدها اویغور در میان داعش تایید می‌شود.

در بخشی از این ویدئو یک شبه نظامی‌ "ارتداد" حزب اسلامی ترکستان (TIP، یک گروه شبه نظامی اویغور پرسابقه) که از ۲۰۱۲ در سوریه حضور داشته را محکوم کرده و می‌خواهد اعضای این گروه به داعش بپوندند.

این نشان دهنده انشعاب در میان شبه نظامیان اویغور و اختلاف میان گروه TIP نزدیک به القاعده و داعش است. تا به امروز گروه TIP جدی‌ترین تهدید تروریستی علیه چین با توجه به نزدیک بودنش به القاعده محسوب می‌شد.

با فعال شدن القاعده از طریق جبهه النصره در سوریه گروه TIP نیز شروع به انتشار ویدئوهایی درباره جنگ سوریه و مقاله‌هایی در نشریه‌اش درباره این جنگ کرد و جنگ با بشار اسد را با مبارزه اویغورها در چین مقایسه کرد.

تا سال ۲۰۱۵ گروه TIP حضوری آشکار در میدان‌های جنگ در سوریه داشتند و چندین ویدئو درباره نقششان در نبردهای مناطق ادلب، جسر الشغور و دشت الغاب منتشر کرد.

در اوت ۲۰۱۶ نیز سفارت چین در پایتخت قرقیزستان هدف حمله قرار گرفت و یک اویغور نیز دست به حمله تروریستی روز سال نو میلادی جاری در کلوب شبانه‌ای در استانبول زد.

این تحولات از چالش بزرگی علیه پکن خبر می‌دهد.

چین در استان سین کیانگ با توسل به زور به تهدید شبه‌نظامیان پاسخ داده است. با این حال مشخص نیست که فعالیت‌های گروه TIP و اکنون شبه‌نظامیان اویغور داعش چه تاثیری می‌توانند بر رویکرد چین در قبال سوریه و عراق بگذارند.



منبع : ایسنا

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار