متولیان شهری رسیدگی کنند؛
با وجود پيش بيني ها براي افزايش تعداد زائران يکي از دغدغه هاي اصلي در اين حوزه کاهش متوسط مدت زمان ماندگاري زائران است، که در این خصوص نظرات متفاوتی عنوان می شود. تا کنون مدیران و مسئولان زیادی از افرایش ماندگاری زائر صحبت به میان آورده اند عده ای در پی افزایش کمیت زائر سراها و هتل ها هستند و با ارائه مجوزهای بی شمار ساخت و ساز روح معنوی را از شهر ربوده اند.
کد خبر: ۴۱۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ 24 April 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ با وجود پيش بيني ها براي افزايش تعداد زائران يکي از دغدغه هاي اصلي در اين حوزه کاهش متوسط مدت زمان ماندگاري زائران است، که در این خصوص نظرات متفاوتی عنوان می شود. تا کنون مدیران و مسئولان زیادی از افرایش ماندگاری زائر صحبت به میان آورده اند عده ای در پی افزایش کمیت زائر سراها و هتل ها هستند و با ارائه مجوزهای بی شمار ساخت و ساز روح معنوی را از شهر ربوده اند. از سوی دیگر عده ای نیز در پی افزایش میزان خدمات سیاحتی برای انجام این امر هستند و با احداث پارک های آبی مختلف مشکلات کم آبی شهر را در نظر ندارند. برخی دیگر از مسئولان از ارائه اسکان ارزان قیمت برای زائران سخن به میان آورده اند ولی آیا تمام این موارد می تواند منجر به افرایش ماندگاری زائرین خواهد شد و اساسا حضور بیشتر زائرین به چه قیمتی میسر می شود؟
مشهد دومین کلان شهر مذهبی دنیا بوده است که در امر حضور زائر با مشکلات زیادی دست به گریبان است و ایا تدابیر لازم جهت افزایش ماندگاری زائرین می تواند برای خروج از مشکلات موجود راهگشا باشد؟ در این میان یک مقام مسئول از کمبود مراکز اقامتی سخن به میان می آورد و اتحادیه هتلداران از عدم استفاده از ظرفیت لازم در ایام مختلف کاهش اشغال این مراکز سخن می گویند. در کنار همه ی این موارد در حدود ٤٥٠٠ واحد اقامتی غيرمجاز  وجود دارد که مشكلات اجتماعي زيادی به همراه دارد. متولیان امر شهر قادر به ساماندهی این مناطق نبوده و  این مراکز در زمان اوج حضور مسافر رونق می گیرد و به ارائه خدمات نامناسب به زائران می پردازد.
توصیه کارشناسان در این خصوص این بوده که باید زائر و زیارت را در ایام پیک سال توزیع کرد. زیرا به امکانات فشار کمتری وارد می شود و هم می توان خدمات بیشتری را ارائه داد. اما این امر در عرصه ی اجرایی به چه صورت خواهد بود؟

ساماندهی اولویت مدیران شهری باشد
آن چه واقعیت دارد آن است که مشهد شهر خاصی است و در ایامی با حضور گسترده مردم به خصوص در مراسمات مذهبی مواجه هستیم. و باید بتوان برای این افراد امکانات مورد نظر را در نظر گرفت .
به همین منظور باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در ایام پیک با مشکل مواجه نشویم. مشکلی که هتلداران و سرمایه گذاران دارند آن است که در ایام پیک تمام ظرفیتشان مورد استفاده قرار می گیرد اما در ایام غیر پیک این گونه نبوده که باید با مدیریت صحیح این امر را ارتقا دهند. نمی توان برای حضور زائرین در تمام طول سال برنامه ریزی انجام داد زیرا زمان هایی است که افراد به واسطه ایامی مذهبی به مشهد می آیند ولی می توان آن را سامان دهی کرد.
 
اصلاح زیر ساخت ها؛ در دستور کار قرار گیرد
شهر مشهد شهری تولیدی نبوده و خدمات محور است بنابراین این خدمات رسانی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با افراد زیادی ارتباط دارد و افزایش ماندگاری زائر و تکرار حضور آنان اهمیت دارد.
 
در ابتدای امر نباید دغدغه به سمت اقامت و ماندگاری زائرین باشد بلکه باید زیر ساخت هایی مانند امنیت ، بهداشت و... حل شود. زیر ساخت ها را نباید با افزایش کمی مراکز خدماتی اشتباه گرفت و به نظر می رسد دیگر این شهر نیازی به افزایش تعداد در مراکز خدماتی مانند مهمانپذیر ها ندارد .بر این اساس باید وضع موجود حفظ و برنامه ریزی صحیحی برای افزایش رفاه زائرین انجام داد تا بدین صورت همین تعداد زائر کاهش نیابد.
فارغ از خدمات مختلف، در مناطقی که زائرین رفت و امد دارند؛  مشکل بهداشتی وجود دارد که باید برای آن تجدید نظر جدی صورت داد. نظارت در مراکزی که حضور زائرین بالا است کم بوده و به خصوص در زمان های پیک حضور زائرین این نظارت وجود ندارد که این امر مشکلات زیادی در پی خواهد داشت.
 
باید دید مدیران شهری از سمت ماندگاری به سوی ارتقا کیفیت تغییر داد بدین ترتیب مدت حضور زائرین نیز تغییر خواهد کرد
 
حضور زائر مدیریت شود
با توجه به این که در آینده با مشکلات زیست محیطی مواجه هستیم قطعا باید مشکلات کم آبی و... را حل کرد تا حضور زائرین در زمان های پیک با مشکل مواجه نشود؛ از این رو با تبلیغات و ارائه برنامه عملی حضور زائر در زمان های غیر پیک تنظیم شود تا با ترافیک جمعیت در برخی زمان های سال مواجه نشد.
 
چه کنیم؟
اگر بخواهیم برای این امر استراتژی تعیین کنیم باید گفت باید به آن چه در پیرامون حرم می گذر بیشتر توجه نشان داد و کیفیت خدمات را افزایش داد. هنگامی که فردی در این شهر با مشکل مواجه شود دید منفی نسبت به آن پیدا می کند و سبب کاهش میزان حضور می شود و اگر خدمات اولیه بهبود یابد نگاه زائرین نیز نسبت به مدت حضور تغییر می یابد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار