با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر؛
شهر مشهد دومین کلان شهر مذهبی دنیا است که نگاه ویژه ای بدان شده؛ این در صورتی است که مدیریت ناکارآمد شهری از جمله مسائلی است که این کلان شهر را با چالش جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۴۱۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 26 April 2017
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش تابناک رضوی؛ شـهر مشـهد بـه عنـوان دومین کلان شـهر مذهبی دنیـا و جمعیت بالغ بـر دو میلیون نفر جمعيت در دهه های اخیر از رشـد و گسـترش بسـیار زیادی برخـوردار بوده اسـت. اين شـهر به عنوان كلان شـهر مذهبی كشـور و پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سـال ۲۰۱۷ نیازمند توجه ویژهای به مسـائل مختلفي اسـت. بررسي مشـكلات موجود در كلان شهر مشـهد از مواردي اسـت كه كما بيش رسـانه هاي بسـياري به آن پرداخته اند اما به علت بروز اين مشـكلات كمتر توجه شـده اسـت.
 
شوراي شهر بايد به وظيفه قانوني خود بپردازد
غلام حسن رمضاني درباره مشکلات شهری امروز که افراد با آن در مشهد درگیر هستند، گفت: امروزه با سي و چهل سال گذشته متفاوت است. ما ايراني ها فقط تفاوت رسانه ها را مي بينيم اما در همه عرصه ها اين تحولات وجود دارد و ما بخش كوچكي از آن را مي بينيم.
این متخصص حوزه جامعه شناسی افزود: متاسفانه در مورد مشکلی مانند ترافیک باید گفت که مشکلات ناشی از آن تحت عوامل متعدد روانی است و نباید ظاهر قضیه را دید. عدم رعایت و نحوه رفت و آمد ماشين ها در سطح شهر، ناشی از عوامل رواني است. عوامل متعددي وجود دارد و افراد رفتارهاي خاصي در ترافيك از خود نشان مي دهند.
وی ادامه داد: افراد در گذشته در خانه هاي ويلايي  بزرگ می شده اند و در آن زمان،  فضا و صميميت وجود داشت؛ وضعيت طبيعي محيط با آن چيزي كه نسل جديد با آن رو به رو است تفاوت هایی پیدا کرده است و فرزندان ما در آپارتمان ها زندگي مي كنند. در این فضا محدوديت هاي زيادي وجود دارد. افراد انرژي هاي رواني بسياري مصرف و هزينه مي كنند و همه این موارد به رفتارهای شهری مانند رانندگی و... می تواند تاثیر گذار باشد.
رمضانی خاطر نشان شد: مسئله در زندگي شهري چند شاخه است. یکی از مواردی که در مشهد باید بدان تاکید کرد عملکرد شورای شهر است. چرا با وجود آن كه شوراي شهر داريم اما با اينهمه مسئله مواجه هستيم.
این متخصص حوزه جامعه شناسی درباره ریشه مشکلات شهری در مشهد اظهار کرد: ريشه مشکلات موجود شايسته سالاري است. افراد بايد سر جاي خود بنشینند. مديريت شهري شامل مديريت چند ميليون جمعيت در مشهد است. اين مديريت شهري شايسته ترين افراد را مي خواهد.
 
رمضانی درخصوص ارکان جامعه مدنی گفت: در جامعه اگر سه ركن رسانه غير دولتي، احزاب سياسي كاملا مستقل از حكومت و انجمن هاي صنفي وجود داشته باشد، اركان جامعه مدني را ایجاد می کند كه مي توانند به دولت فشار وارد كند و بدین ترتیب امور اصلاح گردد.
 
این متخصص حوزه جامعه شناسی درباره کمبود نشاط و بالا بودن میزان جرایم در مشهد خاطر نشان شد: به دليل آن كه مشهد شهري زيارتي است سبب شده اغلب افرادي كه داراي بيماري هاي روحي و جسمي هستند به اين شهر براي شفا آمده تا ناراحتي از دست رفته را كاهش دهند. عده زيادي كساني كه به زيارت مي آيند يا مصيبت زده اند يا مشكل خاصي دارند. به علاوه ممکن است عده زيادي هم محروميت كشيده باشند. بعد ديگر اين است كه عده اي به کلان مشهد برای بدست آوردن شغل مي آيند و از بيكاري رنج مي برند و بدين ترتيب به مشاغل كاذب روي مي آورند.
 
رمضانی گفت: در شهر مشهد نشاط بسيار پايين است و هنگامي كه نشاط كاهش مي يابد خيلي چيزها مانند تعارض رواني، استرس و... افزايش مي يابد كه اينها به رفتارهاي اجتماعي فرد فشار وارد مي كند. در اين شهر افراد تحمل ديگري را دارند و استرس افزايش مي يابد.
وی درباره سیستم های موجود شهری در مشهد افزود: اگر بخواهیم از بعدی دیگر مشهد را بررسی کنیم می توان به سیستم های حمل و نقل شهری اشاره داشت. سيستم حمل و نقل شهری در مشهد اشكال عمومي دارد. شوراي شهر مشهد بايد به چرايي وضعيت حمل و نقل مشهد پاسخ بدهد. شوراي شهر ما شايستگي ندارند تا كارها را به درستي انجام دهد. باید براي كاهش مسئله ترافيك، اتوبوس و مترو را رايگان اعلام كرده تا آن که 70 درصد خودروهاي شخصي در سطح شهر كاهش يابد. شوراي شهر مشهد وظيفه اش پارچه نويسي براي روزهاي عزا نيست. وظیفه حوزه هاي شهرداري مشهد كاملا مشخص است.
 
این متخصص جامعه شناسی گفت: نا شايسته ترين ها در شوراي شهر مشهد نبايد عضو باشند بدين ترتيب مسلما برنامه هاي خوبي در اين شهر نمي توان اجرا كرد. كار شوراي شهر امروزه تنها برگزاري دهه اول و دوم محرم شده است. اين شورا بيشتر كارهاي تبليغاتي و ارشادي انجام مي دهد. شوراي شهر بايد به وظيفه قانوني خود بپردازد. شهرداري بايد شهروند را قانون مدار تعريف بار بیاورد. شهرداري روضه خوان و مداح نيستند. شهردار بايد جامعه شناس كاربردي باشد. كسي باشد كه برنامه ريزي شهري را بداند و با نگاه به خيابان مشكلات آن را بينيد اما متاسفيم كه نگذاشتيم شايسته سالاري در جامعه ما ترويج پيدا كند زيرا سه بخش جامعه مدني در این شهر وجود ندارد
رمضانی افزود: شهروندان مشهدي نيازهاي خود را به شكلي تامين مي كنند و افراد حاشيه داراي محيطي استاندارد نيستند که این امر از لحاظ فرهنگي اثري مثبت نخواهد داشت.
 
وی در ادامه اظهار کرد: نا امني در اين مناطق بسيار زياد است. خيلي از روستاها به دليل كمبود منابع آبي از جمعيت تخليه شده است. افراد زورگير داخل شهر عمدتا از روستاهاي اطراف به مركز شهر مي آيند و گاها برخي افراد مصدوم مي شوند. اين امر تابعي از ناشايست سالاري است كه اين افراد با اين خشونت ها مي خواهند حق خود را بگيرند.
این متخصص حوزه جامعه شناسی خاطر نشان کرد: فاصله درآمدي در مشهد بسيار زياد است و اين امر سبب كينه شده و تعارض در افراد افزايش مي يابد. اين تعارض ها ناشي از فاصله درآمد و قشربندي مي باشد. قشرهاي متفاوت با درآمدهاي متفاوت در اين شهر وجود دارد. در حوزه هاي شهري علاوه بر مسائلي كه عنوان شد بايد بگوئيم مبنا شايسته سالاري است. پياده شدن اين برنامه زمان زيادي مي برد. مثلث جامعه مدني كه پيش تر عنوان شد بايد كاملا آزاد باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار