درنشست خبری به مناسبت روز روان‌شناس در دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شد:
نایب‌رئیس سازمان نظام روان‌شناسی خراسان رضوی گفت: تمام مراکز، کلینیک‌ها و مطب‌های روان‌شناسی خراسان رضوی باید از بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی استان مجوز فعالیت بگیرند.
کد خبر: ۴۱۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷ 30 April 2017
به گزارش تابناک رضوی ،حمید اصغری‌پور در نشست «بررسی چالش‌های روان‌شناسی با نگاه ویژه به آسیب‌های اجتماعی» افزود: برخی سازمان‌‌های دولتی و نهادها مراکزی برای مشاوره روان‌شناسی دایر کرده‌اند و به جمعیت هدف خودشان خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهند که حسب تصریح قانون، فعالیت این مراکز غیر قانونی است.
وی در این نشست که به مناسبت روز روان‌شناس در دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی برگزار شد ،تصریح کرد: به تمام این مراکز و کلینیک‌هایی که با نام‌ها و تابلوهای مختلف تحت نظارت سازمان‌های دولتی دایر شده و خدمات روان‌شناسی ارائه می‌کنند ابلاغ شده که طبق قانون باید صلاحیت علمی مشاوران و روان‌شناسان خود را نزد سازمان نظام روان‌شناسی استان تأیید کنند.
وی ادامه داد: متأسفانه این سازمان‌ها به جهت اینکه دولتی هستند به قانون وقعی نمی‌گذارند و به این ابلاغ‌های قانونی اعتنا نمی‌کنند.
اصغری‌پور گفت: بر اساس قانون مجلس و مصوبات دستگاه‌های قانونی کشور، تنها سازمان بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی هستند که می‌توانند مجوز مراکز روان‌شناسی و مشاوره را صادر کنند.
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی، مجوز و پروانه‌ی فعالیت برای روان‌شناسان واجد شرایط صادر می‌کند و سازمان نظام روان‌شناسی، صلاحیت علمی آنها را بررسی و تأیید می‌کند.
به گفته‌ی این مسؤول، موضوع تخلفات و اعمال غیر قانونی مراکز غیر مجاز مشاوره و روان‌شناسی استان به دستگاه‌های مسؤول و از جمله مقامات قضایی گزارش و اعلام شده اما تا کنون برخوردی از سوی آنها صورت نگرفته است.
وی همچنین گفت: اگر چه در آیین‌نامه‌ی تخلفات سازمان نظام، پیش‌بینی شده که با مراکز غیر مجاز برخورد شود اما برای این کار نیاز به بازوهای اجرایی و قضایی هست که امیدواریم با همکاری دادگستری، این امر میسر شود.
وی تصریح کرد: سازمان نظام روان‌شناسی خراسان رضوی نه تنها برای فعالیت‌های نظارت و بازرسی، نیروی انسانی و بودجه ندارد بلکه برای امور دفتری و اداری هم اعتباری در اختیار ندارد و حتی اعضای هیأت رئیسه‌ی این نهاد به صورت افتخاری فعالیت می‌کنند.
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بهزیستی خراسان رضوی در سال 95 بیش از 150 میلیون تومان برای استفاده‌ی اقشار آسیب‌پذیر از خدمات روان‌شناسی و مشاوره‌ای یارانه پرداخت کرده که این امر در سال جاری هم ادامه دارد.
مسعود هنربخش بیان کرد: از تمام متخصصین حوزه‌ی روان‌شناسی که مجوز فعالیت گرفته‌اند دعوت می‌کنیم که برای تأسیس مراکز مشاوره در مناطق کم‌تر برخوردار مشهد و شهرستان‌ها اقدام کنند و از مزایای این مراکز بهره‌مند شوند.
وی با تأکید بر اینکه بیشتر مراکز مشاوره در مناطق برخوردار شهرها تأسیس شده گفت: بهزیستی به مراکزی که در مناطق کمتر برخوردار خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناسی به مردم ارائه دهند یارانه‌ی قابل توجهی پرداخت می‌کند.
وی در خصوص مجوزهای روان‌شناسی و مشاوره از سوی این نهاد گفت: در حال امضای تفاهم‌نامه‌ای با نظام روان‌شناسی استان هستیم که از این پس، بدون تأیید صلاحیت علمی متقاضیان، برای کسی مجوز مرکز یا کلینیک روان‌شناسی و مشاوره دایر نشود.
وی تأکید کرد: از این پس، اولویت صدور مجوز مراکز مشاوره و روان‌شناسی با افرادی است که مدرک و تأییدیه‌ی سازمان نظام روان‌شناسی خراسان رضوی را ارائه دهند.
وی با یادآوری اینکه در حال حاضر 168 مرکز مشاوره‌ی قانونی غیر دولتی در سطح استان دایر است و به مردم خدمات می‌دهد گفت: در حال حاضر، تعداد مراکز نسبت به جمعیت کافی نیست و متقاضیان می‌توانند برای تأسیس مراکز در مناطق مورد نظر بهزیستی، به این سازمان مراجعه و درخواست خود را ارائه دهند تا پس از تأیید صلاحیت علمی توسط نهاد ناظر، مجوز فعالیت برایشان صادر شود.
نماینده انجمن صنفی روان‌شناسان خراسان رضوی نیز در این نشست از فعالیت تبلیغاتی مراکز غیر مجاز روان‌شناسی و مشاوره در استان خبر داد.
محمد صابری افزود: هر روز در روزنامه‌های رسمی استان، مراکز و افرادی با ارائه‌ی شماره تلفن و حتی آدرس، آگهی برگزاری مشاوره و خدمات روان‌شناسی چاپ و منتشر می‌کنند و هیچ‌کس هم با آنها برخوردی نمی‌کند در حالی که هیچ‌یک از آنها مجوزی برای این خدمات ندارند.
وی تصریح کرد: بهزیستی یا سازمان نظام روان‌شناسی استان، قادر به نظارت بر این مراکز نیست زیرا نه نیروی انسانی مورد نیاز و نه اعتباری برای این کار دارند و بنا بر این افراد ناشناس یا غیر متخصص، با استفاده از این وضعیت، به فعالیت گسترده‌ی تبلیغاتی در رسانه‌ها مبادرت می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: دود این آشفته‌بازار مشاوره، به چشم مردم می‌رود زیرا آنها بیشترین خسارت را از مشاوره‌های غیر علمی و خدمات روان‌شناسی غیر مفید و غیر استاندارد متحمل می‌شوند.
وی گفت: در سطح شهر، مراکز و کلینیک‌هایی با تابلوهای مختلف آموزش، درمان و حتی فعالیت‌های فرهنگی، مبادرت به کار روان‌شناسی و مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های گوناگون به مردم می‌کنند که این امر کاملا غیر قانونی است و صدمات جبران‌ناپذیری به مردم وارد می‌کند.
صابری تأکید کرد: مسؤولین باید جدی‌تر به این حوزه نگاه کنند زیرا فعالیت افراد و نهادهای غیر مجاز در زمینه‌ی روان‌شناسی و مشاوره، می‌تواند بی‌اعتمادی مردم به این خدمات را در پی داشته باشد که طبعا میزان آسیب‌های اجتماعی را بالا می‌برد.
وی گفت: بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی، مراکزی دایر می‌کنند یا مجوزهایی صادر می‌کنند که صرفا آموزشی یا فرهنگی هستند اما این مراکز در کنار کار و فعالیت اصلی‌شان، مشاوره روان‌شناسی هم به مردم و مراجعین ارائه می‌کنند بدون اینکه مجوز فعالیت در این زمینه داشته باشند و یا از صلاحیت علمی کافی برخوردار باشند.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
این محمد صابری خودش کلاه برداره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار