کارشناس محیط زیست گفت: مشهد نیازمند عقلانیت است و با صلاحدید سیاسی قابل اداره کردن نیست.
کد خبر: ۴۲۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶ 12 May 2017
 به گزارش تابناک رضوی ،دکتر عاطفه حسنی،کارشناس محیط زیست در سلسله نشستهای مشهد شهر من با اشاره به تصویب و ابلاغ طرح جامع سوم شهر مشهد که در بهار سال گذشته ابلاغ گردید، گفت: این طرح به عنوان پیشانی برنامه ریزی در نظام بررسی و تصویب طرح های توسعه شهری است که تازگی این مطالعه و شیوه تدوین مشترک طرح توسط دولت و مشاور و نیز فرآیند بررسی و تصویب همزمان آن در کنار موقعیت استراتژیک شهر مشهد در جغرافیای سیاسی و فرهنگی ایران و همزمانی مقوله طرح جامع با نقش شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اهمیت این پیشانی را تصریح می کند.
در حالی  که بستر شهر  مشهد از دیر باز در پنجه خشکی، فرو نشست، بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی و اختلاط آن با فاضلاب، آلودگی صوتی و آلاینده های خطرناک در هوا  و نیز آلودگی خاک از نوع میکروبی و آلودگی نیترات قرار داشته است و در چنین شرایطی انتظار می رود زنگهای خطر به صدا درآیند، نه فقط در مقام پاسخ به معضلات بهداشتی و زیست محیطی بلکه برای پاسخگویی در برابر کیفیت زیست در شهر و نیز مسئولیت آن در نظام جهانی باید فکری کرد.
وی با اشاره به اینکه ایران از سوی نهادهای بین المللی به عنوان یکی از مسئولین بزرگ نشر گازهای گلخانه ای موظف به کاهش اثرات سوء فعالیتها و یا پرداخت جرائم هنگفت به جامعه جهانی شده است، افزود: شهرها به ذات بزرگترین تولید کنندگان منافع اقتصادی و موتورهای محرک توسعه ملی هستند اما در مقابل بزرگترین مصرف کنندگان مواد خام و انرژی و به تبع ان تولید کننده مواد زائد و آلاینده ها هستند،  این معضلات از دید جهانی به صراحت و ظرافت و دقت مورد کنکاش قرارگرفته و انتشار بیانه ها و گزارشات کاربردی متعدد حاکی از آنست که توجهات کافی بر تبین ضرورت تجمیع استراتژی زیست محیطی در برنامه ریزی شهری، محورها و حتی راهکارها و شاخص های آن وجود 
داشته است.
انعکاس این مهم در ادبیات برنامه ریزی و سیاستگذاری شهری موضوع نقش و وضعیت شهر را در انتخاب موضع ذیمدخل دانسته و بر این اساس شهرهای ثروتمند به افزایش کیفیت، کاهش اثرات سوء فعالیت در آینده و حفاظت از سیستم پشتیبان حیات خود توجه می کنند و شهرهای فقیرتر به پاسخ گویی به معضلات روز آمد در حوزه بهداشت و سلامت ساکنین پرداخته و آلاینده را به بهای درآمد امروز فدا می کنند. وی با اشاره به این که براساس آمارها 85 درصد از آلاینده های هوا توسط بخش حمل و نقل تولید می شود و یا بیش از نیمی از سهم مصرف آب متعلق به مصارف خانگی بوده و منجر به تولید ثروت نمی گردد، گفت : دانستن این حقایق به خودی خود کافی نیست باید دید انتظار ما چیست؟ آیا حاکمیت بایستی راسا وارد حل مسئله شود یا باید با تحمیل باید و نبایدها به مردم چاره جویی کرد.
پاسخ این است که تازمانی که همه ذی نفوذان (مردم- جامعه- مسئولین) حضور نیابند و بر پایه عقلانیت مسئولیت خود را نپذیرند قطعا حصول به نتیجه امکان پذیر نیست. این یعنی جایی برای تعصب، کتمان حقایق، چاره جوییهای مقطعی و تزریق مسکن به تن نحیف شهر وجود ندارد. وی بیان کرد برخوردهای اقتضایی و شتابزده هیچگاه نتوانسته است جامعیت کافی و ضروری برای بازخورد با زیست شهری فراهم آورد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار