رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر گفت: فناوری نانو در استان‌های پیشرو رو به رشد است ولی در استان بوشهر تا حدی منفعل مانده است و وضعیت خوبی در این حوزه نداریم.
کد خبر: ۴۲۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 22 May 2017
رضا آذین بعد از ظهر در  نشست شورای علمی بنیاد نخبگان استان بوشهر اظهار داشت: بر اساس گزارش ستاد ویژه فناوری نانو، حوزه‌های دانشجویی، دانشگاهی و تجاری‌سازی نانو در استان ما وضعیت خوبی ندارد.

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر خاطرنشان کرد: باید در حوزه تجاری‌سازی با یک برنامه‌ریزی مسنجم و مشخص ضمن حمایت از شرکت‌های موجود به فکر توسعه باشیم.

وی افزود: فناوری نانو در استان‌های پیشرو روبه رشد است ولی در استان بوشهر به دلیل عدم ارتباط مناسب دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی، صنایع و دستگاه های اجرایی با ستاد ویژه نانوفناوری تا حدی منفعل مانده است.

آذین اضافه کرد: پیشنهاد می کنم همه دانشگاه ها، پارک علم وفناوری، موسسات پژوهشی، صنایع و دستگاه های اجرایی در ثبت و ارسال گزارشات و گرفتن حمایت ها و تسهیلات با ستاد ویژه نانوفناوری ریاست جمهوری ارتباط موثر برقرار کنند.

حمایت از فعالان نانو

معاون نوآوری و فناوری پارک علم و فناوری نیز در این نشست گفت: شرکت‌های  نوین فرآیند سینوحه، سماسنج مرکز رشد دشتی و دکتر مهدی شنبدی در حوزه نانو فناوری فعالیت می کنند و تنها شرکتی که حمایت ۷۰۰ میلیون ریالی را از پارک دریافت کرده شرکت نانوفناوری دکتر شنبدی است.

حامد گرگین پور اضافه کرد: برنامه حمایتی پارک علم و فناوری خلیج فارس در توانمندسازی شرکت های فوق در خرید تجهیزات کاربردی نانو فناوری و خط تولید محصول است.

توسعه نانوفناوری در استان

عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان بوشهر نیز با بیان اینکه یکی از وظایف ما در شورای علمی سیاست گذاری در حوزه علم و فناوری است، اظهار داشت: باید در حوزه توسعه فناوری نانو به صورتی راهبری کنیم که فناوران ما در استان در ادامه راه متوقف نشوند، راه حل اساسی توسعه فناوری از جمله توسعه نانوفناوری در استان این است که نهادهای فناورانه مثل پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با همکاری دستگاه حاکمیتی استان یعنی استانداری یک کریدور فناوری تشکیل دهند و شرکت های موفق دانش بنیان در کنار آنها به فعالیت مشغول باشند.

ایرج نبی‌پور گفت: در راه توسعه فناوری باید دانشگاه‌های نسل سوم به تکلیف خود عمل کنند و باید دانش را کاربردی کنند که تشکیل هسته‌های زایشی دانش بنیان این مسیر را تکمیل می‌کند، همچین بانک‌ها و سایر ذینفعان چرخه توسعه فناوری باید به کمک این کریدور بیایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: دانشگاه نسل سوم باید بصورت دو وجهی یکی پژوهش های کاربردی در مرز دانش و یکی در مسیر توسعه فناوری حرکت کنند بصورتی که تمرکز آنها بر روی چند پژوهش هدفمند در مرز دانش باشد و تا جایی پیش روند که در رقابت  به کاربرد فناوری و تولید محصول منجر شود.

کار به صورت گروهی پیش برود

مسئول انجمن نانو فناوری استان بوشهر گفت: راه پیشرفت ما در توسعه فناوری نانو این است که باید به صورت گروهی کار را جلو ببریم.

حسین اسکندری افزود: طرح باشگاه ‌های فناوری های نوین تدوین شده است و به استانداری هم پیشنهاد داده شده است این طرح در رابطه فناوری های همگرا از جمله فناوری نانو دراستان هست، در صورت تاسیس این مرکز همکاری خوبی بین دانشگاه ها، صنعت و دستگاه های اجرایی استان صورت می گیرد که کار بصورت تیمی خروجی خواهد داد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان بوشهر گفت: ما باید به کمک استانداری زیر ساخت های توسعه فناوری نانو را هموار سازیم که متاسفانه ارتباط استانداری با دانشگاه های استان وضعیت مطلوبی ندارد.

وی افزود: راه اندازی بزرگترین آزمایشگاه دانش آموزی نانوفناوری در استان بوشهر از حمایت های دولت یازدهم بوده است.

حسین افزود: در دانشگاه علمی و کاربردی ما به دنبال رسوخ فناوری نانو در صنعت نفت و گاز هستیم که در همین راستا تفاهم نامه ای هم با منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منعقد کردیم.

ترویج طرح‌های نوین در حوزه نانو

مجید اسدی عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان بوشهر نیز با بیان اینکه باید تقسیم بندی هدفمندی در بین دانشگاه ها برای فعالیت در کارهای پژوهشی، مرز دانش، توسعه فناوری و کاربرد صورت گیرد گفت: باید به جنبه مطالعاتی قضیه هم نگاه کنیم باید گروهی روش‌ها و طرح‌های نوین را در حوزه نانو فناوری مطالعه و نشر دهند.

مسئول پارک علمی کودک و نوجوان خلیج فارس نیز گفت: ستاد نانو در بعضی از طرح ها حمایت ۹۵ درصدی از طرح های نو و فناور انجام می دهد که لازم است در استان برای جامعه هدف اطلاع رسانی خوبی انجام شود.

منصوری اضافه کرد: در پارک علمی کودک و نوجوان خلیج فارس فعالیت ها و آموزش های مفید برای دانش آموزان و علاقمندان انجام شده است ولی با کمبود فضا مواجه هستیم.

ساخت زیست‌حسگرها با روش‌های سبز

نماینده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حوزه فناوری نانو نیز با ارائه فعالیت ها و برنامه های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حوزه نانو فناوری گفت: طراحی و ساخت نانوذرات مغناطیسی اصلاح شده و کاربرد آنها در تصویر برداری MRI ، طراحی و ساخت نانوذرات نشان دار شده با ترکیبات رادیو اکتیو جهت تصویر برداری مولکولی، طراحی و ساخت زیست حسگر ها با روش های سبز، بررسی خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی نانوذرات و بکارگیری نانوذرات در ساخت چهار چوب ها از جمله فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی در حوزه نانو فناوری است.

مومنی افزود: برای توسعه این فناوری در سطح دانشگاه و مراکز بهداشتی درمانی استان پژوهش های متعددی انجام و مقالاتی نیز در این خصوص منتشر شده است.

روح الله فاتحی عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان گفت: کارگروه تخصصی نفت، گاز، نانو وانرژی های نوین بنیاد در راستای ماموریت خود در حوزه های کاربرد، توسعه، ترویج وآموزش نانوفناوری سیاستگذاری و در صورت لزوم در فعالیت های اجرایی هم برنامه دارد، این کارگروه آمادگی دارد که حلقه وصل مطالبات شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه های استان و دستگاه های اجرایی با ستادهای توسعه فناوری مرتبط با کارگروه باشد.

نشست شورای علمی بنیاد نخبگان استان بوشهر به منظور بررسی وضعیت نانو فناوری در استان بوشهر برگزار شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار