مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خبرداد:
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از برگزاری اجرای طرح کریمانه اهدای خون در آستانه ولادت امام حسن مجتبی (ع) خبرداد.
کد خبر: ۴۳۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ 08 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،سیدحمید رضا اسلامی، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی،در گفتگو با خبرنگار ما گفت:اهدای خون، نوعی ایثار و از خودگذشتگی است و کسانی که به اهدای خون اقدام می‌کنند، در حقیقت جان انسانی را نجات داده‌اند و  خون خراسان رضوی در سال گذشته اقدامات موثری در بحث تولید خون و فرآورده‌های خونی و تحویل این میزان از تولیدات به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان داشته‌ایم.
وی افزود: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی همزمان با ایام روز جهانی اهدای خون که با ایام ماه مبارک رمضان هم همزمان شده است طرح بزرگ اهدای کریمانه را از تاریخ چهاردهم تا بیست‌وسوم خرداد ماه و به مدت ۱۰ روز برگزار می‌کند و علت انتخاب این نام میلاد فرخنده کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) بوده است و این طرح برای اولین بار در کشور در خراسان رضوی اجرا می‌شود که در نظر داریم آن را کشوری کنیم.
اسلامی با بیان اینکه طرح اهدای کریمانه به مناسبت گرامیداشت ۲۴ خرداد ماه روز جهانی اهدای خون اجرا می‌شود، تصریح کرد: از جمله اهداف این طرح می‌توان به ترغیب بانوان در امر اهدای خون و تبدیل شدنشان به عنوان یک اهداکننده مستمر خون، فرهنگ‌سازی و مشارکت در امر اهدای خون با همکاری ائمه جماعات در ۱۱۰ مسجد مشهد، مشارکت اهداکنندگان در طول سال و عدم معطوف شدن این کار در زمان‌های خاص اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد:مراسم بزرگداشت روز جهانی اهدای خون و تجلیل از اهداکنندگان نمونه با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، استاندار خراسان رضوی و ۲۴ نفر از اهداکنندگان نمونه در روز جمعه ۱۹ خرداد ماه و همزمان با شب میلاد فرخنده حضرت امام حسن مجتبی(ع) از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ در گرادین بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود.
اسلامی  با بیان اینکه رژه موتورسواران و آفرودسواران مشهدی یکی دیگر از برنامه‌های روز جهانی اهدای خون در پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، تاکید کرد: به همین مناسبت رژه موتورسواران و آفرودسواران مشهدی با شعار من یک اهداکننده مستمر خون هستم با همکاری هیئت موتورسواری و اتوموبیل‌رانی خراسان رضوی از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ روز پنجشنبه هجدهم خرداد ماه و از انتهای بولوار وکیل آباد (دوراهی طرقبه و شاندیز) تا میدان دکتر شریعتی (تقی آباد) برگزار می‌شود و برنامه پایانی این مراسم هم اهدای خون این ورزشکاران در پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) توسط آن‌ها و پیوستن این گروه به جمع مروجان اهدای خون سالم خواهد بود.
وی  با بیان اینکه، در سال گذشته ۳۳۲ هزار ۸۷۳ کیسه خون و فرآورده خونی در استان تولید شده افزود : از این تعداد ۶۸ هزار ۷۵۴ مورد جهت آن پلاسمای مورد نیاز بیماران سرطانی بوده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه گفت:اداره کل انتقال خون خراسان رضوی خون مورد نیاز ۵۸ بیمارستان استان را تامین می‌کند و می‌خواهیم که اهداکنندگانمان به اهداکنندگان مستمر تبدیل شوند تا در تمامی مواقع شاهد حضورشان باشیم و این میزان تنها در ایام خاص نباشد.
وی افزود: در سال گذشته ۳۳۰ هزار کیسه خون در استان تولید شد و ۶۸ هزار کیسه پلامسا به آلمان ارسال شد تا داروی‌ بیماران تالاسمیو هموفیلی تامین شود؛ اما می‌خواهیم که این کار هم در کشور خودمان انجام شود تا اطمینان بیشتری از پاکی خون و فرآورده‌های خونی داشته باشیم و نگرانی‌ای بابت آلودگی‌هایی همچون ایدز نداشته باشیم.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در رابطه با سن اهداکنندگان، بیان کرد: افراد ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند خون خود را اهدا کنند و این عدد برای اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سالگی هم آن فرد افزایش می‌یابد.
اسلامی تصریح کرد: در محل‌های اهدای خون پزشکان دوره دیده داریم که از مراجعه کنندگان مورد معاینه و مصاحبه قرار می‌دهند و از افرادی که صلاحیت اهدا نداشته باشند خونگیری نمی‌شود و تعداد از  ۴۵ هزار ۴۵۴ نفر مراجعه کننده خون گرفته نشد.
وی افزود: کل مراجعه‌کنندگان در سال ۱۸۳ هزار ۴۵۱ بود که از این تعداد ۱۳۷ هزار ۹۹۷ نفر موفق به اهدای خون خود شدند و از این تعداد اهدا کننده ۷۱ و ۹۹۹ نفر و معادل ۵۲ درصد کل اهداکنندگان، اهداکننده مستمر، ۳۷ هزار ۶۷۸ نفر و معادل ۲۷ درصد اهداکننده باسابقه و ۲۸ هزار ۳۲۰ نفر و معادل ۲۱ درصد اهداکننده بار اولی هستند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی  با بیان اینکه ،خراسان رضوی در زمینه‌های مختلف مرتبط با اهدای خون به نسبت آمار کشوری جلوتر قرار گرفته افزود: این برای مردم مشهد افتخاری بزرگ محسوب می شود و از جمله مهمترین آمار برتری خراسان رضوی کسب مقام‌های متعدد در زمینه‌های خون و فرآورده‌های خونی در کل کشور بوده که دریافت گواهی و تاییدیه ارسال پلاسما و رتبه ممتاز کشوری از جمله این افتخارات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار