با اجرای طرح مشاوره طلاق؛
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح مشاوره طلاق در آمار طلاق در کلانشهر مشهد به میزان هشت درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۴۶۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲ 15 July 2017
به گزارش تابناک رضوی، حمیدرضا پوریوسف در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی افزود: از خرداد پارسال تاکنون 18 هزار و 200 درخواست مشاوره‌ طلاق در سامانه ثبت شد. از این تعداد 10 هزار و 750 مورد مراحل مشاوره را انجام داده و نتیجه‌ بررسی مشاوران بهزیستی برای این افراد به سامانه ارسال شده است.
وی ادامه داد: از این میان 1800 زوج به سازش رسیده و تعداد زیادی هم از پیگیری فرایند طلاق منصرف شده‌اند.
در نتیجه اجرای این طرح که ابتکار خراسان رضوی بوده است میزان طلاق در کل استان بنا بر آمار ثبت احوال در سال 95 بیش از سه درصد و در مشهد هشت درصد کاهش یافته است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این در حالی است که در همین مدت آمار طلاق در کل کشور چهار درصد افزایش داشته است.
وی در ادامه به رشد هفت درصدی اشتغال مددجویان بهزیستی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این در حالی است که تسهیلات اشتغالزایی بهزیستی استان در سال‌های 94 و 95 حدود 60 درصد کاهش داشته است.
پوریوسف افزود: پارسال 3500 مددجویان متقاضی کار در بهزیستی مشغول کار شده ‌اند که این میزان نسبت به سال قبل از آن رشد هفت درصدی دارد.
وی به موضوع مسکن مددجویی هم اشاره و بیان کرد: ظرف دو سال اخیر 226 واحد مسکونی به خانواده‌های مددجویان تحویل شده و 318 واحد نیز در دست ساخت و تکمیل است که تا پایان سال تحویل مددجویان خواهد شد. در واحدهای مسکونی شهری 300 میلیون ریال و در مسکن روستایی 180 میلیون ریال کمک بلاعوض به مددجویان تعلق می‌ گیرد.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص مراکز ترک اعتیاد اقامتی هم گفت: 163 کمپ غیردولتی مشغول فعالیت در این استان هستند که معتادان به صورت خودمعرف به آنها مراجعه و مراحل پاکی از اعتیاد را سپری می‌کنند. همچنین از هفته گذشته مدیریت مراکز دولتی و خصوصی ترک اعتیاد اجباری نیز به بهزیستی سپرده شده که منتظر ابلاغ پروتکل درمانی این مراکز هستیم.
وی افزود: دو مرکز دولتی و چهار مرکز غیردولتی در این زمینه مشغول فعالیت هستند. بر این اعتقادیم چه در کمپهای خود معرف و چه در مراکز اجباری اقدامات و برنامه‌هایی برای درمان و نگهداری معتادان انجام می‌شود که مناسب برخورد با بیماران سوء مصرف مواد مخدر نیست و باید اصلاح شود.
او به تغییر ساختاری کمپهای غیردولتی ماده‌ 16 که به صورت خودمعرف انجام می‌شود نیز اشاره و بیان کرد: هم اینک مجوز تأسیس اینگونه مراکز فقط به کارشناسان ارشد داده می‌شود و ساختار کمپهای فعلی نیز که پیش از این با مجوز به معتادان پاک شده دایر شده در دست اصلاح است. بر این اساس تاکنون 60 کمپ مشمول این تغییر ساختار شده‌اند.
پوریوسف در خصوص مراکز خدماتی بهزیستی حاشیه شهرها به معتادان و سایر آسیب ‌دیدگان هم گفت: پنج پایگاه خدمات اجتماعی، 6 مرکز سلامت اجتماعی، 9 مرکز کاهش آسیب و 6 پناهگاه شبانه به آسیب‌ دیدگان و معتادان خدمات سرپایی مستمر و متناوب ارائه می‌کنند.
وی به فعالیتهای مؤسسات خیریه و شبهاتی در مورد وضعیت مالی آنها نیز اشاره و بیان کرد: بهزیستی فقط یکی از نهادهای مجوزدهنده به خیریه ‌هاست و به ‌رغم تصریح قانون بر اینکه مجوزها باید توسط سازمان بهزیستی صادر شود متأسفانه نهادهای متعددی هستند که این مجوزها را صادر می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: فقط در مورد موسساتی که بهزیستی مجوز آنها را صادر می‌کند نظارت و رصد داریم اما فعالیت سایر موسسات مشابه از حوزه نظارتی بهزیستی خارج است.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص کودکان کار و خیابانی گفت: با فعالیتهای مددکاری و پیگیریهای آموزشی و تربیتی بهزیستی تعداد اتباع افغان در میان کودکان کار از 50 درصد در سال 94 به حدود 40 درصد در سال جاری رسیده است.
غلامحسین حقدادی افزود: 14سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی درکمیتهی ساماندهی کودکان خیابانی عضو هستند و بهزیستی هم حسب وظایف قانونی کار تربیت، نگهداری موقت، خدمات مددکاری و بازگشت آنها به خانواده را انجام می‌دهد.
وی در زمینه‌ خشونت خانگی علیه زنان و کودکان هم گفت:بهزیستی فقط در مواردی که کودک ‌آزاری و همسرآزاری به اورژانس اجتماعی گزارش می‌شود خدمت ارائه می‌کند و از میزان واقعی این جرائم در جامعه اطلاع دقیقی ندارد.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: پارسال 750 مورد کودک ‌آزاری و 800 مورد همسرآزاری به اورژانس اجتماعی استان گزارش شد. بررسیها نشان می‌دهد برخی از این موارد مصداق این دو جرم نبوده‌اند.
وی ادامه داد: برای دختران و زنان خشونت‌ دیده دو مرکز 'خانه سلامت دختران و خانه امن زنان خشونت ‌دیده' در مشهد راه‌اندازی شده که خانه‌ توسط بخش دولتی و غیردولتی اداره می‌شوند.
او گفت: این مراکز برای اقامت موقت، حمایت و مشاوره‌ روانشناسی، خدمات مددکاری و در نهایت توانمندسازی جهت خشونت ‌دیدگان تاسیس شده اند.
حقدادی به موضوع پیشگیری از کودک‌آزاری هم اشاره و بیان کرد: بهزیستی تلاش می‌کند خانواده‌ها را نسبت به کودک‌آزاران آگاه کرده و آنها را در زمینه‌ مراقبت بیشتر از کودکان آموزش دهد. از والدین می‌خواهیم که از آویختن طلا به سر و گردن کودکان به ویژه دختران خودداری کنند.
وی افزود: همچنین آموزشهایی به کودکان در مورد محافظت بدن، کسانی که کودک مجاز است با آنها بیرون برود، کسانی که کودک باید از آنها حرف ‌شنوی داشته یا نداشته باشد و موارد مشابه جزو وظایف والدین است.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: بهزیستی به قربانیان آسیبها خدمات می‌دهد اما چگونگی برخورد با بزهکاران یا مرتکبان خشونت در حوزه کار بهزیستی نیست و قوه‌ قضاییه این کار را تمشیت می‌کند.
وی در مورد ساماندهی زنان خیابانی و آسیب‌دیده هم گفت: کمیته ساماندهی این افراد نخستین خدمت اجتماعی مؤثر به این افراد در سطح کشور را در استان ارائه می‌دهد که مدیریت این کمیته با دادگستری است.
او افزود: در این کمیته افرادی که در حوزه جرائم مرتبط با روسپیگری یا آزاردیدگی و تعرض، فرار یا مسائل مشابه دستگیر می‌شوند مورد بررسی وضعیت قرار می‌گیرند و اگر در رده زنان خیابانی حرفه‌ای قرار نگیرند یا در معرض آسیب و قابل اصلاح باشند به مراکز نگهداری و بازپروری بهزیستی ارجاع می‌شوند. اما افراد حرفه‌ای یا مرتبط با جرائم دیگر با نظر این کمیته به مراکز تحت نظر سایر نهادها ارجاع می‌شوند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در خصوص کودک‌آزاری که در یکی از مراکز اوتیسم مشهد گزارش شد گفت: این مرکز از هیچ نهاد و دستگاهی مجوز فعالیت نداشته و فردی هم که در آنجا کار می‌کرده بدون مجوز به کار درمان کودکان می‌پرداخته است.
مسعود فیروزی افزود: این فرد در بازداشت بسر می‌برد و چگونگی فرایند رسیدگی پرونده در اختیار قوه قضاییه است.
وی همچنین در زمینه سالمندان گفت: 39 مرکز خدمات سالمندان در استان به ارائه خدمت مشغول هستند.
اولویت بهزیستی، خدمات روزانه، خدمات در منزل، مراقبت در منزل و توانمندسازی سالمندان است اما در صورتی که سالمند سرپرست مؤثر نداشته باشد با مجوز قوهی قضاییه به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی منتقل می‌شود.
او گفت: در مراکز فعلی 1400 سالمند نگهداری می‌شوند که 300 نفر آنها فاقد سرپرست مؤثر هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار