استان گلستان مجموعه متنوعي از رويشگاه‌هاي ارس را در سطح كشور در بر دارد و در اين استان بسياري از گونه‌هاي ارس بومي ايران را مي‌توان مشاهده كرد، هر گونه برحسب نياز اكولوژيك خود در منطقه محدود يا گسترده رويش يافته است.
کد خبر: ۴۷۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 07 August 2017
گلستان مقصد گردشگری/رویشگاه درختان ارس دره حاجی آباد گلستان، رویشگاهی نادر از درختان ارس در جهان

استان گلستان مجموعه متنوعي از رويشگاه‌هاي ارس را در سطح كشور در بر دارد و در اين استان بسياري از گونه‌هاي ارس بومي ايران را مي‌توان مشاهده كرد،  هر گونه برحسب نياز اكولوژيك خود در منطقه محدود يا گسترده رويش يافته است.  

رویشگاه درختان ارس دره حاجی آباد، دراستان گلستان – شهرستان کردکوی واقع گردیده و پیشینه ای از اواخر دوران سوم زمین شناسی را در بردارد.

از گردنه‌ چهارباغ‌ تا دره‌ حاجي‌آباد شهرستان کردکوی مسافتي‌ حدود 44 كيلومتر بوده و در مسير از دامنه‌ها و خط‌القعر چند دره‌ ‌گذشته و به‌ دره‌ حاجي‌آباد منتهي‌ مي‌شود.

در اين‌ مسير ارس‌ بر تمام‌ دامنه‌ها و اغلب‌ خط‌الرأس‌ يال‌ها رويش‌ داشته‌ و جامعه‌ خالص‌ و وسيعي‌ را به‌وجود آورده‌ است‌.

. ارس‌ از ابتداي‌ دره‌ حاجي‌آباد تراكم‌ چشمگيري‌ يافته و تعداد پايه‌هاي‌ ارس‌ در هر هكتار فراتر از 200 اصله‌ است‌. درختان كشيده‌ و رفيع‌ بوده‌ و تنه‌ استوانه‌اي‌ دارند،  مشابه‌ اين‌ كيفيت‌ فنوتيپ (استوانه‌اي‌ بودن‌ و بلندي‌ مطلوب آنها) در هيچ ‌رويشگاه‌ ديگري‌ مشاهده نشده‌ است‌.

.اين ‌رويشگاه‌ تا مسافتي‌ حدود 20 كيلومتر تا رادكان‌، در جهت‌ دره‌ به‌ سمت‌ پايين‌ ادامه‌يافته است و از سمت‌ ديگر به‌ ارسستان‌ شاه‌ كوه‌ چسبيده‌ و در آنجا تا ارتفاع‌ 2700 متر از سطح‌ دريا بالا رفته است.

از نظر ظاهر این رویشگاه یکی از با ارزش ترین رویشگاه های ارس ایران است و بیشترین تراکم را در هکتار در سطح کشور دارد و این رویشگاه نمونه ای نادر از درختان ارس در جهان است.

گفتنیست با پیگیری های واحد ثبت آثار  این اداره کل و با همکاری پژوهشگران به عنوان یک گونه درخطر، پرونده ثبت " رویشگاه درختان ارس دره حاجی آباد شهرستان کردکوی" به عنوان یک زیستگاه و رویشگاه ارزشمند طبیعی در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید ه است.
 
رویشگاه درختان ارس دره حاجی آباد گلستان، رویشگاهی نادر از درختان ارس در جهان

رویشگاه درختان ارس دره حاجی آباد گلستان، رویشگاهی نادر از درختان ارس در جهان

رویشگاه درختان ارس دره حاجی آباد گلستان، رویشگاهی نادر از درختان ارس در جهان
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار