نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه قطره‌ای از آب انتقالی به این استان کم شود، مصرف شرب مردم مختل می‌شود که باید با تمام توان از حقابه مردم یزد از این آب انتقالی حراست کنیم.
کد خبر: ۴۷۷۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 14 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ابوالفضل موسوی بیوکی  در بازدید از خط انتقال آب خلیج‌فارس به استان یزد با اشاره به کمبود آب در این استان گفت: هم‌اکنون آب شرب مردم یزد وابسته به خط لوله انتقال آب است که با توجه به کیفیت پایین آب‌های زیرزمینی استان، آب انتقالی با آب‌های موجود در استان مخلوط شده و به مصرف شرب مردم اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به جمع‌بندی نشست مجمع نمایندگان استان یزد در این خصوص اظهار داشت: در مجمع نمایندگان به این نتیجه رسید که با شرایط موجود، تأمین آب استان در آینده با مشکل جدی مواجه خواهد بود و باید برای آن از امروز برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد اضافه کرد: چنانچه قطره‌ای از آب انتقالی به یزد کم شود، مصرف شرب مردم مختل می‌شود که باید با تمام توان از حقابه مردم یزد از این آب انتقالی حراست کنیم. طرح دیگری برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و سد بهشت‌آباد در دستور کار است که در صورت اجرای این خط انتقال، بازهم در سال ۱۴۰۰ نیاز آبی استان یزد رفع نخواهد شد و باید منابع دیگری در نظر گرفته شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح دیگری که آب را به استان یزد می‌آورد، خط انتقال آب سوم از خلیج‌فارس است که برای تأمین آب شرکت‌های گل گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملوی یزد احداث می‌شود و آب انتقالی، به این صنایع اختصاص خواهد یافت.

موسوی با اشاره به ‌پیش‌بینی‌های انجام‌شده در خصوص نیاز آبی استان در افق ۳۰ ساله، اظهار داشت: طبق برآوردها درصورتی‌که هر سه خط انتقال آب احداث شود، بازهم در سال ۱۴۳۰ بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال لازم داریم تا نیازهای جمعیتی و توسعه‌ای استان یزد را تأمین کنیم و در این راستا احداث خط انتقال آب چهارم مطرح‌شده است.

وی تأکید کرد: خط انتقال آب خلیج‌فارس به‌خوبی در حال اجراست و با توجه به حضور نماینده مردم هرمزگان، معاون استاندار کرمان و مدیران استان یزد هماهنگی‌هایی برای رفع مشکلات در این سه استان انجام شد و بخشی از مشکلات را هم در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهیم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد اظهار داشت: طبق زمان‌بندی، این طرح باید تا شهریور ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسید اما مشکلات مانع کارشده و به نظر می‌رسد بهره‌برداری از آن تا چهار سال آینده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تجربیات گرفته‌شده در طرح انتقال آب خلیج‌فارس، بیان کرد: در این بازدید متوجه شدیم که به دلیل مجوزهای زیست‌محیطی، امکان برداشت میزان آب موردنیاز برای استان یزد از خلیج‌فارس در بندرعباس وجود ندارد و به نظر می‌رسد پایدارترین آب برای انتقال به یزد، آب دریای عمان باشد.

نماینده مردم یزد عنوان کرد: در بررسی روند اجرای خط انتقال خلیج‌فارس متوجه شدیم که درروند اجرای طرح هیچ مشکل مردمی وجود نداشته و بیشترین مشکلات مربوط به دولت و صدور مجوزها و... بوده به همین دلیل به جمع‌بندی رسیدیم که انتقال آب به استان یزد از طریق خط چهارم به‌وسیله بخش خصوصی انجام شود، دولت دخالتی در آن نداشته باشد و تنها نقش نظارتی خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: در این راستا قرار شد کنسرسیومی با مشارکت سرمایه‌گذاران و صنعتگران بخش خصوصی و مردم استان یزد تشکیل شود و مطالعات لازم برای اجرای خط لوله چهارم را در دستور کار قرار دهد.

موسوی بیوکی با ابراز امیدواری از حضور و کمک مردم و صنعتگران استان و همکاری مسئولان در تأمین آب استان تصریح کرد: امیدواریم چالش تأمین آب استان یزد حل‌شده و نسل‌های آینده در یزد با مشکل آب مواجه نباشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار