در گفت و گوی اجتماعی مطرح شد:
معاون امور فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: مشکلات بیمه ای در بیمارستان ها همواره نارضایتی افراد و کارکنان بیمارستان را نیز دَربَر خواهد داشت، چرا که عدم وصول بدهی ها مهلت زمان پرداخت حقوق ها را با تاخیر مواجه خواهد .
کد خبر: ۴۷۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 15 August 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،برنامه "گفت و گوی اجتماعی" با موضوع بررسی چالش های خدمات بیمارستانی در کشور، با حضور دکتر حیدرعلی عابدی (نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی)، دکتر سیدمحمدتقی حسینی طباطبایی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، دکتر چنگیز علیپور (عضو هیات مدیره نظام پزشکی نظرآباد)، فرهاد فلاحتی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) و دکتر علی ماهر (مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و معاون امور فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر حیدرعلی عابدی با اشاره به دوران قبل از اجرای طرح تحول سلامت در کشور، گفت: قبل از سال ۹۱ در کشور تعداد زیادی از بیمارستان های موجود فرسوده بوده و وضعیت نامشخص و نامطلوبی داشتند، به طوری که پس از اجرای طرح تحول سلامت بسیاری از این بیمارستان ها بازسازی شده و به وضعیت مطلوب بازگشتند.

وی همچنین در ادامه افزود: متاسفانه امروزه برخی از بیمارستان ها با وجود طلبکاری از بیمه های مختلف فاقد نقدینگی لازم هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تاخیر پرداخت در بدهی بیمارستان ها برای بیمه ها خسارت های متعددی را در برخواهد داشت، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر شرکت های بیمه نیز دچار مشکلات فراوانی شده اند، به طوری که مشکلات آن ها سبب بروز اختلال در کارکرد بیمارستان های نیز شده است.

وی با اشاره به این که منابع بیمارستان ها همواره از طریق بیمه ها و کمک های وزارت بهداشت و درمان تامین می شوند، عنوان کرد: عدم وجود سهم بندی خدمات یکی از مهم ترین معایب طرح تحول سلامت است، به طوری که هزینه های مختلف با عنوان بیمه ای خود مشخص نمی شوند. 

در ادامه ی برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر سید محمدتقی حسینی طباطبایی با اشاره به این که بسیاری از بیمارستان های کشور در پرداخت هزینه های پیمانکاران دچار اختلال و مشکل هستند، گفت: بخش عمده ای در خدمات بیمارستان را خدمات بیمه ای تشکیل می دهند.

وی با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مبلغی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از بیمه های مختلف طلبکار است، اظهار داشت: عدم وصول بدهی های بیمارستان باعث شده تا بیمارستان ها از نظر مالی به دانشگاه شهید بهشتی فشار آورند و بر همین اساس بدهی های بسیاری از پیمانکاران بیمارستان های دانشگاه شهید بهشتی پرداخت نشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که ۷۵ درصد از هزینه های یک بیمارستان صرف پرسنل می شود، عنوان کرد: ۱۵ درصد از هزینه های یک بیمارستان به بخش هایی واگذار شده ای چون داروخانه ها و آزمایشگاه ها پرداخت می شود و بدین ترتیب از کل هزینه ها ۱۰ درصد صرف حامل ها و نگه داری بیمارستان می شود.

وی همچنین در ادامه افزود: هزینه های بیمارستان ها به طوری که تقسیم می شوند که مبلغی مناسبی باری گسترش و پیشرفت بیمارستان باقی نمی ماند.

در بخش دیگر برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر علی ماهر با اشاره به این که وزارت بهداشت و درمان ۲۷ درصد از هزینه های ورودی بیمارستان را در قابل طرح تحول سلامت به بیمارستان پرداخت می کند، گفت: در حال حاضر به غیر از بخش بیمه مشکلی در ساز و کار مالی بیمارستان های کشور وجود ندارد.

وی همچنین در ادامه افزود: به دلیل این که بخش بیمه ای بخش عمده ی خدمات بیمارستان های کشور بوده و حدود۶۰ درصد از هزینه های آن را تشکیل می دهد،کیفیت بیمارستان ها ی کشور به حد مطلوب نمی رسند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی و معاون امور فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان این که پرداخت های بیمه ای به طور متوسط ۸ تا ۹ ماه تاخیر دارند، اظهار داشت: تاخیر در پرداخت بدهی های بیمه ای باعث می شود تا بیمارستان بدهی های خود به پیمانکاران، داروخانه ها و شرکت های تجهیزات پزشکی منتقل کند.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: مشکلات بیمه ای در بیمارستان ها همواره نارضایتی افراد و کارکنان بیمارستان را نیز دَربَر خواهد داشت، چرا که عدم وصول بدهی ها مهلت زمان پرداخت حقوق ها را با تاخیر مواجه خواهد کرد.

در ادامه ی برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر چنگیز علیپور با اشاره به دلیل عدم پرداخت بدهی های بیمه ای در کشور، گفت: افزایش هزینه های پرسنلی و سایر هزینه های جاری بهداشت و درمان بیمه های بزرگ کشور را با یک خلا مالی بزرگ مواجه کرده است.

وی همچنین در ادامه افزود: بسیاری از مشکلات مالی در حوزه ی بهداشت و درمان و بیمه بیشتر به بخش خصوصی فشار وارد کرده است.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی نظرآباد در خصوص سیاست های کلان وزارت بهداشت، عنوان کرد: سیاست های کلان وزارت بهداشت باعث آسیب و خرد شده بخش خصوصی شده است. در حالی که وزارت بهداشت می توانست از طریق خرید خدمت و کمک به بخش خصوصی مقدار زیادی از بار مالی خود را کاهش دهد.

وی همچنین در ادامه افزود: بسیاری از بیمه ها امروزه علاوه بر وظیفه ی بیمه گری، درمانگر نیز هستند، به طوری که این موضوع آسیب بسیاری به وضعیت بهداشت و درمان وارد کرده است.

در بخش پایانی برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیوی گفت و گو فرهاد فلاحتی با اشاره با این که عملکرد جزیره ای در هر حوزه ای موجب ایجاد آسیب می شود، گفت: در برخی از مواقع سازمان های مختلف با وزارت خانه های مربوط به خود تعامل و همکاری مناسبی ندارند.

وی با تاکید بر این که عملکرد جزیره ای در سازمان ها یک آفت اداری است، اظهار داشت: طرح تحول سلامت یک نهضت درمانی وسیع در سطح کشور را رقم زد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که کشور ایران همواره جزو شاخص های رشد یافته در بخش سلامت و درمان بوده است، عنوان کرد: خوشبختانه دولت یازدهم در حال حاضر به شاخص های مطلوب در زمینه ی سلامت و درمان دست پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این که طرح تحول سلامت موجب ایجاد رضایت در آحاد جامعه شده است، اظهار داشت: رضایت مردم در بخش سلامت و درمان گام مهمی است که برای پیشرفت کشور در این حوزه برداشته شده است.

فایل صوتی برنامه "گفت و گوی اجتماعی" از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، متذکر می شود که این برنامه در ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه ی رادیویی گفت و گو پخش می شود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار