کد خبر: ۴۷۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 16 August 2017
تابناک رضوی: نوشتن نقد برای یک تصمیم، آنهم زمانی که دیگر نه فرمان صادر شده قابل بازگشت است و نه فضای رسانه ای جز تبریک و تعریف چیزی را می پذیرد شاید  عبث به نظربیاید، بویژه برای کسی مثل بنده که هنوز ارتباط مشاوره ای خود را با رده های تخصصی شهرداری دارم و برای حفظ ارتباط خود هم که شده باید به پیشواز شهردار جدید بروم. اما چه کنیم که سالهاست این قبیل مصلحت سنجی ها را کنار گذاشته ام و بنا ندارم حقیقتی را که در آن تردیدی ندارم، فدای رضایت این و آن کنم. پیش از این مجموعه ای از نقد و بررسی ها را روی اصل فرآیند انتخاب و  برنامه های ارایه شده کاندیداها انجام داده بودم، که متن نقدها به همراه اصل برنامه,در پست زیر قابل دانلود است، از دوستان خواهش می کنم اگر مجالی برای مرور همگی ندارند، حداقل نیم نگاهی به برنامه شهردار منتخب و نقد آن بیندازند.

یک سینه حرف و‌بحث فقط تخصصی در باب این انتخاب به ذهن میرسد اما توجه دوستان و متولیان را به دو پرسش اصلی جلب می کنم.

۱. با اتمام فرآیند انتخاب شهردار، جا دارد پرسیده شود که حقیقتا فرآیند انتخاب شهردار شفاف بود؟ شفافیت فقط پخش مستقیم برنامه شش کاندیدا بصورت زنده بود و تمام؟!!! (بماند که به جز دو نفر اول، هیچگاه متن برنامه ارایه شده سایر کاندیداها نیز انتشار رسمی نیافت). اینکه با چه شاخصهای دقیقی جمع اولیه وارد فرآیند انتخاب شدند؟ با چه شاخصهایی به شش نفر کاسته شدند؟ با چه دلایلی برخی کاندیداها همچون دکتر قربانی و کلایی فهمیدند که باید به صورت خودجوش و بدون هیچ گونه فشاری! به خاطر مصالح حزبی  کناره گیری کنند و مهمتر از همه با چه شاخص و بر مبنای چه منطق علمی قابل دفاعی در میان دو کاندید نهایی، جناب تقی زاده برگزیده شده، اینها جزیی از شفافیت نیست؟ با اینکه در چند یادداشت و بحث شفاهی، به خاطر طراحی اصل این فرآیند به اعضای شورای پنجم تبریک و آفرین گفته بودم اما به صراحت عرض می کنم که به جز همان پخش مستقیم اینستاگرامی، سایر اتفاقات رخ داده در این فرآیند، هیچ نشانی از شفافیت نداشت و هیاهو و تبریک و تعریف های رسانه ای اصل این شروع مایوس کننده را نمی تواند توجیه کند. 

۲. بنده هم برای شهردار جدید آرزوی موفقیت می کنم و به هیچ وجه بنا ندارم پیشاپیش در مورد نتایج فرضی حضور ایشان در سکان مدیریت شهری مشهد و وضعیت مشهد ۱۴۰۰ سناریو پردازی نمایم، بویژه این که حتی در حضور یک شهردار مسلط و دارای شناخت بومی نیز عملا بسیاری از کارها با تدبیر و تصمیم! مدیران میانی شکل می گرفت نه شخص شهردار. اما به عنوان یک پژوهشگر حق دارم بپرسم، چگونه فردی که:

آخرین درگیریش با مسائل استان خراسان (نه لزوما شهر مشهد) مربوط به ۲۰ سال گذشته است، 

آخرین مسئولیت اجرایی اش در حوزه های تصمیم گیری کلان شهری (آنهم تهران)مربوط به ۱۲ سال گذشته است.

جدی ترین بخشهای شهری رزومه اش، معاونت خدمات شهری تهران (آنهم تهران ۲۰ سال پیش)، طراحی برج میلاد و مشاوره به شهرداران بوده.

نه در برنامه کتبی و نه در ارایه شفاهی،  شبکه مسایل مهم و اولویت دار مشهد را نمی شناسد و حتی نامی از آن هم نبرده است. 
  
سال سن دارد و عملا در برنامه هایش به جز کلی گویی های بی زمان و بی مکان هیچ تحول و تمرکزی را (به جز تعهد کلی آوردن سرمایه در مشهد) تعهد نکرده است .
و.....

تنها با این استدلال که بومی است (با یک تعریف نادرست از بومی بودن که اهلیت در شناخت مسایل مشهد است نه تولد در مشهد) و سابقه کار اقتصادی خصوصی دارد و ...انتخاب شود؛ آنهم در مقام مقایسه با افرادی همچون دکتر غلامرضا انصاری و کلایی - که با وجود همه نقدها و نکات مطرح شده به برنامه و رویکردهایشان- بسیاری از این نقاط ضعف را نداشتند و در مقام مقایسه با همه افرادی که در مقیاس های کشوری –در داخل خود گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال- می توانستند امروز شهردار مشهد باشند و قطعا به شهر کمک کنند؟!!

بنای تحمیل نظر را به نخبگان و دغدغه مندان شهری ندارم؛ اما درخواست دارم اگر مجالی برای بررسی کل فرآیند ندارند، حداقل فایل برنامه ها و صوت ارایه سه کاندید آخر –یعنی جناب دکتر انصاری، جناب دکتر کلایی و جناب مهندس تقی زاده را با هر رویکرد و نگاهی که به شبکه مسایل شهر مشهد دارند بررسی و تحلیل نمایند، تا حیرت این انتخاب به دوستان نیز منتقل گردد. 

پ.ن: متاسفانه پس از انتخاب و در توجیه این فرآیند غیر شفاف، برچسب هایی مثل سیاسی بودن به جناب دکتر انصاری زده شد (از دوستان راست موتلفه گرفته تا برخی جریانات چپ) که یک بی اخلاقی و فراربرای پاسخگو نبودن در مقابل منطق این تصمیم است. بنده هیچ رابطه ای با ایشان ندارم اما این گونه تخریب ها را کاملا معنادار تحلیل می کنم.
دکتر سعید شعر باف
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
بلی مع السف شاهد انتخاب فردی به عنوان شهردار مشهد بودیم که فاقد توانایی جسمی و مدیریتی لازم می باشد - فردی که دوری طولانی مدتش از صحنه مدیریت شهری باعث دوری وی بر اشراف بر مشکلات مشهد شده و در روندی غیر قابل پذیرش در حالیکه روز قبل نفر سوم منتخبین شوراست به یکباره با یک شبه کودتای داخلی و اجبار به انصراف دکتر غلامرضا انصاری ، بر صندلی شهرداری مشهد تکیه می زند
امیدوارم مشهد نیز همانند برج میلاد در معرض سقوط و اضمحلال قرار نگیرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار