درنشست شورای حفاظت از منابع آب کهگیلویه وبویراحمدعنوان شد
وی رودخانه بشار یاسوج را یکی از ظرفیت های مهم گردشگری و محور توسعه شهر یاسوج دانست و گفت: ظرف سالیان متمادی و بر اثر برخی غفلت ها و کوتاهی ها از سوی متولیان و دستگاه های ناظر بخش عمده ای از این رودخانه زیبا دستخوش تصرفات و تعرضات افراد سودجو شده است.
کد خبر: ۵۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳ 21 June 2015
نشست شورای حفاظت از منابع آب کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد و در این نشست یکی از موضوعات مربوط به رود بشار و تخریب و تصرف‌های بستر و حاشیه این رود بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد بهترین راه‌حل را تصویب طرح جامع رود بشار دانست.

تهیه طرح جامع رود بشار یاسوج / برخورد جدی با متصرفان و متعرضان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت تهیه و تدوین نهایی طرح جامع رودخانه بشار یاسوج ظرف دو هفته آینده تاکید کرد.

سید موسی خادمی در نشست شورای حفاظت از منابع آب کهگیلویه وبویراحمد افزود: هر گونه تغییر کاربری و اجرای طرح های زیباسازی و ساماندهی از سوی دستگاه‌های متولی و یا بخش خصوصی بر اساس این طرح باشد.

وی رودخانه بشار یاسوج را یکی از ظرفیت های مهم گردشگری و محور توسعه شهر یاسوج دانست و گفت: ظرف سالیان متمادی و بر اثر برخی غفلت ها و کوتاهی ها از سوی متولیان و دستگاه های ناظر بخش عمده ای از این رودخانه زیبا دستخوش تصرفات و تعرضات افراد سودجو شده است.

خادمی تصریح کرد: شرکت آب و منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد موظف است مرز و حریم این رودخانه با بخشی از اراضی حاشیه‌ای آن را در اسرع وقت و ظرف کمتر از یک ماه آینده مشخص کند.

وی افزود: شهرداری یاسوج نیز مسئول اجرای طرح بر اساس تهیه نقشه جامع و مرز تعیین شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای است.

خادمی با تاکید بر ضرورت حفظ حریم رودخانه و مقابله جدی با متصرفان و متعرضان به این منطقه مهم گردشگری، گفت: شهرداری پس از اجرای طرح ساماندهی با تبلیغات وسیع و با نصب تابلوی نقشه جامع بر سطح شهر، مردم و سایر دستگاه های اجرایی را نسبت به هرگونه تعرض و تغییر کاربری غیراصولی در آن آگاه کند.

خادمی گفت: دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز مسئولیت نظارت بر حسن اجرای طرح‌ها و حفاظت از رودخانه بشار را در قالب همین طرح جامع بر عهده خواهد داشت.

زمین خواران در اطراف رودخانه بشار
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز دراین نشست بر افزایش روز افزون پدیده زمین‌خواری بویژه در حاشیه رودخانه بشار یاسوج خبر داد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر متولیان امور باید در اسرع وقت نسبت به مشخص کردن حریم و تهییه نقشه جامع این رودخانه اقدام کنند.

پژمان نیک‌اقبالی افزود: برخی ناهماهنگی‌ها و تناقض‌ها در مصوبات و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد دلیل اصلی در بروز تصرفات و افزایش زمین خواری در حریم رودخانه بشار است.

وی گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی از یک طرف اقدام به تهیه و انتقال سند در حاشیه این رودخانه به افراد کرده است و آنها نیز اقدام به کاشت درخت و سایر تغییر کاربری ها کرده اند و از سوی دیگر شرکت آب منطقه ای استان نیز ادعای مالکیت می کند.

نیک‌اقبالی خواهان تعیین تکلیف حریم و بستر رودخانه بشار یاسوج شد.

ممانعت از ورود سرمایه‌گذار ژاپنی به رود بشار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: طرح جامع ساماندهی رودخانه بشار به طول حدود ۱۶ کیلومتر از سال ۸۹ تاکنون آماده شده و در حال رفع برخی ابهامات و معارضات اجتماعی برای نهایی شدن است.

علی لطفی از آمادگی سرمایه گذار خارجی (ژاپنی) برای اجرای برخی طرح‌های زیباسازی و توسعه گردشگری در قالب این طرح جامع خبر داد و گفت: هم اکنون برخی معارضات اجتماعی و مشکلات زیست محیطی مانع اجرای و ورود سرمایه گذار شده است.

وی ابراز داشت: ورود بخشی از فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج به درون رودخانه که باید سیستم فاضلاب این بیمارستان به فاضلاب شهر یاسوج در اسرع وقت متصل شود از جمله موانع اساسی در اجرای طرح از سوی سرماه گذار است.

لطفی اظهار کرد: وجود برخی معارضات اجتماعی و متصرفان به حریم رودخانه نیز از دیگر موانع اصلی در عملیاتی شدن این طرح از سوی سرمایه گذار است.

وی از رفع تصرف بخشی از حریم رودخانه بشار حدود ۱۱ هزار مترمربع از دست سودجویان خبر داد و گفت: یکی از اولویت های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان در سال جاری باز پس‌گیری حریم تمامی رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.

آمادگی برای اجرای طرح های زیباسازی رودخانه بشار
شهردار یاسوج نیز از آمادگی کامل خود برای اجرای طرح‌های زیباسازی رودخانه بشار یاسوج خبر داد و گفت: یکی از طرح‌های مهم آن احداث پارک غدیر با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در حاشیه این رودخانه است که در صورت تامین اعتبار تا پایان شهریور امسال به بهره برداری خواهد رسد.

محمدعلی جاوید با تاکید بر اینکه شهرداری یاسوج با هرگونه تغییرکاربری در حریم رودخانه بشار برخورد قاطع خواهد داشت از تخریب بخشی از تصرفات صورت گرفته در حریم این رودخانه از جمله کاشت درخت خبر داد.

دستور ویژه استاندار در خصوص رود بشار یاسوج

به گزارش تابناک در پایان این نشست، استاندار تاکید کرد: باید این طرح به تصویب برسد و بنری در همین خصوص در سطح شهر یاسوج نصب کنیم تا همه بدانند که برای رود بشار تا چندین سال آینده برنامه‌ریزی شده تا کسی به فکر تخریب و تصرف نباشد.

خادمی گفت: با این کار دیگر کسی به فکر تصرف و تخریب رود بشار نخواهد بود و همه خواهند فهمید که رود بشار دارای طرح و برنامه است.

استاندار افزود: به همین خاطر در نشست شورای برنامه‌ریزی استان که طی چند هفته آینده برگزار می‌شود این طرح برای تصویب مطرح خواهد شد.

وی رود بشار را یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری برای استان معرفی کرد و گفت: همه در برابر آینده و سرنوشت این رود و حفظ آن مسئول هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار