معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون 155 هزار حکم جایگزین حبس از سوی قضات این استان برای مجرمین صادر شده است.
کد خبر: ۵۵۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 28 January 2018

به گزارش تابناک : سید جواد حسینی روز یکشنبه در هفتمین نشست کارگروه زنان و خانواده خراسان رضوی افزود: قضات با استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی، برای متخلفین مجازات های جایگزین حبس در نظر گرفته اند.
وی با بیان اینکه هزینه نگهداری هر یک از محکومین در زندان ماهانه 11 میلیون ریال است، اظهار کرد: صدور احکام جایگزین حبس از نظر اقتصادی، تربیتی، بازآفرینی و سالم سازی جامعه بسیار سودمند است.
وی گفت: ایجاد تشکل مردم نهاد با عنوان 'تشکل ضامن' در راستای تقویت صدور احکام جایگزین حبس برای متخلفین بوده و این تشکل می تواند در درازمدت به کاهش هزینه ها و آسیب های اجتماعی کمک شایانی داشته باشد.
حسینی با اشاره به طرح ابتکاری این استان مبنی بر راه اندازی مجمع مشورتی زنان در 18 شهرستان و یک مجمع در مرکز استان افزود: هدف از ارائه این طرح جلب مشارکت نظام مند و موثر نیمی از جمعیت جامعه یعنی زنان می باشد که با انتخاب زنان نخبه و توانمند در هر شهرستان، در مجموع یکهزار و 200 زن در مجامع مشورتی زنان در این استان سازماندهی شده اند.
وی اظهار کرد: مجمع مشورتی زنان پنج کمیسیون دارد، که موضوعات مختلف در هر کمیسیون بررسی و در قالب لایحه به کارگروه زنان و خانواده استان به عنوان یکی از 13 کارگروه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی ارائه می شود و در صورت تصویب، قابلیت اجرایی پیدا می کند.
وی گفت: اعضای مجمع مشورتی زنان از 25 قشر جامعه انتخاب شدند تا هر قشر نماینده ای را در مجمع داشته و بتواند نظرات خود را برای طرح موضوع و تصمیم گیری ارائه دهد.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده، مجمع مشورتی جوانان نیز از سوی اداره کل ورزش و جوانان در قالب مجمع شهرستانی در 28 شهرستان و مجمع استانی در مرکز استان به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی با اشاره به رویکرد جلب مشارکت مردم در بخشهای مختلف تصمیم گیری اظهار کرد: طی 2 سال اخیر 450 تشکل مردم نهاد در این استان مجوز فعالیت گرفتند که نیمی از آنها مربوط به زنان است.
وی گفت: همچنین در این مدت شوراهای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت، هنرمندان و دولت، خانه جوانان، خانه تشکلهای مردم نهاد، خانه احزاب، طرح نظام مند گفت و گوی دولت با مردم و کمیسیون نارضایتی های اجتماعی در فرمانداریهای خراسان رضوی تشکیل شده است.
حسینی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در زمینه رفع معضلات خانواده افزود: آموزش و توانمندسازی زوجین پیش از ازدواج در استان طراحی شده و به هشت ساعت ارتقا یافته است.
وی اظهار کرد: در 9 ماه امسال بانکهای استان 90 هزار و 100 فقره وام ازدواج به زوجین پرداخت کردند، همچنین در این مدت اقدامات موثری در حوزه کاهش طلاق انجام گرفته به طوری که منجر به سازش سه هزار زوج شده و میزان طلاق در 6 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13.2 درصد کاهش داشته است.
در این مراسم طرح مجمع مشورتی زنان سبزوار در زمینه 'پذیرش کودکان تربیت پذیر ویژه سندرم داون با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی' و طرح مجمع مشورتی زنان رشتخوار مبنی بر طرح حکمیت (شورای صلح و سازش) برای کاهش طلاق به بحث و بررسی گذاشته شد.
کودکان مبتلا به سندرم داون فقط می توانستند در دوره ابتدایی تحصیل کنند و امکانات آموزشی در مقاطع تحصیلی دیگر برای آنان تعریف نشده بود، از این رو به دلیل نبود ماده قانونی در این زمینه، مقرر شد طرح مجمع مشورتی زنان سبزوار به عنوان پیشنهاد از سوی استان به مراجع مرتبط ارائه شود.
طرح مجمع مشورتی زنان رشتخوار مبنی بر تشکیل شورای حکمیت یا شورای صلح و سازش، در راستای طرح 'مصلحین' قوه قضائیه به منظور بهره گیری از مداخلات بزرگان و افراد صاحب نظر برای کاهش طلاق بود که مقرر گردید این طرح به طرح مصلحین پیوند زده شود.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار