مسجد روضه محمدیه يزد(حظیره) یکی از اولین پایگاه‌های سیاسی جنبش‌های انقلابی استان یزد به رهبری سومين شهيد محراب حضرت آيت الله شهیدالله صدوقی بوده که با وجود گذشت قريب ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، همچنان جایگاه مردمي خود را حفظ کرده است .
کد خبر: ۵۶۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ 04 February 2018

به گزارش تابناک يزد، اين مسجد كه اكنون در ضلع شرقی خیابان امام خمینی(ره) شهر يزد حد فاصل چهارراه شهدا و ابتداي خيابان مهدي(عج) واقع شده، در ابتدا مسجدي قدیمی به شکل اتاق ساده‌ با پوشش داخلی گچی بوده كه پشت بام و نمایی آجری داشته است.

اين مسجد در واقع از اموال حاج شمس الدین محمد بن زین الدین علیشاه میبدی در محله كنوني پیر و برج بوده كه به صورت بقعه برای سکونت فقرا و عبادت در سال ۸۴۳ هجری ساخته شده است . 

بنا به گزارش ایسنا -یزد، البته اين مسجد در گذر زمان توسعه يافته و در سال‌هاي اخير نيز قسمت‌هاي جديد و نوسازی نيز در ضلع غربی به ان اضافه شده ولي در مجموع معماری سنتی به کارگرفته شده براي ساخت، آن را منحصر به فرد کرده به گونه‌ای که با بافت تاریخی مجاورش سازگار است.

فضاي كنوني مسجد داراي چند ورودي است كه ورودي اصلي آن با درب فلزي بزرگي به روي خيابان امام(ره) گشوده شده و در بالاي سازه‌ي سر در اصلي مسجد نيز دو مناره بلند و قطور به آسمان سربرافراشته است . 

در مركز صحن مسجد، حوض آبي قرار دارد و فضاي مسقف اصلي مسجد نيز در سمت غربي صحن با سه درب چوبی بزرگ مشبک كه با شيشه‌هاي رنگي، زيبايي چشم‌نوازي را ايجاد كرده، واقع شده است.

فضاي دروني مسجد داراي ستون‌های بلند و منظمی است، دیوارها از کف تا نیمه با سنگ مرمر پوشیده شده و بخش انتهایی دیوارها تا سقف نيز با کاشی‌های آبی رنگ معرق و آمیخته با نقوش و خطوطي زيبا آراسته شده است.

اين مسجد از مهمترين پایگاه‌هاي مردمي مبارزان انقلاب بود به نحوي كه جنبش‌های عظیمی در اين مكان با هدايت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی شكل گرفت و خيلي زودتر از كشور، حكومت جور پهلوي را در اين ديار از پيش رو برداشت.

اين مسجد نه تنها در دوران انقلاب بلكه پس از آن مكاني براي آيت الله شهيد صدوقي ار را سرنگون و شكست در دورن خود بود.

آيت الله شهيد صدوقي كه در آن دوران در صدر مبارزان عليه حكومت مستبد پهلوي بود، علاوه بر مبارزه علنی با رژیم شاهنشاهی، بعدها مجاهدین خلق را نیز در استان با ممانعت از ايجاد دفتر نمايندگي و فعاليت‌هاي اين گروهک تروريستي سركوب كرد به نحوي كه همين عامل نيز باعث کینه‌توزی منافقین و سرانجام شهادت ايشان شد.

مسجد روضه محمدیه مهد پرورش مبارزان انقلابی زيادي حتي در دوران پس از پيروزي انقلاب و در طول دوران جنگ تحميلي هشت ساله نيز بود و فعالیت‌هایی که در این پایگاه مردم انقلاب انجام مي‌شود آنچنان گسترده است كه گاهی میزبان حضور تمام اقشار و مردم استان است.

اين مكان در دوران مبارزات انقلابي و ضدشاهنشاهي مردم يزد از سوي آيت االله شهيد صدوقي به مكاني براي بسياري از فعالیت‌هاي انقلابي مانند توزیع و انتشار اطلاعيه‌هاي امام و انقلاب و عکس‌هاي رهبر كبير انقلاب به تمام استان و حتي خارج از استان تبديل شده بود.

دعوت مردم به برگزاري تظاهرات علیه رژیم از دیگر اقداماتی بود که در این پایگاه سیاسی مردمي به رهبری آیت الله شهید صدوقی شکل می‌گرفت به نحوي كه بارها ساواک و رژیم شاهنشاهي سعی در از بین بردن نقش مساجد به ویژه مسجد روضه محمدیه براي سركوبي و ممانعت از جنبش‌های سیاسی برخواسته از این پایگاه را داشتند.

البته همانطور كه گفته شد، اين پايگاه مردمي پس از انقلاب نيز کارایی خود را حفظ کرد و پس از شهادت آیت الله  صدوقی در محراب شهادت، نماز جماعت اين مسجد را فرزند ايشان، حجت السلام و المسلمين «محمد علی صدوقی» برعهده گرفتند.

برپایی نمازهای اعياد مختلف مانند غدیر خم و عید فطر، برگزاري آيين‌‌هاي عزاداري هيات‌هاي مذهبي در ايام سوگواري محرم و صفر و احياي شب‌هاي قدر و برگزاري بسياري از مراسم‌هاي ملي و مذهبي از عمده فعاليت‌هايي است كه از گذشته تاكنون در اين مسجد با استقبال پرشور مردم ولايت‌مدار يزد جريان دارد.

بسياري از مسئولان نظام در سفر به يزد در وهله اول با حضور بر سر مزار سومين شهيد محراب با آرمان‌هاي امام و شهدا تجديد ميثاق مي‌كنند و حتي بعضاً دیدارهای مردمی خود را در اين مكان برگزار مي‌كنند.

اين مسجد همواره از پايگاه‌هاي مهم برگزاري ادوار مختلف انتخابات‌‌هاي ملي و بعضاً صنفي بوده و کتابخانه آن نيز از جمله کتابخانه‌های پررونق مساجد استان بوده است.

ياداور مي‌شود؛‌ امامت جماعت كنوني اين مسجد كه هم‌اكنون بخش‌هايي از آن در حاب بهسازي و توسعه است،‌ را حج الاسلام معزالديني امام جمعه موقت يزد و محمد صدوقی نوه شهید محراب برعهده دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار