سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه از سازه های خشتی واقع در کنار برج و باروی شهر تاریخی یزد و نیز اثرهای ساخته شده در نخستین گردهمایی مجسمه سازی خشت خام در این شهر بازدید کرد.
کد خبر: ۵۸۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ 27 March 2018

وی در این بازدید بر ادامه روند ایجاد چنین نمادهایی در یزد که معماری اصیل خشتی هویت آن شناخته می شود، تاکید کرد.
مردم درگذشته برای در امان ماندن از هجوم غارتگران و دشمنان ، اقدام به احداث حصار، برج، خندق، دروازه و قلعه در اطراف شهر می کردند که برج و باروی یزد در خیابان سید گلسرخ قرار دارد.
علی زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد، علی غیاثی ندوشن مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و شهردار مرکز استان صالحی را در این بازدید همراهی کردند.
نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی خشت خام 15 تا 26 اسفند 1396 در شهر یزد برگزار شد و از 105 اثر ارسالی به دبیرخانه 10 اثر در بخش اصلی و هفت اثر در بخش جنبی انتخاب شد. 
خشت خام، گل و کاهگل از جمله مصالح مصرفی در ساخت مجسمه ها بود.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است
و با توجه به غنای آن از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر آن شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه وارد یزد شد و پس از دیدار با آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، در آیین افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور در کوچه مازاری ها شرکت کرد. 
صالحی همچنین از طرح «یک داستان تازه، یک استکان چای تازه» و داستان خوانی رقیه دوست فاطمی ها مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان بازدید کرد و سپس با حضور در روستای برتر دوستدار کتاب شمسی اشکذر در جریان طرح های کتابخوانی این روستا قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار