رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اهداف صادراتی این استان در سال 1396 بطور کامل تحقق یافت و حتی میزان صادرات کالا 12 درصد از هدف پیش بینی شده فراتر رفت.
کد خبر: ۵۸۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ 07 April 2018

به گزارش تابناک : محمدعلی امیرفخریان روز شنبه افزود: هدفگذاری صادراتی پارسال در خراسان رضوی دستیابی به رشد هشت درصدی صادرات نسبت به سال 1395 و رسیدن به عدد یک میلیارد و 741 میلیون دلار صادارت بود. ارزش صادرات خراسان رضوی به حدود 2 میلیارد دلار رسید و این میزان نسبت به سال ماقبل نیز حدود 13.5 درصد رشد داشت.
وی ادامه داد: پارسال اعزام هیاتهای تجاری از خراسان رضوی به کشورهای مختلف جهان نیز در مقایسه با سال 1395 به میزان 20 درصد بیشتر شد. در این مدت 15 مورد اعزام هیات تجاری به کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، تایوان، هنگ کنگ، تاتارستان، تاجیکستان، قزاقستان، افغانستان و عمان صورت گرفت. 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: همچنین پذیرش هیاتهای تجاری از کشورهای مختلف جهان در این استان نسبت به سال 1395 به میزان 20 درصد افزایش یافت بطوری که در این مدت 12 مورد پذیرش هیات تجاری از کشورهای تاتارستان، مکزیک، افغانستان، پاکستان، آلمان، عراق، ترکمنستان و ترکیه انجام شد.
وی افزود: پارسال 6 نمایشگاه کالا نیز توسط خراسان رضوی در کشورهای افغانستان، ترکمنستان، هنگ کنگ، تاجیکستان، قزاقستان و تاتارستان برگزار شد. 
امیرفخریان ادامه داد: پارسال میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای مقصد صادراتی از جمله افغانستان 16 درصد، هنگ کنگ 68 درصد، قرقیزستان 47 درصد، قزاقستان 14 درصد و اندونزی 51 درصد رشد کرد. در این میان رشد صادرات کالا از خراسان رضوی به هنگ کنگ در حدی بود که آن کشور از یک بازار جدید صادراتی برای خراسان رضوی به پنجمین مقصد صادراتی استان تبدیل شد.
وی گفت: هرچند اندونزی پانزدهمین کشور صادراتی خراسان رضوی است اما با رشد صادرات به آن کشور در سال گذشته به نظر می رسد اندونزی به یکی از مقاصد صادراتی استان در سال جدید تبدیل شود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در مجموع پارسال 10 کشور به تعداد کشورهای مقصد صادراتی این استان افزوده شدند و این تعداد از 78 مورد در سال 95 به 88 مورد در سال 96 رسید.
وی ادامه داد: روند صادرات به برخی کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان و تاجیکستان طی چند سال اخیر سیر نزولی داشت اما با سفرهای مقامات ایرانی به آن کشورها به نظر می رسد این مشکلات در سال جاری برطرف شود.
امیرفخریان گفت: با این حال وضعیت ارتباط تجاری خراسان رضوی با ترکمنستان در سال 96 مشابه سال 95 بود و پارسال حدود 190 میلیون دلار کالا به آن کشور صادر شد. 
وی افزود: هدف صادراتی خراسان رضوی برای سال 1397 رسیدن به رشد 12 درصدی در صادرات تا پایان سال و افزایش صادرات به کشورهای آسیای جنوب شرقی است.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد. کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار