محوریت برنامه‌های دکتر روحانی در دومین روز سفر استانی‌اش به استان امام رضا (ع) در شهر مشهد قرار داشت و رئیس قوه مجریه با حضور در سالن اجتماعات برج سپید این شهر در کنار حضور در شورای اداری، توسعه و برگزیدگان خراسان رضوی، ۴٣۶ پروژه عمرانی و اقتصادی را با اعتبار هزینه ریالی حدود چهار هزار میلیارد تومان و اعتبار ارزی ١٨١ میلیون یورو به صورت ویدیوکنفرانس مورد بهره‌برداری قرار داد.
کد خبر: ۶۰۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 08 May 2018
به گزارش تابناک : دومین سفر استانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، پس از دو روز کاری فشرده به پایان رسید و از رهگذر این سفر، طرح‌ها و پروژه‌های زیادی در خطه خورشید با حضور شخص دوم کشور و همچنین وزرای کابینه دوازدهم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. محوریت برنامه‌های دکتر روحانی در دومین روز سفر استانی‌اش به استان امام رضا (ع) در شهر مشهد قرار داشت و رئیس قوه مجریه با حضور در سالن اجتماعات برج سپید این شهر در کنار حضور در شورای اداری، توسعه و برگزیدگان خراسان رضوی، ۴٣۶ پروژه عمرانی و اقتصادی را با اعتبار هزینه ریالی حدود چهار هزار میلیارد تومان و اعتبار ارزی ١٨١ میلیون یورو به صورت ویدیوکنفرانس مورد بهره‌برداری قرار داد؛ اما اگر مهم‌ترین پروژه افتتاح شده در سفر اخیر رئیس جمهور به مشهد را اتصال رسمی خط ١ به خط ٢ مترو این شهر بدانیم، به گزافه سخن نگفته‌ایم، مدیریت شهری مشهد با افتتاح این پروژه، گامی اساسی در راستای افزایش سرانه حمل‌و‌نقل پاک برداشته است.
همچنین رئیس‌جمهور قبل از این که مشهد را به مقصد پایتخت ترک کند به جمع خبرنگاران آمد و به سؤالات آن‌ها در زمینه‌های مختلف پاسخ گفت. عصر روز گذشته نیز دکتر حسن روحانی به همراه کابینه دوازدهم به تهران عزیمت کرد.
اما رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان استان خراسان رضوی از ظرفیت‌های بالقوه این استان و مشهد سخن گفت و با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده در مشهد، گفت: مشهد تنها یک شهر ایران نیست، بلکه اینجا پایتخت فرهنگی و معنوی کشور و شهر امام رضا (ع) و پذیرای بسیاری از مردم از شهرها و کشورهای دیگر در سال است و باید تلاش کنیم تحولی در زمینه بافت شهری مشهد ایجاد کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با تأکید بر اینکه دولت برای تحول بزرگ در بافت فرسوده مشهد، مصمم است، افزود: در راستای این طرح دولت زمین، خدمات شهری و صدور جواز برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در بافت‌های فرسوده را تأمین می‌کند و ساختمانی که در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود، ۵٠ درصد متعلق به مردم و کسانی است که ملک خود را در اختیار گذاشته‌اند و ۵٠ درصد به سرمایه‌گذار تعلق خواهد داشت و با این روش مردمی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، به طور رایگان به ساختمان‌های جدید می‌رسند و علاوه بر آن، این طرح باعث تحول شهرها نیز خواهد بود.
وی با بیان اینکه احیای بافت فرسوده علاوه بر ایمن‌سازی در برابر زلزله در صنعت ساختمان و اشتغال هم تحرک ایجاد می‌کند، گفت: دولت برای آنکه سرمایه‌گذاران در این طرح زود به سرمایه خود دست پیدا کنند، مقرر کرده است به خانه‌اولی‌هایی که واحدهای احداث‌شده در بافت فرسوده را خریداری کنند، وام شش درصد اعطا کند.
رئیس دولت تدبیروامید با بیان اینکه طرح‌هایی که در جریان این سفر در خراسان رضوی به بهره‌‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد، نمونه‌ای از تلاش گسترده‌ای بود که در راستای توسعه این استان انجام شده است، ادامه داد: اشتغال حدود ١٢۴ هزار نفر در استان، رقم بسیار خوبی است و خراسان رضوی به عنوان استانی که حدود ٣٠ میلیون زائر و گردشگر دارد، نباید بیکار داشته باشد.وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور است، گفت: باید در راستای توسعه گردشگری زیارتی در این استان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که هیچ بیکاری در خراسان رضوی وجود نداشته باشد. روحانی همچنین از مسئولان اجرایی، آستان قدس و نمایندگان برای حمایت از طرح‌های توسعه استان قدردانی کرد.

به مردم اجازه دهیم نفس بکشند
رئیس قوه مجریه گفت: یکی از دلایلی که دولت برای انتقال اینترنت پرسرعت به روستاها تأکید دارد، در راستای کمک به اشتغال‌زایی است وگرنه همه می‌دانیم که در اینترنت و پیام‌رسان‌ها نیز مانند سایر بخش‌ها مشکلاتی وجود دارد، اما این مسئله نباید باعث شود تا ارتباطات مردم
مختل شود.وی اضافه کرد: امروز در فضای مجازی علاوه بر انتقاد که البته اگر به طور صحیح انجام شود، سازنده است، لحن‌های تخریبی و حتی فحاشی نیز وجود دارد، اما در مجموع باید به مردم اجازه دهیم تا نفس بکشند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پیام‌رسان‌های داخلی باید تقویت شوند، اما ایجاد انحصار، غلط و بی‌نتیجه است، گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا مردم بتوانند انتخاب و اختیار داشته باشند.

اولویت منابع ارزی تأمین نیازهای اساسی
وی همچنین به موضوع ارز اشاره کرد و با تأکید بر اینکه اولویت منابع ارزی تأمین نیازهای اساسی مردم و کشور است، اظهار کرد: خروج نابجا، قاچاق و سوداگری با ارز مغایر با حمایت از کالای ایرانی است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از هدف‌گذاری‌های دولت از ابتدای دولت یازدهم رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است، گفت: آنچه دولت در برجام دنبال کرده است و می‌کند، رفع ظلم‌هایی مانند تحریم از سر کشور و مردم بود.
وی با اشاره به انتقاداتی که در زمینه اقداماتی که قرار بود در ١٠٠ روز اول دولت یازدهم انجام شود، به دولت وارد شد، گفت: ما در ١٠٠ روز اول دولت یازدهم به توافق اولیه برجام دست یافتیم و با همان توافق نفت، پتروشیمی، ماشین‌سازی و دیگر بخش‌های مرتبط تا حدودی از تحریم آزاد شدند.
رئیس‌جمهور افزود: آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال این بودند که قدرت ایران کاهش پیدا کند و امروز هم چه در برجام بمانند و چه از برجام خارج شوند، به دنبال دست‌یابی به این خواسته هستند.

سرمایه‌گذاری ۲۱۵۱ میلیاردی در استان
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه گفت: بر اساس مصوبه سفر رئیس‌جمهور، بیش از دو هزار و ١۵١ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی در نظر گرفته شد.
محمدباقر نوبخت افزود: در بخش کشاورزی ۴٧٢ میلیارد تومان، شش طرح آب با اعتبار ۴۵٢ میلیارد تومان، بخش صنعت ٣٧ میلیارد تومان، آموزش و پرورش ٢٠ میلیارد تومان و در بخش عمران شهری و روستایی ۴١٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد. وی بیان کرد: همچنین در بخش آموزش عالی ١۵میلیارد تومان، بهداشت و درمان ٢۴٢ میلیارد تومان، حمل‌و‌نقل ۴٣٠ میلیارد تومان، ورزش و جوانان ٨٩ میلیارد تومان و در بخش گردشگری نیز ٣۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد.
نوبخت ادامه داد: رویکرد دولت در تخصیص و توزیع اعتبارات عادلانه است، برای دیگر استان‌ها در سفرهای استانی حدود هزار تا هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری مصوب می‌شود که تخصیص این رقم اعتبار برای خراسان رضوی ناشی از نگاه عادلانه دولت به دیار امام رضا (ع) است.
وی افزود: کل اعتبارات عمرانی خراسان رضوی در دولت یازدهم نیز در سال‌های ٩٢ تا ٩۵ مبلغ دو هزار و‌ ۴٩۵ میلیارد تومان بود که در مقایسه با دوره ٨٨ تا ٩١ حدود ۴/١ برابر شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همچنین سال گذشته اعتبارات عمرانی استان در قالب اعتبارات ملی ٩٢٩ میلیارد تومان بود که به صورت میانگین نسبت به اعتبارات دولت دهم ١/٢ برابر شده است.
نوبخت با بیان اینکه در سفر گذشته رئیس‌جمهوری به خراسان رضوی مقرر شده بود برای ۵٨ طرح بالغ بر یک‌هزار و ٢٢٣ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود، گفت: این مبلغ به دلیل ضرورت‌های استان به یک‌هزار و ۶٨٠ میلیارد تومان افزایش یافت و ١٣٧ درصد نسبت به مصوبه پرداخت صورت گرفت.وی ادامه داد: این مبلغ بدون محاسبه یک‌هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بابت سهم پانزده‌درصدی دولت به استان است و در کنار آن در سفرهای بعدی به استان نیز ۶۵٢ میلیارد تومان دیگر برای استان منظور و ٣٩۵ میلیارد تومان نیز به دستور رئیس‌جمهور برای استان به سازمان برنامه و بودجه پرداخت شد.وی تأکید کرد: البته برخی طرح‌ها هنوز برای تکمیل نهایی به اعتباراتی نیاز دارد و برای این سفر نیز برای ۴۴ طرح از اعتبارات خزانه یک‌هزار و ٧٩٩ میلیارد تومان پرداخت می‌شود.
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، نیز در این مراسم با بیان اینکه هنوز ٢۶٠ هزار جوان جویای کار داریم، گفت: تلاش کردیم از بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال بیشتر حمایت کنیم اما در حوزه بروکراسی و نرخ تسهیلات و آیین‌نامه‌ها و هماهنگی‌ها مشکلاتی داریم.

از عزل تا استعفا!
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه امروز شرایط شما و فشارهای داخلی و بین‌المللی را درک می‌کنیم و بر این باوریم که به نظرات قبلی خود همچنان پایبند هستید، افزود: اما برخی از وزرای دولت و برخی مسئولان استانی توان پیگیری این نظرات را ندارند یا نمی‌خواهند به آن رسیدگی کنند، در واقع منتظر هستند درباره هر مسئله‌ای شخص رئیس‌جمهور موضع‌گیری کند. جریان‌هایی خواسته و ناخواسته امید و اعتماد را هدف گرفته‌اند، در حالی که همه از این وضع متضرر می‌شویم و دود آن به چشم همه می‌رود.
حسین امینی ادامه داد: شما حتما روز ٢٧ اردیبهشت ٩۶ را به یاد دارید که در استادیوم تختی و خیابان‌های اطراف چه جمعیتی موج می‌زد و با تلاش ستادهای انتخاباتی شما مردم چه خاطره به یاد ماندنی‌ای آفریدند و موج این حضور در سراسر کشور همچون سال ٩٢ تأثیرگذار شد.
وی خاطرنشان کرد: مردم بر این شعار تأکید داشتند که ٢٩ اردیبهشت انتخاب آنان روحانی و لیست امید است. مردم استان صحبت‌های شما را به یاد دارند و امیدواریم شما هم خواسته‌های مردم را به یاد داشته باشید. شما در نخستین جلسه هیئت دولت در دور دوم تأکید کردید مدیران عالی را از بین ٢۴ میلیون نفری که به شما رأی داده‌اند، انتخاب می‌کنید. امروز یک سال از آن زمان می‌گذرد اما مدیران کل بیشتر انتصابات را از میان افرادی انجام می‌دهند که نه تنها موافق دولت نبوده‌اند، بلکه مخالف دولت هم بوده‌اند.
امینی با بیان اینکه معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی که در دفاع از دولت و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد سنگ تمام گذاشته است و تمام‌قد از سیاست‌های جناب‌عالی دفاع می‌کند، مجبور به استعفا می‌شود، گفت: در دور نخست ریاست‌جمهوری شما خدمات زیادی انجام شد. از همان ابتدای برجام عده‌ای در داخل نسبت به آن مخالفت داشتند و رئیس‌جمهور امریکا هم آن را بدترین توافق برای آمریکا می‌داند که نشان می‌دهد برجام سند افتخاری برای ایران بوده است.
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در استان اضافه کرد: آیا وقت آن نبود که بررسی شود چرا در شهرها و روستاهای کوچک در دور گذشته جناب‌عالی بیش از ٧٠ درصد رأی آوردید و این دور در این مناطق آرای شما ۴٠ درصد کاهش یافت؟ آیا اگر کاهش تورم از ۴٠ درصد به کمتر از ١۵ درصد یا طرح تحول سلامت به مردم بیان می‌شد، امکان داشت مردم روستاها و شهرهای کوچک با یک تبلیغ در مورد سند ٢٠٣٠ نظرشان در مورد رئیس‌جمهور محبوبشان عوض شود؟ سرمایه اصلی انقلاب مردم هستند، شما به دلیل تصمیمات دیرهنگام دولت در حال از دست دادن پشتوانه خود هستید و قوای دیگر به شکل دیگری این کار را می‎‌کنند.
وی با طرح این پرسش که آیا در مسئله تخم مرغ و ارز نمی‌شد زودتر تصمیم‌گیری کنید، بیان کرد: چرا از رئیس بانک مرکزی درخواست نمی‌کنید پشت پرده ارز را برای مردم توضیح دهد؟ چرا وزیر اقتصاد به صحنه نمی‌آید و برنامه‌های ارز را برای مردم احصا نمی‌کند؟ چرا فقط از رئیس‌جمهور توقع دارند که همه مسائل را بگوید؟

خواهان افزایش اختیارات مدیران استانی هستیم
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در شورای اداری استان با بیان اینکه تقاضای ما افزایش اختیارات مدیران استانی در همه رده‌هاست، گفت: در حوزه آب نیز با وجود اینکه جمعیت شهرها و روستاها از آب بهره‌مند هستند، به دلیل فرسودگی شبکه‌های شهری، بیش از ٣٠ درصد هدررفت آب داریم.وی با تأکید بر اینکه می‌خواهیم با برقی کردن راه‌آهن تهران ظرفیت قطار را به ٢۵ هزار زائر برسانیم، گفت: بعد از اینکه ۴٨ درصد طرح اطراف حرم انجام شده، وزارت راه و شهرسازی عرض پیاده‌روها را کم کرده است که این امر نیازمند رسیدگی شماست. راه‌آهن مشهد به گرگان و زاهدان اتفاقات خوبی را شاهد بوده اما در این حوزه شاخص‌های ما پایین است.شیران خراسانی با بیان اینکه سهم ما از بودجه عمومی با پذیرایی از ٢٧ میلیون زائر کمتر از شش درصد تملک دارایی‌های عمومی است، افزود: به ٢٧ میلیون زائر خدمات می‌دهیم و تقاضا داریم این امر در بودجه عمومی دیده شود.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این مراسم گفت: رئیس جمهور شعار رفع فقر را بیان کرد و من منصفانه در این جمع اعلام می‌کنم که به این شعار خود عمل کرد.
پرویز فتاح اظهار کرد: نمایندگان به تصویب تبصره ۱۴ کمک کردند و چهار هزار میلیارد تومان برای اولین بار در بودجه لحاظ شد.همچنین در این نشست سه تفاهم‌نامه بین استانداری خراسان رضوی با کمیته‌امداد امام خمینی(ره)، بانک ملی و بانک پارسیان منعقد شد. بر اساس این تفاهم‌نامه با کمیته امداد مقرر شد تسهیلات برای ایجاد ١۵ هزار اشتغال روستایی به میزان یک‌هزار میلیارد تومان اعطا شود. همچنین طبق تفاهم‌نامه با بانک ملی تسهیلات بانکی برای اجرای ۵٠ طرح توسعه‌ای در نظر گرفته شود. طبق تفاهم‌نامه با بانک پارسیان نیز مقرر شد تسهیلات برای اجرای هشت طرح مهم در بخش‌های معدنی، کنسانتره و ... اختصاص یابد.

در حاشیه
- برنامه اتصال خطوط ١ و ٢ قطارشهری مشهد بدون دعوت از عموم خبرنگاران و تنها با حضور چند عکاس برگزار شد.
- رئیس‌جمهور که در سفر نخستش به مشهد چندین دیدار جداگانه را با اقشار مختلف مردم در برنامه کاری خود قرار داده بود، در سفر دومش به این خطه بدعتی جدید گذاشت و چندین جلسه شورای اداری، شورای توسعه و برگزیدگان استان را با هم یک‌کاسه کرد.
- عدم حضور و استقبال آیت‌ا... علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، در برنامه‌های رئیس‌جمهور و همچنین نبود حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در مشهد، از دیگر نکات حاشیه‌ای این سفر بود که از چشم اهالی رسانه دور نماند. روز گذشته نیز تصویری از رئیسی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از بازدید او از نمایشگاه کتاب تهران داشت.
- سخنان تند و آتشین رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان رضوی خطاب به رئیس‌جمهور به‌ویژه در حوزه عزل و نصب‌ها و همچنین موضوع استعفای معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی، در جلسه شورای اداری باعث تشویق‌های ممتد حاضران در سالن اجتماعات برج سپید شد.
- در پایان نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه‌ها، خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها با مورد خطاب قرار دادن دکتر روحانی، گلایه خود را از عدم اجازه سؤال پرسیدن برخی از خبرنگاران از رئیس‌جمهور بیان کرد.
- حضور هنرمندانی همچون عثمان محمدپرست در دیدار رئیس‌جمهور با برگزیدگان استان موضوع جالبی بود که از دید عکاسان نیز پنهان نماند. 
 
 
 
 
منبع : شهرآرا آنلاین 
برچسب ها: رئیس جمهور ، شهر مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار