استاندار خراسان رضوی گفت: شرکت‌های دانش بنیان و حوزه فناوری در نخستین سال از اجرای برنامه ششم توسعه در موضوع اشتغال خوب عمل کرده و امسال هم باید ظرفیت‌های فوق‌العاده این حوزه به ویژه در بحث اشتغال جوانان به نحو مطلوب به کار گرفته شود.
کد خبر: ۶۰۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 21 May 2018

به گزارش تایناک : علیرضا رشیدیان در جلسه شبکه جامع دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری استان در محل پژوهشکده علوم و صنایع غذایی واقع در پارک علم و فناوری خراسان اظهار کرد: با توجه به شروع شبکه سازی مراکز رشد و فناوری با مراکز خدماتی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی این امکان فرصت خوبی است تا از آن در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی بهره گرفته شود.

 

 وی ادامه داد: هم‌اکنون برای توسعه و تقویت ظرفیت‌های علمی و فناوری استان فضاهایی در نظر گرفته شده از جمله ایجاد شهرک فناوری سجاد بعد از تهران در مشهد پیگیری می‌شود که در آن شرکت‌های فناوری با پایه سرمایه 500 میلیون تومان در آن استقرار یافته و به حدی از توانمندی و سرمایه علمی و دانشی و مالی که رسیدند از آن خارج می‌شوند.

 

استاندار خراسان رضوی در زمینه نقد برخی دانشگاه‌ها به فرآیندهای طولانی و بروکراسی دست و پاگیر قوانین و روندها گفت: در این رابطه نشستی با حوزه دانشگاهی و فناورانه استان و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شود و موضوع این فرآیندها وقوانین متعدد را بررسی کنند.

 

رشیدیان خاطرنشان کرد: باید این قوانین و مقررات متعدد ایجاد شده بررسی گردیده و در صورت نیاز، تصفیه، اصلاح و روان‌سازی شود و هر جا که نیاز است موارد و موانع کند کننده مسیر رفع گردد.

 

وی با تاکید بر تعاملات نزدیک و گسترده حوزه‌های دانش‌بنیان و فناورانه و مراکز دانشگاهی و پژوهشی با بخش‌های صنعت، معدن، تجارت، خدمات و گردشگری اضافه کرد: باید دقت شود اگر مشکلاتی در حوزه این تعاملات وجود دارد فقط به طرح و بیان خلاصه نشده بلکه برای حل آن اقدام جدی و سریع صورت گیرد.

 

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در واقع تعاملات شبکه دانشگاه‌ها و بخش‌های فناورانه با هم و نیز با حوزه‌های اجرایی و صنعتی و ... به طور قطع به نفع رشد علم، دانش و بالفعل نمودن ظرفیت‌های بالقوه دانش آموختگان دانشگاهی است. 

 

رشیدیان با اشاره به ظرفیت موسسه پژوهشی علوم صنایع غذایی که با مرکزیت خراسان رضوی فعال است، اظهار کرد: ارتباط شبکه دانشگاه‌ها با این مرکز و نیز بخش‌های اجرایی با توجه به اینکه خراسان رضوی از قطب‌های تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی کشور است بسیار مهم بوده و به ارتقا توان و ظرفیت استان و ایجاد ارزش افزوده بیشتر می‌انجامد.

 

وی افزود: پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با زمینه‌ها، امکانات، محققان و اساتید متخصص و دانشمند در حوزه علوم و صنایع غذایی فرصتی ارزشمند در اختیار استان است که باید از آن در بخش فرآوری مواد و صنایع غذایی بهره برد.

 

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه در پی گزارش مدیر عامل شرکت پالایش گاز خانگیران سرخس در زمینه ظرفیت‌های بالای تولید گوگرد این مجموعه و فرآوری و ارزش افزوده‌ای که می‌توان از این محل عاید استان شود، عنوان کرد: گوگرد با میزان تولید 550 هزار تن در سال در این پالایشگاه به عنوان یکی از مزیت‌های تولیدی استان است که برای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی آن باید چاره‌اندیشی شود.

 

رشیدیان اضافه کرد: بدین منظور شورای گوگرد استان علاوه بر حضور بخش‌های اجرایی با مشارکت حوزه علم و فناوری، دانشگاه‌ها، صنعت و معدن استان فعال می‌شود و طی آن باید در راستای جلوگیری از فروش خام گوگرد و فرآوری این محصول تولیدی و تبدیل آن به مواد آلی چون اسید سولفوریک و کودهای آلی مورد نیاز بخش کشاورزی تدبیر و چاره اندیشی شود.

 

 وی با اشاره به 18 هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره 18 در استان طی سال جاری گفت: می‌توان از این امکان برای توسعه فرآیند تکمیلی گوگرد و فرآوری آن که برای استان سودآور و اقتصادی است، استفاده کرد و بخش خصوصی هم به طور قطع به این حوزه ورود می‌کند.

 

استاندار تصریح کرد: بر اساس اعلام و تاکید رئیس جمهوری در سفر اخیر و نیز وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی این حوزه ظرفیت سرمایه‌گذاری برای واحدهای تکمیلی گوگرد را دارد و برخی شرکت‌های توانمند کشوری هم برای سرمایه‌گذاری و ورود به این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

رشیدیان در بحث سوآپ گوگرد نیز بیان کرد: گوگرد تولیدی در کشورهای آسیای میانه حجم قابل توجهی دارد و شورای گوگرد استان باید زمینه‌ها و ظرفیت‌های استان برای فرآوری این گوگرد در استان را بررسی کند.

 

 وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان وجوانان فرهیخته در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان این ظرفیت را دارند که به این حوزه  ورود کنند و از آن برای اشتغال استان استفاده شود.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار