معاون گردشگری میراث فرهنگی یزد خبر داد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه توجه جدی صاحبان مشاغل به امر آموزش نیروی انسانی ضروری است، از وجود 4 موسسه آموزشی خدمات گردشگری در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 29 May 2018

هما خورشیدی با اشاره به تأثیر آموزش نیروی انسانی در توسعه صنعت گردشگری، گفت: با توجه به توسعه صنعت گردشگری در کشور ایران و اهمیت و تأثیر گسترش این صنعت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین گرایش جوانان و افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و اشتغال در این عرصه، ضروری است که امر آموزش شاغلین و دست‌اندرکاران این صنعت به‌طورجدی دنبال شود.

وی افزود: صنعت گردشگری به دلیل اینکه یک صنعت خدمت محور است و گردشگران در یک محدوده زمانی و اغلب در مقاطع زمانی خیلی کوتاه از خدمات این صنعت بهره‌مند می‌شوند؛ لذا توجه ویژه به ارائه‌دهندگان این خدمات که همان نیروهای انسانی شاغل در بخش گردشگری هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بابیان اینکه ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری افرادی هستند که در اماکن اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری و غیره مشغول بوده و به‌نوعی در ارتباط مستقیم و رودر رو با گردشگر و یا به‌طور غیرمستقیم با آن سروکار دارند، اظهار داشت: خوشبختانه امروزه با پیشرفت‌های علمی و افزایش رشته‌های تحصیلی دانشگاهی، رشته‌های مرتبط با صنعت گردشگری نیز در مقاطع مختلف دانشگاهی گسترش‌یافته و افراد علاقه‌مند می‌توانند از تحصیل در این رشته‌ها برخوردار شوند.

خورشیدی بیان داشت: باید توجه داشت که دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش گردشگری نیز وجود دارند که در مقاطع زمانی متفاوت امکان برخورداری از آموزش‌های متنوع در زمینه گردشگری را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر آموزش‌هایی نظیر سلامت عمومی، هتلداری، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری فرهنگی، راهنمایان طبیعت‌گردی، راهنمایان زمین‌گردشگری از طریق مؤسسات آموزش خدمات گردشگری که مجوز لازم را از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اخذ نموده‌اند، برگزار می‌شوند.

وی با اشاره به تعداد موسسه‌های آموزشی گردشگری در استان یزد، اذعان کرد: در حال حاضر در استان یزد چهار موسسه آموزشی خدمات گردشگری وجود دارد که در زمینه‌های آموزش راهنمایان گردشگری فرهنگی، راهنمایان طبیعت‌گردی، راهنمایان محلی، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و مدیریت عمومی هتلداری با اخذ مجوز اصلی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور فعال هستند؛ البته دوره‌ها یا کارگاه‌های آموزشی تا سقف 30 ساعت نیز در زمینه‌های مرتبط با عناوین آموزشی مذکور توسط مؤسسات پیشنهاد و اجرا می‌گردد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بابیان اینکه در سال 96 تعداد 904 نفر طی چهار هزار و 78 ساعت در مؤسسات آموزشی استان در زمینه‌های مختلف آموزش دیده‌اند، عنوان کرد: در واقع در طرح همیاری گردشگری که با همکاری مؤسسات آموزشی و اداره کل آموزش‌وپرورش در طول سال 96 برگزارشده است، تعداد یک هزار و 314 نفر دانش‌آموز و مربی طی هزار ساعت آموزش‌دیده‌اند.

خورشیدی با اشاره به اینکه زمان ثبت‌نام دوره‌ها و برگزاری دوره‌ها از طریق مؤسسات آموزشی خدمات گردشگری اطلاع‌رسانی می‌شود، یادآور شد: خبرهای مربوطه و بعضاً اطلاع‌رسانی در مورد برخی دوره‌ها نیز از طریق سایت اداره کل صورت می‌پذیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز دوره‌های راهنمایان گردشگری، راهنمایان محلی، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، آموزش آشنایی با مهارت‌های عکاسی، توانمندی مدیران و کارکنان واحدهای بوم‌گردی، دوره آموزشی ویژه مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری توسط مؤسسات مختلف در استان یزد برگزار شده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه توجه جدی صاحبان مشاغل به امر آموزش نیروی انسانی در هر زمینه شغلی مخصوصاً در حوزه صنعت گردشگری امری ضروری است، خاطرنشان کرد: با آموزش اثربخش و توانمندسازی شاغلین و اهمیت به منابع انسانی قطعاً مدیران واحدها از نتایج آن بهره‌مند شده و با افزایش رضایت شغلی کارکنان، موجبات ارائه خدمات مطلوب با بهترین کیفیت را فراهم خواهد نمود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار