رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر مشهد گفت: فعالان اجتماعی و سمن‌ها هر چقدر حضور و نقش پررنگ‌تری داشته‌ باشند، حل مسئله کامل‌تر می‌شود.
کد خبر: ۶۲۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴ 27 June 2018

به گزارش تابناک : احسان اصولی، در نشست «مبارزه با مواد مخدر، موانع و چالش‌ها» که به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر در مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان برگزار شد، عنوان کرد: مادامی که در جامعه تقاضا برای مواد مخدر وجود داشته باشد و مجموعه اتفاقات را بخواهیم در نظر بگیریم به یک زنجیره به هم پیوسته می‌رسیم که موضوعات مختلفی را دنبال خواهد کرد و منجر به نیاز و تقاضا خواهد شد که با تولد معتاد در جامعه مواجه می‌شویم.

وی افزود: قصد دارم از منظر فرهنگی- اجتماعی به مسئله نگاه کنیم و تغییر نگاهمان به این موضوع را بررسی کنیم. در جامعه‌ای که مدام و پیوسته برخورد فرهنگی- اجتماعی، سرکوب و سرزنش را داریم، جامعه به صورت خودکار آماده خواهد شد که این زنجیر را گسترش دهد و درنتیجه منجر به توسعه معضلی به نام اعتیاد در جامعه خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر مشهد تصریح کرد: ما باید مدام این پیام را در سطوح مختلفی بدهیم، اما نمی‌شود این مسئله و سرزنش‌ها را مدام به جوان یادآوری کنیم و از این جوان انتظار داشته باشیم که دچار مشکل نشود. باتوجه به آماری که داریم، زمانیکه به تنوع مصرف مواد مخدر در بین جوانانمان نگاه می‌کنیم و مسئله را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم آزاد کردن انرژی و احساس جوانانی که نمی‌تواند بروز پیدا کند، در قالب مصرف انواع مواد مخدری مانند گل و... بروز پیدا می‌کند.

اصولی با اشاره به اینکه«در حوزه‌های مختلف فرهنگی می‌بینیم که به هر بهانه‌ای جلوی این حرکات گرفته می‌شود و برای جوان منع خواهد شد»، افزود:  پدیده فوتبال و جام‌جهانی مصداق بارز این مسئله است، که اجازه ندادیم جوانان ما در پارک‌ها دور هم جمع شوند، چه انتظاری دارید زمانیکه این حرکت انجام می‌شود؟ این همان احساس نا‌امیدی است که در جامعه تزریق می‌شود و این جوان با اولین احساس نامطلوبی که به او دست می‌دهد با مصرف مواد فروکش می‌شود و درنتیجه تقاضا بوجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان فعالان اجتماعی باید روی این مسئله مطالعه کنیم و این ارتباط را شفاف بیان کنیم.این موارد دلایل اصلی اعتیاد نیستند، اما محرکی است که باعث جلو رفتن این پدیده می‌شود. زمانیکه در جمع‌هایی می‌نشینم که این افراد مستقیما با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند، متوجه می‌شویم که مبارزه با این عمل به این صورت جواب نمی‌دهد. اما راه‌حلی برای این موضوع پیدا نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر مشهد با اشاره به طرح شهر معتاد بدون متهاجر در شهرداری، افزود:  ۵ هزار معتاد متهاجر شناسایی شده در مشهد وجود دارد و ده مرکز نگهداری که افراد این دوره‌ها را طی می‌کنند که پس از بازگشت، متوسط بازگشت سه ماهه دارند، آیا ما هزینه و نیرو می‌گذاریم که پس از ۳ ماه بازگشت داشته‌باشیم؟ باید به این مسئله به دید ریشه‌ای نگاه‌ کنیم. 

وی با توجه به بازدید‌های انجام شده از سمن‌هایی مانند سنا که در این زمینه فعال‌ هستند گفت:  این سمنها را دیده ایم که خروجی مثبتی  را داشته‌اند. بر همین اساس پیشنهادی را دادیم که سمن‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و فرآیند‌هایی که منجر به ترک اعتیاد می‌شود را به دست این سمن‌ها بسپاریم.شاید روش کنونی جواب نداد و به سراغ این افراد بیشتر رفتیم و امیدواریم شاهد پیشرفت بیشتر این گروها باشیم.

اصولی ضمن تاکید بر مسئله حضور افراد در جامعه مدنی ادامه داد: حضور مردم می‌تواند تاثیر عمیق‌تر و ملموس‌تری ‌داشته باشد. در بحث عطاری‌ها پرونده‌ای را بررسی کردیم و از کارکرد خود این اتحادیه افراد شاکی بودند، برخورد انجام می‌شد اما مدام می‌دیدیم که این شبکه بازتولید می‌شود. این برخوردها و مبارزات مادامی که این تقاضا وجود داشته باشد، نمی‌تواند موثر باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان اینکه«یک اشکال بسیار بزرگی در تمام عرصه‌ها وجود دارد و بابت آن هزینه می‌دهیم»، ادامه داد: این کار اقدامات موازی و عدم توجه به منابع است و به این امر توجه نمی‌شود که این سرمایه از جیب مردم می‌رود. مورد بعدی که وجود دارد، ما یک محله و یا منطقه را انتخاب می‌کنیم و روی آن تمرکز انجام می‌شود، اما این حل مسئله و فشار بر یک نقطه مانند یک برآمدگی فرش از جای دیگری سر در می‌آورد‌.

وی افزود: نمونه این کار پاکسازی و طرح ضربتی منطقه ثامن بود که از آن منطقه افراد به مناطق ۵ و ۶ کوچ کردند و عملا حل مسئله‌ای صورت نگرفت بلکه از جای دیگری این امر بالا زد. زمانی که کلان‌نگری به مسئله داشته باشیم و هیچ هم‌افزایی وجود نداشته باشد، راه حل آن واگذاری این امر به تشکلات مردم‌نهاد است. فعالان اجتماعی و سمن‌ها هر چقدر حضور و نقش پر‌رنگ‌تری داشته‌باشند، حل مسئله کامل‌تر می‌شود و ماهم در شورای شهر آماده‌ایم تا کار مردم را درواقع به خود مردم واگذار کنیم.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار