فرماندار مشهدمقدس گفت: جمعیت حاشیه نشین مشهد از جمعیت ۱۰ استان کشور بیشتر است و باید به آن رسیدگی کرد.
کد خبر: ۶۳۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 04 August 2018

به گزارش تابناک : پس از مدتی کش‌و‌قوس فرماندار جدید مشهدمقدس منصوب شد تا مشهد از بلاتکلیفی مربوط به عدم تعیین فرماندار خارج شود.

احمدعلی موهبتی که به‌عنوان فرماندار شهر مشهد مقدس تعیین شده، فرمانداری شهرستان چابهار و تربت‌حیدریه را در کارنامه خود داشته است و خبرنگار تسنیم خراسان‌رضوی با وی گفت‌وگویی داشته که مشروح آن در ادامه آمده است:

ضمن تبریک انتصاب شما به‌عنوان فرماندار جدید مشهد، ظرفیت‌ها و پتانسیل شهر مشهدمقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ویژگی‌های شهر مشهد با تمام شهرهای ایران دارای تفاوت است؛ لقب پایتخت معنوی ایران و پایتخت فرهنگی جهان اسلام را داراست و محل زندگی 3.5 میلیون نفر جمعیت و از بیش از 30 میلیون زائر و مسافر در سال برخوردار است و البته مشکلاتی نیز پیش رو دارد و متناسب با این ویژگی‌ها باید بحث‌های مهمی را در اولویت قرار داد.

حاشیه‌نشینی 1.3 میلیون نفری و مهاجرپذیری، ترافیک و آلودگی هوا، حضور اتباع بیگانه که گاها تبدیل به فرصت و گاهی هم چالش‌های جدی به همراه دارد از مسائلی است که مشهد با آن روبه‌رو است.

در واقع باید گفت بسیاری از مشکلاتی که همه شهرهای کشور به صورت جداگانه دارند مشهد به صورت یکجا دارد، با همه اینها یک مزیت بسیار بزرگ در مشهد وجود دارد که برکت بسیار زیادی را به این شهر روان می‌کند و آن هم وجود بارگاه نورانی حضرت ثامن‌الحجج (ع) است که همه سختی‌ها را در این شهر به آسانی تبدیل می‌کند.

شما نخستین کار اجرایی که می‌خواهید در شهر مشهد انجام دهید چیست؟

نخستین کاری که باید در مشهد انجام شود این است که قانون را در شهر مشهد جاری و ساری کرد و هر کس باید در جای خود قرار داشته باشد و وضعیت را به سمتی ببریم که با ایثار و گذشت و همدلی و همیاری تلاش وافر و فراوانی داشته باشیم و اگر همه با هم باشیم در وضعیت فعلی کشور بسیاری از مشکلات رفع می‌شود اما اگر تشتت وجود داشته باشد قطعا انجام امور با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شود.

نخستین مطلبی که باید در مشهد به آن توجه شود این است که هر کسی اعم از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در جایگاه خود دیده شوند و گروه‌ها، نهادها و تشکل‌های مختلف همه و همه در حد خود باشند و برای اینکه این وضعیت به وجود آید باید شفافیتی دیده شود چراکه به وجود آمدن این شفافیت مشکلات زیادی را حل می‌کند؛ تنبلی در حوزه متولیان و مسئولان کاهش پیدا کرده و جلوی فساد گرفته می‌شود و آگاهی مردم بالا می‌رود. در واقع این رسانه‌ها هستند که باید در حوزه آگاهی‌رسانی به مردم نقش ایفا کنند و اگر این اقدام صورت گیرد تأثیر بسیار زیادی دارد.

باید این را در نظر داشت که در حوزه کارهای اجرایی در مشهد مقدس دستگاه‌‎ها و متولیان بی‌بدیلی وجود دارند؛ به عنوان مثال آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد ظرفیت‎های بسیار بالایی دارند و امید می‌رود با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی در سطح استان و همچنین وزارتخانه‌ها بتوان از این ظرفیت‌ها بهره برد.

امیدوارم این اعتمادی که از طرف استاندار خراسان‌رضوی و وزیر کشور به من شده را بتوانم به بهترین شکل ممکن پاسخ دهم و بتوانیم با یک برنامه خوب و هماهنگ و مطلوب همه دست به دست هم بدهیم مهم‌ترین نیاز مشهد این است که "من" در آن برداشته شده و همه با هم یک "ما واحد" تشکیل بدهند.

به مسئله حاشیه شهر مشهد مقدس اشاره کردید؛ این موضوع دغدغه‌های زیادی را هم برای دستگاه‌های اجرایی داشته و مقام معظم رهبری هم بارها به الزام ساماندهی آن تأکید داشته‌اند. از دیدگاه شما راهکار ساماندهی این بافت حاشیه‌ای که در مشهد به وجود آمده چیست؟

این بافت به وجود آمده و علل متفاوتی هم دارد؛ جاذبه مشهد مقدس و دافعه روستاها و بیکاری و خشکسالی در آن‌ها سبب شده، مردم به مهاجرت به شهر مشهد روی بیاورند و مزیت‌های موجود در مشهد دست به دست هم دادند تا حاشیه بزرگی برای این شهر ایجاد شود. از آن طرف هم رشد مشهد بسیار سریع بوده و برنامه‌ها متناسب با رشد آن نبوده و صورت مسئله واقعی دیده نمی‌شود و همیشه وقتی صورت مسئله واقعی نباشد، جواب هم واقعی نیست.

جمعیت مشهدمقدس و حجم حاشیه‌نشینی در آن هر لحظه افزایش پیدا می‌کند و باید گفت متناسب با مشکلات این حوزه توجه آن چنانی به آن نشده و به همین علت با چالش‌های زیادی در این حوزه مواجه هستیم.

 ما شاهد این هستیم که به تعداد زیادی از مناطقی که به اندازه مشهد دارای اهمیت نیستند رسیدگی بیشتری شده و جدی دیده شده‌اند اما در شهر مشهد این اتفاق رخ نداده؛ اگر بنا است که مشکلات مشهد رفع شود عزم و تلاش مدیران استانی و کشوری را نیاز دارد.

البته اگر همه این‌ها هم پای کار بیایند ساماندهی جمعیت 1.3 میلیون نفر حاشیه‌نشین که از جمعیت حداقل 10 استان کشور بالاتر است کار سختی است و قطعا متناسب با آن ساختار باید اصلاح شود و در رفع مشکلات باید با توجه به ساختارها و برنامه‌ها باشد که امیدواریم این اتفاق در مشهد رخ بدهد.

شما قرار است سکانداری شهری را به عهده بگیرید که مشکلات زیادی در آن وجود دارد؛ اگر بخواهید خواسته‌ای از مردم و مسئولان داشته باشید آن خواسته چیست؟

درخواست ما از همه مسئولان در مشهدالرضا (ع) این است که احترام متقابل را رعایت کنند و همدلی و هم افزایی را در دستور کار قرار دهند و بر اشتراکات تأکید کرده و به اختلافات دقت زیادی نداشته باشیم اما چیزی که می‌تواند آرامش را به جامعه بازگرداند در واقع این است که بپذیریم همه ما انسان هستیم و نیاز به انتقاد، تذکر و نظارت داریم اما دارای اصولی است و با توجه به اینکه انتقاد تحفه الهی است و نباید آن را با شکلی بد به طرف مقابل اعطا کرد.

مسئولان باید این را بدانند که ولی نعمتان آنها مردم هستند و حالا که می‌توانند باید بیشتر به مردم خدمت کنند مسئولان باید این را بپذیرند که برخی از موضوعات بری مردم حسنه است اما برای مسئولان گناه است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار