رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد از احداث بوستان آب‌راهه تاریخ در مشهد خبر داد.
کد خبر: ۶۴۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷ 28 August 2018
به گزارش تابناک : محمدهادی مهدی‌نیا امروز در مراسم افتتاح پارک موضوعی دانش ضمن اشاره به اهمیت پارک‌های موضوعی  اظهار کرد: مطالعات ساخت پارک یا بوستان آب‌راهه تاریخ کامل شده و امیدواریم بتوانیم در محدوده پارک ربیع آن را احداث کنیم و در آن‌جا مسیر حرکت تاریخ بشر و هم‌چنین  مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا توس را به تصویر بکشیم. 
 
وی با اشاره به احداث پارک ملل در مشهد، ادامه داد: در این پارک هشت کنسولگری که در مشهد قراردارند آورده‌های فرهنگی خود را  به نمایش خواهند گذاشت.
 
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص تاریخ‌چه احداث پارک‌های موضوعی، گفت: طی دهه‌های های ۶۰ و ۷۰ میلادی اقبال عمومی در شهرسازی  و حوزه افزایش تعاملات مردم با هم در فضاهای شهری  به سمت پاساژ و فروشگاه‌های بزرگی بود که در فضای بسته مردم بتوانند هم پنجره‌های مغازه‌ها  را نگاه کنند و هم ارتباطات اجتماعی خود را در این فضاها داشته باشند.
 
مهدی‌نیا افزود: این فرآیند  از دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی تقریباً تمام شهرهای توسعه یافته دنیا را در نوردید. سردمداران این موضوع شهرهای بزرگ آمریکا بودند و این موج با فاصله زمانی معناداری به شهرهای ما رسید. طی 15 سال گذشته موج پاساژسازی و فروشگاه‌های بزرگ در تهران و سپس دیگر شهرهای کشور ایجاد شد.
 
وی تصریح کرد: در غرب پس از شکل‌گیری این مجتمع‌های بزرگ یکی از دغدغه‌هایی که توسط دانشگاه و گروه‌های اجتماعی و محیط زیستی مطرح شد آشتی مردم با حوزه محیط زیست و پارک‌ها بود که جنبشی را برای پارک‌هایی که فقط تفریح صرف در آن‌ها حاکم نباشد، بلکه موضوع یا داستانی را دنبال کند، به راه اندخت. یعنی پارک سوای بحث‌های محیط‌زیستی و زیبایی‌شناسی یک داستان هم داشته باشد. به همین دلیل پارک‌های موضوعی از دهه 80 در شهرهای بزرگ دنیا شکل گرفت. این موج به شهرهای کشور ما هم رسید و در تهران پارک‌های موضوعی خوبی را طی دهه اخیر داشته‌ایم. همچنین مشهد هم از این موضوع بی بهره نبوده است و علاوه برپارک مینیاتوری، باغ گیاهشناسی و... امروز شاهد افتتاح پارک موضوعی دانش هستیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار