دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افراد دیابتی باید از لحاظ تغذیه‌ای برای کنترل و پیشگیری از تشدید بیماری نکاتی را رعایت کنند.
کد خبر: ۶۵۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ 04 September 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ عبدالرضا نوروزی دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که افراد دیابتی باید از لحاظ تغذیه‌ای برای کنترل و پیشگیری از تشدید بیماری نکاتی را رعایت نمایند گفت: باید مصرف وعده‌های اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام در زمان اصلی خودش و همچنین میان وعده‌ها به فاصله هر دو ساعت پس از خوردن وعده اصلی رعایت شود.

وی با بیان این که استفاده از یک رژیم غذایی که حاوی مقدار مناسبی مواد نشاسته ای، پروتئین و چربی باشد به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود ادامه داد: رژیم‌های غذایی با میزان مواد نشاسته‌ای کم یا بالا توصیه نمی‌شود، هم چنین آخرین دستورالعمل‌های بالینی در این زمینه به مضر بودن کاهش شدید مصرف مواد نشاسته‌ای مانند نان و برنج تاکید می‌کند (مواد نشاسته‌ای نباید حذف شود بلکه باید متعادل باشد).

 نوروزی افزود: نان‌های حجیم مانند نان باگت نمایه قندی بالایی دارد، اضافه شدن موادی مانند سبوس یا ترکیب آرد جو و گندم می‌تواند در کاهش نمایه قندی کمک کند؛ همچنین در خصوص برنج باید گفت که استفاده یکبار در روز مانعی ندارد، اما برنج کته‌ای نسبت به برنج آبکش در افراد دیابتی ارجعیت دارد.

وی با اشاره به این که خوردن ماکارونی را به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنیم ادامه داد: باید دقت کرد که جوشاندن ۱۲ تا ۱۵ دقیقه ماکارونی کفایت می‌کند و دمکش کردن ماکارونی باعث افزایش نمایه قندی خواهد شد که برای افراد دیابتی مناسب نیست هم چنین در همه موارد مصرف برنج و ماکارونی باید دقت کنیم که با کم‌ترین میزان روغن پخت و پز انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف انگور (بویژه انگور قرمز) همچنین هندوانه، هویچ، مرکبات شامل لیموشیرین برای افراد دیابتی ممنوعیت ندارد. البته برخی میوه جات مانند موز، خربزه، تیل و طالبی حاوی مقدار زیادی قند‌های ساده هستند که مصرف آن‌ها بیش از یکبار در هفته در افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

نوروزی با بیان این که مصرف خرما با توجه به اینکه خرما حاوی مقادیر زیادی گلوکز و شکر می‌باشد به عنوان جایگزین قند و شکر در افراد دیابتی توصیه نمی‌شود افزود: مصرف میوه‌های خشک شده و خشکبار با توجه به افزایش تراکم مواد قندی باید همراه با محدودیت در افراد دیابتی باشد همچنین در رابطه با یک طرز فکر اشتباه اینکه مصرف آبنبات و نبات به عنوان جایگزین شکر و قند در نوشیدن چای و قهوه توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به این که به دلیل بالابودن شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در بیماران دیابتی توصیه به استفاده از مواد غذایی با کم‌ترین میزان چربی می‌شود ادامه داد: با توجه به اینکه چربی‌های حیوانی جایگزین خوبی برای مواد چربی به شمار می‌آید تنها مصرف ۲۰درصد چربی حیوانی در طول روز و ۸۰ درصد روغن مصرفی باید روغن مایع با کیفیت، توصیه می‌شود.

دانشیار تغذیه بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در افراد دیابتی بزرگسال مصرف گوشت قرمز باید به اندازه ۳۵۰ گرم در هفته محدود شود البته وجود منابع پروتئینی در غذای روزانه شامل حبوبات (ترجیحا مخلوط چند نوع حبوبات) و گوشت سفید شامل (گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی) توصیه می‌شود.

وی افزود: در مورد فعالیت‌های بدنی داشتن حداقل ۲۰ دقیقه قدم زدن ممتد و سریع در روز یا سه جلسه ۴۵ دقیقه‌ای فعالیت ورزشی باشگاهی در طول هفته به افراد دیابتی توصیه می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار