بر خلاف ادعای کشتن سگ‌ها در پناهگاه نگهداری سگ‌های ولگرد مشهد، مشاهدات میدانی خبرنگاران ایسنا نشان می‌دهد سرنوشت سگ‌های ولگرد مشهد، سیاه نیست.
کد خبر: ۶۵۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 23 September 2018
به گزارش تابناک : «سگ‌کشی» روایت رسانه‌ای جذابی است که در سال‌های اخیر و با افزایش توجهات به حقوق حیوانات و گسترش شبکه‌های اجتماعی بسیار افزایش یافته و گاه‌وبی‌گاه گزارش‌هایی از «سگ‌کشی» و آزار و اذیت سگ‌ها از گوشه و کنار کشور منتشر می‌شود. با وجود کاستی‌های بسیار زیاد در این زمینه در کشور، سرنوشت سگ‌های ولگرد همیشه آن‌قدر تیره و تار نیست.
 
«سگ‌ ولگرد» عنوانی بود که با گسترش شهرها و تداخل آن‌ها با روستاها و قلمرو سگ‌ها به وجود آمد و مسئولان شهری را به فکر یافتن راهی برای از میان برداشتن این حیوان از سطح شهرها انداخت. با گذشت سال‌ها، جمع‌آوری این حیوانات از سطح خیابان‌ها داستان همیشگی شهرداری‌ها بوده و امروزه نیز شهرهای کوچک و بزرگ کشور با آن دست به گریبانند.
 
 
در این میان از سه روش برای کنترل جمعیت و از میان برداشتن این حیوانات استفاده شده است؛ در ابتدا سگ‌ها را با ریختن سم یا سیانور در غذایشان می‌کشتند که این روش با توجه به این‌که امکان مرگ سگ در همان لحظه وجود نداشت و مشکلاتی مانند رها شدن لاشه سگ در خیابان و انتشار سم در شهر را در پی داشت کنار گذاشته شد. پس از آن شهرداری‌ها با هم‌کاری نیروی انتظامی سگ‌های بی‌چاره را با شلیک گلوله از پای در می‌آوردند که باعث به وجود آمدن صحنه‌های ناگوار و مشکلات فراوانی هم‌چون سقط جنین بانوان باردار به سبب شنیدن صدای شلیک می‌شد و سرانجام این روش غیراخلاقی نیز ممنوع شد.
 
آخرین روش جمع‌آوری سگ‌های ولگرد که پس از جنجنالی‌شدن این موضوع و حساسیت افکار عمومی به کشتار ‌سگ‌ها به صورت دستورالعملی توسط وزارت کشور تهیه و به شهرداری‌ها ابلاغ شده است، زنده‌گیری سگ‌ها و نگهداری آن‌ها در پناهگاه‌های نگهداری سگ‌ها و معدوم‌سازی آنان به روش مرگ با ترحم از طریق تزریق سولفات وریدی است. در این مدل برخی سگ‌های سالم و دارای نژاد خوب نیز پس از عقیم‌سازی جهت نگهداری به طرفداران محیط زیست و مجموعه‌هایی که نیاز به سگ نگهبان دارند، قرار می‌گیرد.
 
این روش در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور از جمله مشهد انجام می‌شود و سگ‌ها پس از زنده‌گیری توسط اکیپ‌های گشت شهرداری مشهد به «پناهگاه پردیس وفاداران» که محوطه‌ای 4هزار متری  و خارج از شهر است برده می‌شوند تا در آن‌جا وضعیت سلامتی آنان توسط دام‌پزشک بررسی شده و آن دسته از سگ‌هایی که سالم بوده و یا درمان می‌شوند نگهداری شده و آن‌هایی که بیمارند یا شانسی برای زنده ماندن ندارد، معدوم شوند.
 
 
با این وجود در ماه‌های گذشته ادعاها و خبرهای ضدو نقیضی از وضعیت نامناسب سلامت و ساماندهی سگ‎های این پناهگاه -که به مدت 16 ماه مدیریت آن در اختیار یک سازمان مردم‌نهاد سپرده شده بود و اکنون  حدود 3 ماه است مدیریت آن به سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بازگشته است- از طریق برخی فعالان حقق حیوانات در شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست می‌شد.
 
در این زمینه نوشین قمریان، فعال حقوق حیوانات و فردی که پیش از این مدیریت پناهگاه پردیس وفادارن مشهد را عهده‌دار بود، در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: از تیرماه امسال پیمانکار سوله نگهداری سگ‌های ولگرد دیگر در آن‌جا فعالیت نمی‌کند. ما اوایل تابستان هفته‌ای سه مرتبه به سوله غذا ارسال می‌کردیم، اما اکنون تعداد سگ‌ها بسیار زیاد شده و حدود 2 هزار قلاده سگ درسوله حضور دارد و ما مجبوریم هرروز به سوله غذا بفرستیم.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات سوله این است که تنها به تعداد سگ‌ها افزوده می‌شود و تعداد کمی از سگ‌ها واگذار می‌شوند و همچنین تعداد توله‌های زیر یک ماه بسیار زیاد است.
 
قمریان با این ادعا که «شهرداری در این سه‌ ماه هیچ هزینه‌ای را برای تأمین غذای سگ‌ها متقبل نشده است و ما به سوله غذا و دارو می‌فرستادیم»، تصریح کرد: بسیاری از سگ‌ها به دلیل گرمای زیاد تلف شده بودند و یکی از اقدامات ما این بود که روی فنس‌های نگهداری آن‌ها توری کشیدیم. همچنین ما با کمک حامیان حقوق حیوانات برای این پناهگاه چرخ دستی تهیه کردیم تا کارگران بتوانند غذای سگ‌ها را حمل کنند.
 
 
وی افزود: با توجه به تعداد سگ‌های موجود در این پناهگاه روزانه حدود دو تن غذا برای سگ‌ها نیاز است.
 
این فعال حقوق حیوانات خاطرنشان کرد: شهرداری چندین ماه است که حقوق کارگران پناهگاه را پرداخت نکرده است و به این دلیل کارگران مجموعه چند روز پیش پناهگاه را رها کردند که موجب فاسد شدن غذاهای ارسال شده برای سگ‌ها شد.
 
وی ادامه داد: هنگامی که پس از آن ما به پناهگاه سگ‌ها مراجعه کردیم، سگ‌ها بسیار تشنه و گرسنه بودند. هم‌چنین سگ‌های زیادی تلف شده بودند که امکان خارج کردن آن‌ها از فنس‌ها وجود نداشت.
 
قمریان یادآور شد: این محل باید زیرنظر پیمان‌کار باشد. پیمانکارهایی که در سال‌های گذشته در سوله فعالیت می‌کردند سررشته‌ای در خصوص حیوانات نداشتند و سگ‌ها را می‌کشتند. چندین سال است که پناهگاه مهر پیگیری‌های لازم را در خصوص واگذاری این مکان به آن‌ها انجام داده است اما متأسفانه شهرداری مشهد پناهگاه را به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار نمی‌کند.
 
این فعال حقوق حیوانات با بیان این‌که «شورای شهر، دادستانی و فرمانداری در جریان وضعیت این پناهگاه هستند»، عنوان کرد: اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که شهرداری برای سوله هیچ هزینه‌ای نمی‌کند و ما برای سگ‌ها غذا و دارو می‌فرستیم. هم‌چنین ما یک تکنسین و کارگر مشخص کرده‌ایم که در سوله فعالیت می‌کنند.
 
وی گفت: 4 نفر مسئول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر و انتقال آنان به پناهگاه هستند. این افراد حقوق ثابت نداشته و به ازای هر قلاده سگی که تحویل می‌دهند، 27 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند. این افراد از سگ‌ها توله‌کِشی می‌کنند و روزانه 50 سگ به سوله تحویل می‌دهند. با وجود این که ما از این افراد شکایت کرده‌ایم و پیگیری‌های لازم انجام شده است، اما این افراد از طرف شهرداری تغذیه می‌شوند و شهرداری از کار آن‌ها جلوگیری نمی‌کند. 
 
 
قمریان همچنین اضافه کرد: شهرداری تنها اجازه خروج سگ‌های بزرگ عقیم‌شده را از سوله می‌دهد. سگ‌های ماده را 150 هزار تومان و سگ‌های نر را 100 هزار تومان به فروش می‌رساند. ما سعی می‌کنیم رسیدگی‌های لازم را انجام دهیم، اما در نهایت بعد سه الی چهار روز سگ‌ها می‌میرند. مدیریت کردن سوله کاری تخصصی است و درخواست ما این است که این پناهگاه به مسئولان پناهگاه مهر واگذار شود.
 
به منظور پیگیری وضعیت نگهداری سگ‌های ولگرد مشهد، خبرنگاران و عکاسان ایسنا ضمن گفت‌وگو با مسئولان سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، از «پناهگاه پردیس وفاداران» بازدید میدانی کردند تا از نزدیک شاهد آخرین وضعیت نگهداری و سرنوشت سگ‌های ولگرد جمع‌آوری شده از سطح شهر مشهد قرار گیرند.
 
در پاسخ به انتقادات مطرح شده، عباس حسن‌زاده‌مقدم، مدیر اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: تا ابتدای تیرماه امسال مسئولیت کنترل، نگهداری، غربال‌گری و عقیم‌سازی سگ‌ها را یکی از حامیان حقوق حیوانات بر عهده داشت و از آن پس این مسئولیت را سازمان ما به‌صورت امانی برعهده گرفت.
 
وی ادامه داد: در این سه ماه حامیان حیوانات نیز از پناهگاه بازدید کرده و در تأمین غذای سگ‌ها مشارکت می‌کنند.
 
حسن‌زاده‌مقدم با بیان این‌که «در حال حاضر حدود هزار سگ در پناهگاه نگهداری می‌شوند»، تأکید کرد: شهرداری مشهد برای تأمین غذای آن‌ها هیچ مشکلی ندارد.
 
وی با اشاره به این‌که «طرح واگذاری پناهگاه نگهدای سگ‌های ولگرد شهرداری مشهد به سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در مرحله بررسی و تأیید قرار دارد»، تصریح کرد: پس از تأیید این طرح، در راستای مصوبات کارگروه کنترل حیوانات -که شهرداری و سازمان مدیریت پسماند جزء اعضای آن هستند- مراحل لازم سپری و این محل به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
 
 
مدیر اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: این کار باید بر اساس شرایط تعریف شده انجام شود و شرایط تعریف شده در راستای دستورالعملی است که از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است و مطابق قانون شهرداری مشهد مکلف است سگ‌های ولگردی را که سبب بیماری، آلودگی و ترس و وحشت  مردم می‌شود را از سطح شهر جمع‌آوری کند. در این میان مسئولیت نگهداری سگ‌های ولگرد با سازمان مدیریت پسماند است.
 
وی با اشاره به وضعیت این پناهگاه، بیان کرد: این پناهگاه حدود 4 هزار مترمربع مساحت دارد و در آن محل نگهداری سگ‌های نر و ماده از یک‌دیگر تفکیک شده‌اند. هم‌چنین برای این‌که توله‌ها آسیب نبینند در فنس مخصوصی همراه با مادر خود نگهداری می‌شوند.
 
حسن‌زاده‌مقدم افزود: در این سوله 4 کارگر و یک دام‌پزشک مشغول کار هستند. تمامی سگ‌ها در ابتدای ورود به سوله توسط دامپزشک معاینه می‌شوند و شماره و پرونده نیز دارند. با وجود این که دام‌پزشک موظف نیست در تمام روز در سوله حضور داشته باشد و تنها برای عقیم‌سازی یا معدوم‌سازی سگ‌ها به او نیاز است، اما دام‌پزشک به منظور رسیدگی به سگ‌ها مرتباً در پناهگاه حضور دارد.
 
وی در خصوص وضعیت تغذیه حیوانات این پناهگاه، خاطرنشان کرد: حامیان نیز غذا و داروی بسیاری را به سوله ارسال می‌کنند. افرادی که تمایل دارند به سوله غذا و دارو بفرستند باید در سازمان پسماند فرم پر کرده و پس از ثبت مشخصات غذا به پناهگاه ارسال کنند. شهرداری تاکنون در خصوص این که مردم می‌توانند کمک‌های خود را به سوله ارسال کنند اطلاع‌رسانی نکرده و این کار توسط حامیان حیوانات انجام شده است.
 
 
مدیر اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با تکذیب این ادعا که سگ‌ها به دلیل ندادن غذا تلف شده‌اند، صریح کرد: ما برای تغذیه سگ‌ها نان‌خشک‌های سالم را تفکیک و در سوله نگهداری می‌کنیم. همچنین غذاهای فاسدشدنی نظیر گوشت نیز در یخچال‌های مخصوص نگهداری می‌شود. شهرداری منابع لازم جعت تغذیه این حیوانات را در اختیار دارد و هیچ مشکلی برای تغذیه این حیوانات وجود ندارد.
 
وی همچنین با رد ادعای توله‌کِشی سگ‌ها، بیان کرد: روزانه حدود 20 تا 30 قلاده سگ به پناهگاه تحویل داده می‌شود. در سال‌های گذشته فرآیند جمع‌آوری سگ‌ها تغییر یافته است، ابتدا به‌ ازای هر قلاده مبلغی به پیمانکار داده می‌شد تا سگ‌ها را به پناهگاه تحویل دهد. اکنون روند کار این‌گونه نیست و پیمانکاران بر اساس فعالیتی که انجام می‌دهند حقوق ثابت دریافت می‌کنند. بر اساس فرآیند جدید در مناطق هیچ سگی نباید دیده شود و در صورت مشاهده پیمانکار جریمه می‌شود.
 
حسن‌زاده مقدم در خصوص پرداخت نشدن حقوق کارگران مجموعه و رها شدن پناهگاه توسط آنان، اظهار کرد: این ادعا دقیق نیست، در واقع کارگران پناهگاه صبح یک روز برای پیگیری دریافت کارت بهداشت و برخی مطالبات خود به سازمان پسماند مراجعه کرده بود و پس از انجام مراحل اداری مجدداً برای رسیدگی به سگ‌ها به محل کار خود بازگشتند و این شایعه که آن‌ها چند روز در محل کار خود حاضر نشدند که موجب تلف شدن سگ‌ها شده را صحت ندارد. 
 
مدیر اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: افرادی که متقاضی دریافت سگ هستند می‌توانند پس از تکیل فرم‌های مربوطه، واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگ‌ها آن‌ها را تحویل بگیرند. ما در جلساتی که در کارگروه کنترل حیوانات برگزار شده است موضوع واگذاری سگ‌ها به متقاضیان را مطرح کرده‌ایم. به‌تازگی کارگروه کنترل حیوانات شرایط واگذاری را تسهیل کرده است.
 
 
وی با اشاره به اینکه «شهرداری تصمیم دارد در خصوص واگذاری سگ‌ها اطلاعیه صادرکند»، ادامه داد: متقاضیان نگهداری سگ باید متعهد شوند، سگی را که تحویل می‌گیرند رها نکنند، از آن مراقبت کنند و سالم‌سازی‌های لازم را انجام دهند. ما روزانه حدود 5 قلاده واگذار می‌کنیم.
 
همچنین دامپزشک پناهگاه پردیس وفاداران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر روز سگ‌های ورودی معاینه و سگ‌هایی که در فنس‌ها هستند نیز غربالگری می‌شوند. تعداد تلفات روزانه حدود 10 قلاده است که بیشتر آن‌ها توله هستند. سگ‌های فوت شده جمع‌آوری شده و در محل خاصی دفن و با آهک پوشش داده می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه «درمانگاه این پناهگاه به دارو و تجهیزات بیشتری نیازمند است»، تصریح کرد: دارویی هم‌چون کتامین در بازار بسیار نایاب است و ما از طریق دامپزشکی آن را تهیه می‌کنیم. واکسیناسیون نیز از طریق دامپزشکی انجام می‌شود. سگ‌های سوله روزانه یک بار تغذیه می‌شوند و اینکه به همه آن‌ها به یک میزان غذا تعلق بگیرد، مشکل است. 
 
 
مشاهدات خبرنگاران و عکاسان ایسنا از وضعیت «پناهگاه پردیس وفادران» نشان می‌دهد با وجود این‌که این پناهگاه در شرایط کاملاً ایده‌آل قرار نداشته و مشکلاتی از جمله تعداد بالای سگ‌ها و کوچک بودن فضا، کمبود دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد، اما  بر خلاف برخی ادعاهای مطرح‌شده، در این پناهگاه «سگ‌کشی» رخ نمی‌دهد و وضعیت سگ‌های ولگرد مشهد به‌طور نسبی مناسب است و سرنوشتشان تنها مردن نیست. 
 
با این وجود انتظار می‌رود، مسئولان شهرداری مشهد با گسترش فضا و امکانات نگهداری سگ‌ها، به‌کارگیری روش‌های بهتر و به‌روز جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهر و همچنین همفکری و هم‌کاری با سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان حقوق حیوانات، سرنوشت بهتری را برای سگ‌های شهر رقم بزنند. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
این مطلب رو خوندم واز نزدیک سوله رو دیدم، نان کپک زده به سگها داده میشه یخچالها همیشه پر هستن و غذا رو به سگها نمیرسونن تا اگر باز دید بود بگن ما غذا داریم، سگهای نرو ماده کنار هم بودن و جفت میخوردن و حتی توله به دنیا میاوردن با پافشاری ما حامیا تا حدودی نر و ماده ها جدا شدن ظرف آب کم و کوچک هست در زمستان سرپناه نداشتن که با پیگیری ما پسماند سقف تعبیه کرد ورود روزانه 30 _40قلاده سگ اصلا طبیعی نیست، زنده گیر ها به شدت براشون مهمه که چه تعداد سگ میارن، ماه هاست که قرار بر واگذاری هست ولی خبری نیست واقدامی صورت نگرفته کارگر ها و زنده گیر خیلی بد با سگها برخورد میکنن وسگها رو مورد ضرب و شتم قرار میدن اگر حیوان حرف شنوی نداشته باشه که در همچین محیطی ترس حیوان طبیعی هست، در مجموع امیدوارم خدا خدا اینهارو به زای اعمالشون برسونه همچین طرز برخوردی با یک موجود زنده در شان کشور اسلامی مخصوصا مشهد نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار