هزینه‌های کشاورزان زعفران روز به روز بیشتر شده و در این میان حمایت از کشاورز نیز روز به روز کمتر می‌شود.
کد خبر: ۶۶۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 15 October 2018

به گزارش تابناک :  زعفران را می‌توان تنها امید کشاورزی گناباد در وضعیت خشکسالی 20 ساله این شهرستان دانست و کشاورز گنابادی تمام سال را چشم به امید این روزها دارند تا کمی وضعیت اقتصادی خود را بهتر کنند.

آبیاری زمین‌های زعفران در شهرستان گناباد از نیمه‌های مهرماه آغاز و تا آبان ماه ادامه دارد و در قبل از برداشت زعفران حداقل دو تا سه مرحله آبیاری نیاز دارد اما امسال به دلیل خشکسالی کشاورزان گنابادی مجبور هستند با تانکر آبیاری را انجام دهند که هزینه زیادی را به کشاورز وارد می‌کند.

یک کشاورز از روستای سنو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: هر ساله آب قنات‌ها کاهش می‌یابد و آبی دیگر برای آبیاری مزارع زعفران ندارد و مجبور هستیم با تانکر مزارع را آبیاری کنیم.

عجم افزود: هزینه‌های آبیاری مزارع با تانکر زیاد است به صورتی که ما برای یک تانکر14 هزار لیتری حدود 180 هزار تومان پرداخت می‌کنیم که برای این امر به تعداد زیادی تانکر نیاز داریم که هزینه‌ها را بالا می‌برد و چون این هزینه قبل از برداشت محصول است کشاورز را مقروض می‌کند.

یک کشاورز کاخکی نیز عنوان کرد: دولت هیچ حمایتی از زعفران کاران نمی‌کند و با توجه به این که خشکسالی زیادی در منطقه است اما زمین‌های زعفران بیمه نمی‌شود و بیمه نیز خسارتی پرداخت نمی‌کند.

رضازاده که زمین‌های زعفران زیادی در منطقه دارد اعلام کرد: در حال حاضر برای آبیاری زمین‌های خود باید هزینه زیادی را پرداخت کنم که پس از برداشت محصول برای پرداخت کردن این هزینه‌ها مجبور می‌شود زعفران خود را هرچه سریع‌تر به دلال‌ها بفروشم که زیان می‌بینم. براساس اعلام کارشناسان جهادکشاورزی در شهرستان گناباد 150 هکتار زمین وجود دارد که باید با تانکر آبرسانی شود و برای آبیاری این مزارع حداقل به 450 هزار مترمعکب آب نیاز است.

مدیر جهادکشاورزی گناباد در زمینه این مشکل اظهار داشت: در سال‌های قبل دولت کمک هزینه‌ای برای کشاورزان پرداخت می‌کرد تا هزینه آبرسانی آنها را تحت فشار نگذارد ولی دو سال است که دولت این کمک هزینه را پرداخت نمی‌کند.

علیرضا حسین زاده ادامه داد: در حال حاضر هیچ بودجه‌ای در استان برای کمک به کشاورزان وجود ندارد و تمام هزینه را باید خود کشاورز پرداخت کند.

وی افزود: در گناباد سه هزار و 500 هکتار زعفران داریم که در سال گذشته با برداشت 15 تن زعفران توانسته‌ایم رتبه دو استان را کسب کنیم اما با وضعیت آبیاری که با تانکر انجام می‌شود کیفیت محصول و میزان برداشت کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که دست واسطه‌ها و دلالان را کوتاه کنیم تا کشاورز بهره بیشتری از محصول خود بردارد و یکی از این راهکارها ارائه زعفران تولیدی در بورس زعفران و کالا می باشد.

حمید بنایی افزود: قبل از ورود زعفران در بورس کالا سود و چرخه مالی بالای زعفران به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رفت تا کشاورزان که با زحمت بسیار اقدام به تولید زعفران می‌کنند از سود تولید خود کمترین بهره را ببرد.   

وی ادامه داد: در زمینه مشکلات خشکسالی و آبیاری مزارع زعفران با تانکر در گناباد جلساتی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار کرده‌ایم و دغدغه مردم و کشاورزان را به وزارتخانه مربوطه انتقال داده‌ام.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی بیان داشت: در صحن علنی مجلس نیز چندین بار بنده به وزارتخانه‌های مربوطه تذکر داده‌ام و در نطق میان دستور نیز به خشکسالی 20 ساله در منطقه اشاره کرده‌ام.

گزارش از یاسر سالاری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار