معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی:
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی بیش از 5 هزار بهبود یافته وجود دارد که دارای پاکی بالای 5 سال هستند.
کد خبر: ۶۸۹۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 11 December 2018

به گزارش تابناک رضوی، مسعود هنربخش صبح امروز در افتتاحیه کارگاه آموزشی منطقه‌ای «مداخلات روان‌شناختی در درمان بیماری اعتیاد» در بهزیستی مشهد اظهار کرد:در حال حاضر در استان خراسان رضوی ۱۱ کمپ ترک اعتیاد اجباری (ماده ۱۶) و ۸۰  کمپ ترک اعتیاد اختیاری (ماده ۱۵) زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند و همچنین ۸ مرکز کاهش آسیب مردان، یک مرکز کاهش آسیب زنان، ۶ پناهگاه و ۳۰۰ مرکز درمان سرپایی در استان فعال است.

 

وی افزود:تجربیات گروه درمانی که در گذشته در مراکز سرپایی و کمپ‌ها به صورت پراکنده برگزار می‌شد تجربیات موفقی بوده اما به جهت اینکه از سوی روان‌شناسان هدایت و نظارت نمی‌شده، پروتکل جدیدی برای آن تدوین شده است.

 

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد:اگر جلسات گروه درمانی توسط یک روان‌شناس اداره و هدایت شود نتایج بهتری به دست می‌آید چرا که معتاد در گروه آسیب‌ دیده باید در گروه درمان شود.

 

وی گفت: گروه‌های خانواده، دوستان، محیط کار، محیط آموزش، همکلاسی‌ها و همسایگان و همبازی‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که معتاد در آنها رشد و پرورش یافته و تجربیات روان‌شناسی نشان داده که اگر درمان در گروه باشد نتایج بهتر و ماندگارتری خواهد داشت.

 

هنر بخش تاکید کرد:اگر هدایت و رهبری جلسات گروه‌درمانی در مراکز با روان‌شناسان نبوده  به این جهت است که دانش لازم برای چگونگی بهره‌گیری از این روش درمانی برای بهبودبخشی پایدار به معتادان، به روان‌شناسان ارائه نشده است.

 

وی افزود:اگر در دهه‌ی ۷۰ که آغاز برنامه‌های درمانی اعتیاد بود ادعا می‌کردیم که افراد بهبودیافته‌ای وجود دارند که پاکی آنها پایداری داشته است به سختی می‌شد مصداق‌هایی یافت که این ادعا را اثبات کند اما اکنون می‌توانیم به جرأت بگوییم که در استان ما بیش از ۵ هزار نفر بهبود یافته هستند که پاکی بالای ۵ سال دارند.

 

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد:در کل دنیا، عدم پایداری بهبودی از اعتیاد یک چالش است که خوشبختانه در سال‌های اخیر با روش‌های گروه‌درمانی، انجمن درمانی و درمان‌های روان‌شناختی فردی و خانوادگی توانسته‌ایم بر این چالش غلبه کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار