ناهید خداکرمی مطرح کرد:
چندی پیش دوچرخه سواری در هوای آلوده محل مناقشه قرار گرفت. از این رو انجام و عدم انجام این مهم مورد بحث متخصصان می باشد.
کد خبر: ۶۹۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 13 December 2018

به گزارش تابناک رضوی به نقل از تیتر شهر، دوچرخه سواری شهردار تهران در سه شنبه های بدون خودرو مورد مناقشه جدی برخی متخصصان قرار گرفت؛ چرا که عنوان شده دوچرخه سواری در هوای آلوده برای سلامتی مضر خواهد بود اما برخی کارشناسان دوچرخه سواری در هوای آلوده نسبت به ماشین سواری در همین هوا را با مشکلات کمتری همراه دانسته است. در این راستا خبرنگار تیتر شهر به سراغ ناهید خداکرمی؛ رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران رفت و این مسئله را از وی جویا شد.

 

 

 

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در خصوص دوچرخه سواری در هوای آلوده گفت: دوچرخه سواری در هوای آلوده محل مناقشه بوده است و به همین دلیل دو مطالعه بزرگ منتشر شده که یکی در برخی مناطق آلوده نیویورک و مطالعه دوم مقایسه کشورهایی با آلودگی بالا و کشورهایی با آلودگی کمتر بوده است.

 

 

 

خداکرمی در رابطه با این مطالعات بیان کرد: در این مطالعات افرادی مورد نظر بوده اند که به صورت حرفه ای دوچرخه سواری می کرده اند. هر دو مطالعه نشان داده است که باز هم در هوای آلوده مزایای دوچرخه سواری بهتر از عدم تحرک است و میزان مرگ و میر در گروهی که در هوای آلوده دوچرخه سواری می کنند به شرطی که آسم یا بیماری قلبی زمینه ای نداشته اند کمتر بوده است.

 

 

 

وی اضافه کرد: بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم در افرادی که سالم هستند یعنی آسم و بیماری های قلبی و عروقی ندارند دوچرخه سواری اگر همیشه و به طور عادت باشد زیر سه ساعت و سه ساعت و نیم هست ضرری نخواهد داشت ولی در افرادی که دوچرخه سوار حرفه ای نیستند بین 10 دقیقه تا 30 دقیقه ضرری ندارد.

 

 

 

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: ضمن اینکه در مطالعه چند کشور که بیشتر هند از منظر آلودگی بالا مورد تحقیق قرار گرفته است با شهرهایی با آلودگی کم مقایسه شده ، مشخص شد ماندن در ترافیک و آلودگی باز هم ضرر بیشتری نسبت به دوچرخه سواری دارد.

 

خداکرمی خاطر نشان کرد: ما می توانیم اطمینان بدهیم که ضرری متوجه دوچرخه سواران حرفه ای نیست به شرط اینکه زیر سه ساعت دوچرخه سواری کنند.

 

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران عنوان کرد: اما نکته ای که مهم است این بوده که افراد می توانند با دوچرخه مسیرها و نقاطی از شهر را که آلودگی ندارد را طی نمایند.

 

 

 

وی در خصوص مطالعات انجام شده خاطر نشان کرد: در مطالعه نیویورک به بدن دوچرخه سواران جی پی اس و تراشه، که میزان هوایی که داخل ریه می شود را اندازه گیری می کرد، متصل کردند از این رو متوجه شدند اگر مسیرهای آلوده را تغییر بدهند سلامت دوچرخه سواران بیشتر تامین خواهد بود. آلودگی بالای صد و میزان mp=2.5 در این مطالعات در نظر گرفته شده است. باز هم عنوان شد تحرک بهتر از بی تحرکی می باشد.

 

 

 

خداکرمی افزود: به دلیل اینکه نباید از اتومبیل در روزهایی با آلودگی بالا استفاده کرد خود می تواند آن را تشدید نماید؛ بنابراین دوچرخه سواری ترجیح دارد و شهروندان سعی کنند به صورت عادت دوچرخه سواری را در برنامه خود قرار بدهند نه آنکه بخواهیم در روزهای آلوده متابولیسم بدن را افزایش بدهیم.

 

 

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تصریح کرد: ولی این اطمینان را می دهم که باز هم دوچرخه سواری برای افراد سالم بهتر از ساکت بودن و رانندگی کردن است. همچنین توصیه می کنم به کسانی که آسم و یا بیماری های قلبی عروقی دارند از دوچرخه سواری در مسیرهای آلوده اجتناب نمایند.

 

 

 

خداکرمی در رابطه با پروژه های موجود در حوزه مدیریت شهری گفت: پروژه بی دود در حال اجرا است و سعی می شود دوچرخه در همه مسیرها در دسترس باشد و حتما چند مسیر دوچرخه اجرایی خواهد شد.

 

 

 

وی در پایان بیان کرد: بیشترین تلاشی که در حال حاضر داریم این است كه زنان نيز بتوانند از دوچرخه بعنوان وسيله رفت و آمد استفاده كنند زيرا نمى توان اين وسيله كم آسيب و مفيد را براى نيمى از جمعيت مفيد و براى استفاده نيمى ديگر در نظر نگرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار