بانک مرکزی در دستورالعمل جدید خود تسهیلاتی را برای صادرکنندگانی که ارز بیشتری را وارد چرخه اقتصاد کرده‌اند، در نظر گرفته است.
کد خبر: ۷۱۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 16 February 2019

به گزارش تابناک رضوی، بانک مرکزی در روزهای گذشته شرایط جدیدی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در نظر گرفته که بر اساس آن، صادرکنندگانی که ارز بیشتری را به چرخه اقتصاد بازگردانند، بیشتر می‌توانند از مزایایی که توسط بانک مرکزی در نظر گرفته شده استفاده کنند.

 

از سوی دیگر، مقامات بانک مرکزی پیش‌بینی کرده‌اند که با اجرای این دستورالعمل جدید، ۱.۷ میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد کشور بازخواهد گشت.

 

بر اساس بخش‌نامه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان به چهار دسته مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند که بر اساس آن، صادرکنندگان با عملکرد بازگشت ارز بیش از ۶۰ درصد، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد منوط به تفاهم با بانک مرکزی، کمتر از ۴۰ درصد و صادرکنندگان بدون بازگشت ارز حاصل از صادرات تقسیم‌بندی شده‌اند.

 

عملکرد بیش از ۶۰ درصد

 

بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، دسته نخست یعنی صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، در صورت صادرات زیر یک میلیون دلار می‌توانند ارز خود را به صورت حواله یا نقدی به صرافی‌ها بفروشند یا از آن برای واردات خود یا غیر استفاده کنند.

 

این افراد در صورت صادرات بین یک تا سه میلیون دلار می‌توانند تا سقف ۱.۵ میلیون دلار را به صورت نقد یا حواله در صرافی‌ها بفروشند، ۴۰ درصد از ارز خود را وارد سامانه نیما کرده و مابقی آن را برای صادرات خود یا غیر استفاده کنند.

 

صادرات سه تا ۱۰ میلیون دلار توسط این صادرکنندگان می‌تواند منجر به فروش دو میلیون دلار ارز در صرافی‌ها و وارد کردن ۴۰ درصد آن در سامانه نیما شود و صادرکننده می‌تواند از مابقی آن برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر استفاده کند.

 

صادرکنندگانی که بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته باشند، نیز می‌توانند تا سقف چهار میلیون دلار را در صرافی‌ها بفروشند و ضمن واردکردن ۷۰ درصد ارز صادراتی خود به سامانه نیما، مابقی آن را برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر استفاده کنند.

 

عملکرد بین ۳۰ تا ۶۰ درصد

 

صادرکنندگانی که منوط به تفاهم با بانک مرکزی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد از ارز خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، همه موارد را نسبت به صادرکنندگان قبلی دارند، با این تفاوت که در صادرات بین یک تا سه میلیون دلار باید ۴۵ درصد ارز خود را به نیما بیاورند، برای صادرات سه تا ۱۰ میلیون دلار تنها می‌توانند ۱.۵ میلیون دلار خود را در صرافی بفروشند و ۵۵ درصد از آن را باید به نیما بیاورند و برای صادرات بالای ۱۰ میلیون دلار می‌توانند تا دو میلیون دلار را در صرافی فروخته و باید ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بفروشند.

 

عملکرد کمتر از ۴۰ درصد

 

این صادرکنندگان که ارز خود را به چرخه اقتصاد وارد کرده‌اند، اما عملکرد آن‌ها کمتر از ۴۰ درصد بوده است، بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی مانند دستورالعمل قبلی عمل می‌کنند که تا کمتر از یک میلیون دلار می‌توانند ارز خود را در صرافی بفروشند و باید در صورت صادرات بین یک تا سه میلیون دلار ۵۰ درصد، سه تا ۱۰ میلیون دلار ۷۰ درصد و بیش از ۱۰ میلیون دلار ۹۰ درصد از ارز خود را به سامانه نیما بیاورند.

 

این صادرکنندگان در هر شرایطی تنها امکان فروش یک میلیون دلار از ارز صادراتی خود را در صرافی خواهند داشت. در عین حال این گروه می‌توانند از ارز خود برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر نیز استفاده کنند.

 

صادرکنندگان بدون عملکرد بازگشت ارز

 

بانک مرکزی تاکید کرده است که این دسته از صادرکنندگان در حداقل زمان ممکن از سوی بانک مرکزی به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

 

بانک مرکزی پیش از این نیز اعلام کرده بود که برخی از صادرکنندگان هیچ گونه پاسخی به پیگیری‌های بانک مرکزی نداده‌اند که لیست این صادرکنندگان تهیه شده و به زودی به مقامات قضائی ارائه می‌شود.

 

بانک مرکزی تلاش کرده تا با این بخش‌نامه جدید، شرایط را برای صادرکنندگانی که ارز خود را وارد چرخه اقتصاد کرده‌اند، تسهیل کند. البته بانک مرکزی اعتبار این مصوبه را تا پایان سال جاری عنوان کرده و تاکید کرده که تمامی مفاد سایر مصوبات به قوت خود باقی است.

 

این بانک همچنین تاکید کرده که صادرکنندگان گروه نخست، در صورت نیاز به تخصیصی و تأمین ارز در اولویت بانک مرکزی قرار خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار