رئیس سازمان روانشناسی کشور تصریح کرد؛
رئیس سازمان روانشناسی کشور گفت: هم‌اکنون با تهدیدات و آسیب‌های جدی در حوزه جوانان، خانواده، گسست نسلی و بروز انواع اختلات روانی روبه‌رو هستیم که باید برای مواجه با آن تمهیداتی بیندیشیم. 
کد خبر: ۷۷۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 11 August 2019

به گزارش تابناک رضوی، محمد حاتمی در نشست خبری که در مرکز پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: اساسنامه سازمان روانشناسی در سال ۱۳۸۲ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شد. 

 

رئیس سازمان روانشناسی کشور به سه وظیفه ذاتی این سازمان اشاره کرد و افزود: یکی از بحث‌های مهم در این حوزه بحث استاندارهای روانشناسی و مشاوره است، براساس بند ۳۰ ماده ۳، هر فردی که در کشور می‌خواهد کار مشاوره و روانشناسی انجام دهد باید به عضویت این سازمان درآید، زیرا تنها مرجع صدور پروانه اشتغال این نظام است.

 

وی متذکر شد: دومین وظیفه ما در نظام روان‌شناسی بحث نظارت تخصصی بر کار مراکز مشاوره و سومین وظیفه موضوع توانمند‌سازی روان‌شناسان است، علاوه بر این، همواره دوره‌های کوتاه مدت‌، بلند مدت همراه با انواع کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود تا مشاوران ما به استانداردهای حرفه‌ای برسند. 

 

حاتمی به وظیفه دیگر این سازمان یعنی ارتقای حقوق شهروندی اشاره و بیان کرد: از سالی که اساس‌نامه نظام پزشکی تصویب شده یک تحرک جدی به لحاظ کمی و کیفی اتفاق افتاده و خوشبختانه هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی در کشور وجود دارد.

 

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور با بیان تغییرات کیفی در جامعه، تصریح کرد: یکی از تهدیدات مهم در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی بحث جوانان و خانواده است، ما توانستیم خودمان را به نوعی در مقابل تهدیدات امنیتی و فرهنگی حفظ کنبم، اما هم‌اکنون با تهدیدات و آسیب‌های جدی در حوزه جوانان، خانواده، گسست نسلی و بروز انواع اختلات روانی روبه‌رو هستیم که باید برای مواجه با آن تمهیداتی بیندیشیم. 

 

وی با بیان اینکه متاسفانه هم‌اکنون در کشور در نرخ افسردگی، طلاق، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در برخی از شاخص‌ها به بحران نزدیک هستیم، اضافه کرد: نظام روانشناسی کشور در خط مقدم جبهه مبارزه و کاهش آسیب‌ها است. 

 

حاتمی ادامه‌ داد‌: در شاخص بروز اختلالات روانی در کشور نگرانی وجود دارد، اما خوشبختانه نگرش مردم در سال‌های اخیر نسبت به روان‌شناسی تغییر کرده است. 

 

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور با بیان اینکه این تغییر نگرش می‌تواند حرکت مثبتی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و روانی باشد، متذکر شد: هم‌اکنون نگرش همه مردم به روانشناسی و مشاوره به عنوان دو مقوله‌ای است که به بروز رفتار سالم در آن ها منجرب می‌شود بوده و نگاه بدبینانه‌ای که در گذشته شاهدش بودیم، اصلاح شده است.

 

وی با اشاره به آمار پرفروش کتب روانشناسی در نمایشگاه کتاب تهران، بیان کرد: بیش از 30 درصد موضوعات فضای مجازی مربوط به حوزه مشاوره و روان‌شناسی است که در آن مردم به مبادله اطلاعات در این مقوله می‌پردازند. 

 

حاتمی ادامه داد: روان‌شناسی و مشاوره به علم محبوب خانواده‌ها تبدیل شده و فضای مجازی بسیار به این محبوبیت کمک کرد و آگاهی مردم را نسبت به شناخت خود و خانواده افزایش داد. 

 

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه امروزه یکی از گروه‌های مرجع در اجتماع روان‌شناسان و مشاوران هستند، یادآور شد: این مرجع بودن به خاطر این است که مشاوران و روان‌شناسان به عنوان معتمد و محرم اسرار مردم روی نگرش و تغییر رفتار آنها می‌توانند تاثیر مستقیم بگذارند. 

 

وی به مهم‌ترین وظیفه این سازمان یعنی نظارت و بازرسی اشاره کرد و گفت: ساختارهای نظارت و بازرسی را تشکیل دادیم و بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در بحث نظارت محسوس و نامحسوس مشارکت دارند، آنها فضای مجازی را رصد می‌کنند تا سوءاستفاده‌کنندگان با عناوین جعلی نتوانند اقدامی در این فضا انجام دهند. 

 

حاتمی ادامه داد: در بحث نظارت و در بخش نوبت‌دهی کمیسیون‌ها و مصاحبه‌ها اعضای این کمیسیون را افزایش داده‌ایم و در بخش توانمندسازی روان‌شناسان و مشاوران بحث آموزش‌های مداوم آن‌ها را در دستور کار داریم.

 

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور با اشاره به هماهنگی ملی، تصریح کرد: با کلیه وزرایی که در حوزه مسایل و آسیب‌های این موضوع دخیل هستند مانند وزارت بهداشت و آموزش‌و‌پرورش ملاقات کردیم و انعقاد تفاهم‌نامه با این وزارت‌خانه‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

 

وی با اشاره به بروز انواع و اقسام بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و روانی در جامعه تاکید کرد: در دهه پنجم انقلاب آسیب‌های اجتماعی در بعضی از شاخص‌ها نگران‌کننده است و اگر بخواهیم به علت‌های آن اشاره کنیم باید از گسست نسلی، آسیب‌های فضای مجازی تحولات منطقه، مشکلات اقتصادی و فقر و ناهماهنگی‌های حاضر در کشور در بحث مسائل مربوط به روانشناسی را بیان کرد.

 

حاتمی ادامه داد: دشمن در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و تا حدودی هم موفق بوده است.

 

حضور ۱۳۵ نفر مشاور در مرکز مشاوره آستان قدس

 

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به وقف علمی در خدمات مشاوره، گفت: این مرکز بیش از یک سال است که تاسیس شده، اما مشاوره با رویکرد حرفه‌ای حدود دو دهه بوده که در این آستان شروع شده است.

 

محسن اصغری نکاح با اشاره به حضور ۱۳۵ نفر مشاور در مرکز مشاوره آستان قدس، تصریح کرد: خدمات مشاوره در این آستان توسط افرادی ارائه می‌شود که عضو نظام روان‌شناسی هستند.

 

وی در مورد قیمت خدمات مشاوره‌ای ارائه شده در مراکز مشاوره آستان قدس افزود: ۵۱ تا ۵۳ هزار ساعت مشاوره در این مراکز انجام می‌شود که ۲۳ هزار ساعت آن برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به زائران صرف شده و این خدمات برای زائران رایگان بوده و برای کارکنان این سازمان شامل 20 درصد هزینه‌ها و برای مجاوران نیز هزینه خدمات مشاوره زیر قیمت تعرفه‌های نظام است. 

 

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به اولین وقف علمی و مشاوره‌ای اشاره کرد و گفت: یک نرم افزار تلفن همراه در فضای اندروید طراحی شده تا مشاوره مجازی هم ممکن شود با اولین وقف علمی و مشاوره‌ای مشاوران ما می‌توانند خدمات خود را با عنوان وب ارائه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار