واگذاری پایه پیش‌دبستانی از آموزش و پرورش به بهزیستی برای سال تحصیلی آینده به بهانه حمایت از اشتغال زنان یکی از مسائلی است که این روزها به دغدغه جامعه آموزشی استان مازندران تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴ 14 June 2020

واگذاری پایه پیش‌دبستانی از آموزش و پرورش به بهزیستی برای سال تحصیلی آینده به بهانه حمایت از اشتغال زنان یکی از مسائلی است که این روزها به دغدغه جامعه آموزشی استان مازندران تبدیل شده است.

ایرنا - ویروس کرونا که از ابتدای اسفند یعنی حدود ۱۲۰ روز پیش تاکنون مهمان ناخوانده مردم کشور و استان مازندران است، نه تنها منجر به خسارت مالی در بخش های مختلف اقتصادی شد، بلکه نظام آموزشی را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرد. گذشته از تعطیلی کلاس های حضوری و دردسرهای آموزش مجازی که تاکنون بارها به آن پرداخته شده است، یکی از مجموعه های آموزشی خسارت دیده از ویروس کرونا مهدهای کودک خصوصی بودند که تقریبا نیمی از سال تحصیلی خود را از دست دادند زیرا بر اساس قوانین درآمد مهدهای کودک برخلاف مدارس به صورت ماهیانه است که از سوی والدین پرداخت می شود و تعطیلی ناشی از کرونا به این حوزه خسارت جدی وارد کرد.

اغلب پیش دبستانی ها و مهدهای کودک خصوصی نیز توسط بانوان اداره می شوند و نیروهای کار آن نیز بانوان هستند و به همین خاطر بیشترین آسیب تعطیلی ناشی از ویروس کرونا به بانوان شاغل این بخش وارد شده است.

در تازه ترین رویداد یکی از ادارات زیر مجموعه استانداری مازندران با استدلال حمایت از اشتغال زنان ، موضوع واگذاری پایه پیش دبستانی از آموزش و پرورش به مهدهای کودک زیر مجموعه بهزیستی را در جلسه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا مطرح کرد. البته این درخواست به دستور استاندار مازندران به عنوان رییس ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا موکول به جلسه ای با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل بهزیستی و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی شد تا بررسی و جوانب آن دیده و تصمیم گیری شود.

اگر چه این تصمیم هنوز نهایی نشده ، اما این پرسش وجود دارد که آیا چنین درخواستی برای ساختار آموزشی امکان دارد که از پذیرش ذاتی خود که مسئولیت آن است صرف نظر کرده و آن را به بخش دیگری واگذار نماید؟

وظیفه حاکمیتی و شیفت بیکاری

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه موضوع پذیرش برای نهاد تعلیم و تربیت امری حاکمیتی است، گفت : برای آموزش و پرورش پذیرش دانش آموزان از مقطع پیش دبستانی تا متوسطه یک مسئولیت و وظیفه ذاتی است و قابل انتقال و صرف نظر نیست.

عیسی میرشفیعی با اشاره به اینکه بهزیستی نهادی حمایتی است، افزود : درخواست اینکه پذیرش پیش دبستانی ها را کاملا یا حتی درصدی به بخش دیگری غیر از زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش هدایت کنیم خلاف مقررات وزارتی است.

وی توضیح داد : برای مثال پوشش تحصیلی برای آموزش و پرورش یک تکلیف است در حالی که این تکلیف متوجه بهزیستی نیست و در صورت جاماندن دانش آموزی از تحصیل ، آموزش و پرورش موظف به جوابگویی است.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه چنین درخواستی با هدف حمایت از اشتغال بانوان ارائه شد، گفت : این مسئله راه حل مناسبی نبوده و فقط بیکاری را از بهزیستی به آموزش و پرورش منتقل می کند.

میرشفیعی با بیان اینکه قرار است شورایی برای بررسی بیشتر این درخواست تشکیل شود، اظهار داشت : باید استدلال همه طرفین بررسی و حتما نتیجه اطلاع رسانی می شود.

به گفته او ، در سال تحصیلی گذشته حدود ۴۵ هزار دانش آموز در پایه پیش دبستانی وارد شدند که از این تعداد تنها ۱۲ هزار نفر از آنها در مهدهای کودک زیر مجموعه بهزیستی ثبت نام کردند.

موضوع در دست بررسی است

مدیرکل بهزیستی مازندران هم با بیان اینکه مهدهای کودک بهزیستی خسارت جدی از شیوع ویروس کرونا دیدند ، گفت : تا زمانی که به طور دقیق بررسی نکنیم نمی توان در مورد واگذاری ثبت نام پیش دبستانی ها تصمیم گیری کرد.

فرزاد گوهردهی افزود : مهدهای کودک مازندران از روز یکشنبه چهارم اسفند به خاطر شیوع بیماری کرونا به تعطیلی رفتند. بهزیستی مازندران بر بیش از ۸۰۰ واحد مهدکودک استان نظارت دارد که در مجموع حدود ۲۹ هزار نفر را زیر پوشش دارند.

وی با بیان اینکه قرار است موضوع در جلسه شورای آموزش و پرورش مطرح شود ، گفت : تصمیم نهایی در شورا مشخص می شود ، اما به هر صورت باید حمایت جدی از مهدهای کودک انجام شود.

گوهردهی گفت : در صورت تداوم ویروس کرونا و احتمال کاهش استقبال از پیش دبستانی های خصوصی ، این واحدها با مشکلات متعددی رو به رو خواهند شد مضافا این که تا همین الان نیز خسارت زیادی دیدند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار