دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی ام.اس:
دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی ام.اس گفت: میزان ابتلای زنان به ام.اس در ایران ۳ برابر مردان در حالی است که در دنیا زنان ۲ برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶ 12 September 2015
محسن آقایی حکاک در نشست خبری کنگره بین‌المللی ام.اس که در اتاق جلسات بیمارستان رضوی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: این بیماری در زمره بیماری‌های خاص قرار گرفته و داروهای ایرانی ام اس توسط بیمه تامین اجتماعی، ارتش و خدمات درمانی به طور رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

وی پیرامون پرداخت مابه‌التفاوت برای داروهای خارجی ام.اس تصریح کرد: بیماران در صورت تمایل برای مصرف داروهای خارجی می‌توانند مابه‌التفاوت قیمت این داروها با داروهای داخلی را پرداخت و از نمونه‌های خارجی استفاده کنند.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی ام اس در ارتباط با میانگین سنی مبتلایان به این بیماری، بیان کرد: جوانان و میانسالان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و 90 درصد مبتلایان را این گروه‌های سنی تشکیل می‌دهند.

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی ام اس پیرامون شیوع این بیماری در زنان، تاکید کرد: شیوع بیماری ام اس در دنیا در بانوان 2 برابر مردان است که این رقم برای زنان ایرانی 3 برابر مردان اعلام شده است.

آقایی حکاک سابقه وراثتی را از مهم‌ترین فاکتورهای ابتلا به بیماری ام اس دانست و گفت: ابتلا بیماری ام اس برای افرادی که دارای سابقه وراثت هستند 5 برابر بیشتر از سایر افراد است.

وی در ارتباط سایر فاکتورهای تعیین کننده در ابتلای بیماری ام اس تصریح کرد: کبود ویتامین دی، مواد صنعتی تحریک کننده سیستم ایمنی بدن، گسترش زندگی توام با تکنولوژی، مصرف غذاهای با کلسترول بالا و چربی اشباع شده و مصرف سیگار از جمله فاکتورهای تعیین‌کننده در ابتلا به بیماری ام اس هستند.

دبیر علمی نخستین کنگره ام اس مناطق قطبی کره زمین را از مهم ترین مناطق مستعد بیماری ام اس دانست و افزود: مناطق قطبی کره زمین به‌دلیل دوری از خورشید و کمبود ویتامین دی در مردم آن‌ها، از جمله مستعدترین مناطق برای بیماری ام اس هستند و مردم مناطق استوایی از کمترین استعداد برای ابتلا به این بیماری برخوردار هستند.

آقایی حکاک تکنولوژی تشخیص بیماری ام اس در کشور را همانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا دانست و بیان کرد: امکانات تشخیصی و درمانی بیماری ام اس در کشور ما همانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا است و کمبودی در این زمینه نداریم.

وی در زمینه راه‌های تشخیص بیماری ام اس خاطرنشان کرد: ام.آر.آی بهترین راه تشخیصی برای بیماری ام اس است و سی.تی.اسکن برای تشخیص این بیماری کفایت نمی‌کند. همچنین آزمایش روی مایع نخاعی و تست‌های الکتروفیزیولوژیک از دیگر راه‌های تشخیص این بیماری هستند.

آقایی حکتک بیماری ام اس را یک بیماری هزار چهره عنوان کرد و گفت: علائم این بیماری علاوه بر احساس خواب رفتگی غیر معمول اعضای بدن و اختلال در ادرار، علائمی همچون افسردگی بی‌سابقه و کاهش حافظه شدید نیز می‌تواند در بیمار ظاهر شود.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار