کارشناس حوزه محیط زیست یزد گفت: هر سال گزارشات و مستندات زیادی از تلف شدن گونه‌های مختلف حیات وحش در استخر‌های کشاورزی دریافت می‌شود.
کد خبر: ۹۷۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹ 20 June 2021

مهدی زارع خورمیزی با اشاره به وضعیت نامساعد حیات وحش با آغاز فصل گرما، گفت: هر ساله با شروع فصل گرما با بحران دیگری در کنار سایر بحران‌ها نیز روبرو هستیم. گزارشات و مستندات زیادی از تلف شدن گونه‌های مختلف حیات‌وحش در استخر‌های مصنوعی که انسان‌ها برای ذخیره آب برای مصارف کشاورزی ایجاد می‌کنند، دریافت می‌شود.آغاز فصل گرما و تهدید حیات وحش یزد

 

وی افزود: بسیاری از این استخر‌ها به دلیل قرار گرفتن در داخل یا حاشیه زیستگاه‌های طبیعی مورد توجه حیات وحش قرار می‌گیرند بنابراین هر ساله تعداد زیادی از حیات وحش از رده‌های مختلف جانوری از جمله خزندگان، پستانداران و پرندگان و گونه‌هایی مانند مار، انواع مارمولک، بزمچه، آهوی ایرانی، روباه، کبک و تیهو در این استخر‌ها تلف می‎شوند.

 

کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در استخر‌های پلی‌اتیلنی به دلیل جنس دیواره و حالت دیواره که صاف، صیقلی و لغزنده است، شاهد تلفات بیشتر حیات وحش هستیم و حیوان پس از افتادن داخل استخر، قادر به بیرون آمدن نیست.

 

زارع خورمیزی اظهار داشت: گونه‌های مختلف جانوری استان یزد در طول هزاران سال با شرایط آب و هوایی گرم و خشک و همچنین کم آبی کویر سازگاری پیدا کردند و باید این موضوع مهم را مد نظر داشته باشیم که ما حق هیچ‌گونه دخالت در طبیعت را به جز در موارد خاص، ضروری و با نظر کارشناسان مربوطه نداریم.


وی افزود: مزارع، باغ‌ها، خانه‌ها، ویلاها، کارخانه‌ها و منازل مسکونی در محل زیستگاه‌ها طبیعی ساخته و عرصه برای زندگی این جانوران وحشی هر روز تنگ‌تر و تنگ‌تر شده است.

 

زارع خورمیزی با بیان این که انسان‌ها با حفر تعداد زیادی چاه آب، سطح آب سفره‌های زیرزمینی را به شدت کاهش می‌دهند، گفت: این اقدام، اکثر چشمه‌های طبیعی را خشکانده و آب بسیاری از چشمه‌های باقیمانده را نیز به تصرف خود درآورده و آن را برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی به مزارع و همچنین مناطق مسکونی منتقل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار