مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: شدت خشکسالی جاری در ۸۵ سال گذشته بی‌سابقه است که روی منابع آبی تاثیر منفی خواهد داشت.
کد خبر: ۹۷۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 28 June 2021

به گزارش تابناک رضوی، محمد علایی با بیان این مطلب گفت: امسال هریرود در ۲ حوزه مشترک درون و برون سرزمینی، نسبت به ۸۵ سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه کرد و کمترین آورده‌ را برای سد دوستی داشت.

وی اظهار کرد: کمترین میزان آورده هریرود در ۸۵ سال گذشته مربوط به سال آبی ۷۹-۷۸ با ۱۶ میلیون مترمکعب آورده برای سد دوستی بوده است که این میزان امسال به پنج میلیون متر مکعب رسیده‌ است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که آورده هریرود برای کشور در گذشته ها به چهار میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
علایی ادامه داد: شدت خشکسالی جاری در ۸۵ سال گذشته بی‌سابقه است که روی منابع آبی تاثیر منفی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی افزود: در حوزه آبریز هرات نیز که بیش از ۹۵ درصد آب سد دوستی را تامین می کند، خشکسالی شدیدی داریم.
علایی خاطرنشان کرد: آورده سد دوستی پارسال تا ششم تیرماه حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب بود اما امسال تا کنون این میزان تنها پنج میلیون متر مکعب بوده است.
وی گفت: امسال در وضعیت خشک و کم بارانی قرار داریم، میزان بارش امسال تا امروز ۹۶ میلیمتر بوده که سال گذشته این میزان ۲۷۱ میلیمتر بوده و میانگین ۵۰ ساله نیز ۱۷۹ میلیمتر بوده‌ است.
علایی در خصوص چاه‌های غیرمجاز نیز گفت: در استان سه هزار و ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است که با همکاری دادگستری استان پیگیری هستیم تا امسال موضوع چاه‌های غیرمجاز را به سرانجام برسانیم و تا پایان سال در شهرهای بجستان، گناباد، سبزوار، جغتای، درگز و رشتخوار جشن نبود چاه‌های غیرمجاز برپا خواهد شد.

سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هریرود در ۷۵ کیلومتری شهر سرخس در شمال شرق خراسان رضوی ساخته شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر، طول تاج ۶۵۵ و عرض تاج ۱۵ متر است و مخزن این سد دارای گنجایش یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب است.
سد دوستی با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ساخته شده و عملیات اجرایی ساخت آن در سال ۱۳۷۹ آغاز شد که در فروردین سال ۱۳۸۴ به بهره ‌برداری رسید. نام این سد بر اساس مفهوم دوستی و مودت به نام 'دوستی' انتخاب شده است.
خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در نقاط مختلف استان شامل تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است که سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان در حال بهره برداری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار