انتقال بیمارستانی که پشت پرده ندارد!
وقتی روزنامه شهرداری مشهد از قول رئیس شورای شهر تیتر می‌زند: « انتقال بیمارستان قائم مشهد هیچ پشت‌پرده‌ای ندارد » یعنی ندارد ؛ اتفاقی که استاندار و کارشناسان آن را به مصلحت نمی‌دانند.
کد خبر: ۵۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱ 05 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، از همان ابتدا که صحبت از انتقال بيمارستان قائم(عج) شد، اما و اگر ها شروع شد؛ شايد برخي آن را سنگ بزرگي مي دانستند که نشان نزدن است . ماجراي انتقال بيمارستان از آن جا شروع مي شود که وزير در جلسه اي با شهردار مشهد، از ايجاد زيرساخت هاي درماني در کلان شهرها با استفاده از املاک موجود و خلق ثروت صحبت کرد و از قضا بيمارستان قائم (عج) مشهد را مثال زد. اين جمله وزير کافي بود تا شهرداري مشهد فرصت را غنيمت بشمرد و عنوان کند: با اين انتقال نه تنها مشکلات ترافيکي برطرف خواهد شد، بلکه مي توانيم بدون اتکا به منابع ملي و استهلاک سرمايه ها، زيرساخت هاي درماني را در اين شهر افزايش دهيم.اگر چه اين تصميم مديران به دليل شرايط و فضا و ساختار اداري کمتر مورد اعتراض کارشناسان قرار مي گيرد اما کارشناسان اين تصميم را اقدامي در راستاي منافع مردم نمي دانند.

نظر کارشناسي؛ نبايد به دليل تمايلات سود جويانه، از انتفاع زمين بيمارستان بهره گرفت


خبرنگار خراسان به سراغ يکي از کارشناسان مي رود تا به دور از منافع اقتصادي و اجتماعي و سياسي، موضوع انتقال بيمارستان را بررسي کند.اين کارشناس که مي خواهد نامش فاش نشود، به مکان مناسب براي ايجاد بيمارستان اشاره مي کند و مي گويد: بيمارستان قائم در بهترين مکان به لحاظ دسترسي به شبکه هاي حمل و نقل عمومي و در مجاورت 2 خط قطار شهري مشهد قرار دارد.
وي مي افزايد: اين بيمارستان از چهار طرف به خيابان هاي اصلي دسترسي دارد که مي تواند بار ترافيکي را از يک خيابان منتقل و جابجا کند.
وي تاکيد مي کند: مجاورت و نزديکي اين بيمارستان با بيمارستان امام رضا(ع) باعث هم افزايي ارائه خدمات شده است و ايجاد تونل بين اين دو بيمارستان که چند سال قبل با هزينه اي ميلياردي انجام شد نيز با هدف افزايش هم افزايي بود.
او يادآور مي‌شود: از آن جا که معمولا بيمارستان جنرال بايد بيشترين سطح پوشش را داشته باشد، مکان فعلي اين بيمارستان به خوبي مي تواند اين هدف را پوشش دهد اما اگر اين بيمارستان در حاشيه شهر باشد، سطح پوشش خدمات کاهش مي يابد البته نياز به احداث بيمارستان در مناطق حاشيه شهر مشهد وجود دارد و بايد براي ايجاد بيمارستان در مقياس هاي کوچک تر اقدام شود اما نبايد به دليل تمايلات سود جويانه، از محروميت مناطق حاشيه شهر سوء استفاده شود و اين بيمارستان را منتقل کرد و از انتفاع زمين بيمارستان بهره گرفت.
اين کارشناس مي گويد: برخي افراد يکي از دلايل انتقال بيمارستان را موضوع بار ترافيکي خيابان احمد آباد و کوهسنگي بيان مي کنند در حالي که بيمارستان به دليل موقعيت مکاني و ورودي و خروجي هاي مناسب، ترافيک را در درون خود هضم کرده است و بار ترافيکي آن به خيابان ها منتقل نمي شود. در واقع بار ترافيکي موجود در اين حوالي ناشي از استقرار مطب پزشکان در خيابان هاي اطراف است و ارتباط کمتري با بيمارستان دارد. در زمينه مشکلات ترافيکي ناشي از مطب پزشکان نيز با توجه به اينکه پروانه فعاليت پزشکان توسط وزارت بهداشت صادر مي شود، مي توانند براي افرادي که در اين محدوده فعاليت مي کنند پروانه صادر نکنند يا با رعايت اصول و قواعدي همراه باشد که ترافيک کاهش يابد و به حداقل ممکن برسد.
وي مي افزايد : به تازگي شهرداري مشهد، تغيير کاربري زمين بيمارستان را از کميسيون ماده 5 درخواست کرده است؛ حال سوال اينجاست که آيا کاربري بيمارستان ترافيک بيشتري ايجاد مي کند يا کاربري تجاري و اداري؟
واضح است که کاربري تجاري بار ترافيکي بيشتري ايجاد مي کند و قطعا انتقال بيمارستان و تغيير کاربري آن به تجاري نخواهد توانست مشکلي از شهر مشهد حل کند و شايد مصداقي از اين ضرب المثل باشد که مي خواستند ابرو را درست کنند، چشم را کور کردند.

نظر يک عضو شورا ؛ ترافیک اصل نیست!

به سراغ يکي از اعضاي شوراي اسلامي شهر مي رويم. سهيلي عضو کميسيون برنامه و بودجه و اموراداري شوراي شهر مي گويد: هدف اصلي، رفع مشکلات ترافيکي در اين محدوده نيست. در واقع حدود 25 سال است که به ظرفيت هاي بيمارستاني اين شهرافزوده نشده است و در بيمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع) که در بخش هاي مختلف از جمله اورژانس با مشکل و کمبود ظرفيت مواجهند، حتي بيماران را در راهروها بستري مي کنند.

انتقال مشروط ؛ ترافیک افزایش می‌یابد!


وي مي افزايد: قرار است با انتقال اين بيمارستان 2 تا 3 برابر به ظرفيت اين بيمارستان افزوده شود و در مناطق ديگر با اولويت مناطق محروم زمين به صورت رايگان در اختيار دانشگاه قرار گيرد و زمين بيمارستان فعلي به دليل اينکه در موقعيت تجاري قرار دارد و ارزشمند است، مورد بهره برداري ديگر قرار گيرد.
سهيلي با بيان اين که هدف اصلي رفع مشکلات درماني است، تصريح مي کند: با توجه به اين که رويکرد در انتقال بيمارستان ، ايجاد فضاهاي تجاري ، اقامتي و ديگر کاربري هاي درآمدزاست، اين امر مشکلات ترافيکي را حل نمي کند و بايد پارکينگ مورد نياز در طبقات منفي در نظر بگيرند؛ در غير اين صورت مشکل ترافيکي افزايش مي يابد و ممکن است مشکل تشديد هم بشود.
وي با اشاره به مذاکرات انجام شده با آستان قدس رضوي با توجه به مالکيت وقفي اين زمين تاکيد مي کند: اول بايد ظرفيتي درحداين بيمارستان ايجاد شود سپس انتقال بيمارستان انجام شود که اين حدود 3 تا 4 سال زمان مي برد.«رحيمي» مديرفني دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز در اين باره مي گويد: اين موضوع از طريق وزارت در حال پيگيري است ومبناي کلي اين است که زمين واگذار شود با اين شرط که ابتدا بيمارستاني جديد با ظرفيت معادل اين بيمارستان ايجاد شود؛ سپس دو بيمارستان ديگر هم از محل زمين بيمارستان قائم(عج) ساخته شود.
 وي يادآور مي شود: براي ايجاد بيمارستان هاي جديد بايد مکان يابي انجام شود اما بيشتر در محدوده هاي شمال و شرق مشهد با کمبود مراکز درماني مواجهيم.

نظر استاندار منطبق بر نظرات کارشناسي


با اين حال «عليرضا رشيديان» استاندار خراسان رضوي که رياست کميسيون ماده 5 را برعهده دارد، در اولين گام انتقال بيمارستان يعني تغيير کاربري زمين بيمارستان، آن را بيش از ظرفيت پيش بيني شده  در طرح جامع و تفصيلي شهر عنوان کرده است.
آن طور که سايت شهرآرا آنلاين وابسته به روزنامه شهرداري مشهد نوشته، رشيديان گفته است: درست است سه هزار تخت بيمارستاني مورد نياز ماست با اين وجود بايد براي رفع کمبودها در حوزه تخت هاي بيمارستاني به سمت خلق بودجه حرکت کنيم و بهاي آن نبايد از جيب مردم پرداخت شود.
استاندار خراسان رضوي تاکيد کرده است: فروش فضا و تراکم بيش از  حد مجاز، سلامت مردم را به نحو ديگري تهديد خواهد کرد.در منطقه ميدان شريعتي و خيابان احمدآباد به دليل وجود مراکز تجاري، دچار معضل جدي ترافيکي هستيم و اگر با ايجاد مجتمع هاي عظيم تجاري موافقت کنيم، مردم بايد در بلند مدت هزينه هايش را پرداخت کنند.
رشيديان عنوان کرده است: درخواست تغيير کاربري زمين بيمارستان قائم در جلسه کميسيون ماده ٥ مطرح شد و از جنبه کارشناسي همه اعضاي کميسيون نظرشان بر اين بود که اين حجم فضاي تجاري پيش بيني شده براي زمين بيمارستان قائم به مصلحت شهر نيست و با آن مخالفت کردند.
بازخواني اظهارات استاندار نشان مي دهد، مخالفت با تغيير کاربري بيمارستان کاملا کارشناسي و آينده نگرانه است و اگر چه در گذشته کميسيون ماده 5 تغيير کاربري هاي زيادي را در سطح شهر انجام داده که اکنون به بروز مشکلاتي براي مردم شهر منجر شده است اما اين بار استاندار زيربار اين درخواست غير کارشناسي نرفته و قرار است براي درست کردن ابرو، چشم کور نشود بلکه منابعي به غير از اين در نظر گرفته شود. بايد منتظر ماند و ديد آيا بازهم اعضاي شوراي شهر و شهرداري مشهد بر اين درخواست غير کارشناسي اصرار دارند يا از پاسخ هاي کارشناسي کميسيون ماده 5 قانع مي شوند.

رئیس شورای شهر در گفت‌وگو با تسنیم‌: انتقال بیمارستان قائم مشهد هیچ پشت‌پرده‌ای ندارد

بازهم سایر رسانه ها به مدد روزنامه شهرداری مشهد می آیند تا روزنامه و ساست شهرآرا به نقل از آنان سخنان رئیس شورای اسلامی مشهد را منعکس کنند و البته با تغییر تیتر یا عنوان  مصاحبه اصلی ... پس تیتر این مطلب شهرارا می‌شود : « رئیس شورای شهر در گفت‌وگو با تسنیم‌: انتقال بیمارستان قائم مشهد هیچ پشت‌پرده‌ای ندارد »
اصل این بخش از مصاحبه تسنیم به نقل از شهرآرا را می خوانیم :
« روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی با رئیس شورای اسلامی‌شهر مشهد از موضوعات گوناگونی صحبت به میان آورده بود که از‌جمله می‌توان به موضوع انتقال و تغییر کاربری بیمارستان قائم اشاره کرد .
موضوعی که چندی پیش شهرآرا درباره آن گفت‌وگویی تفصیلی با دکتر سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی‌، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ا‌نجام داده بود .اگرچه در آن گفت‌وگو مقام ارشد وزارت بهداشت بااذعان به کمبودهای درمانی کلان‌شهر مشهد پیشنهاد فروش بیمارستان قائم و برخی مایملک دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تبدیل آن به ثروت و ارزش‌افزوده و رفعه کمبودها را مطرح و نسبت به روند کند پیگیری این مسئله در استان گلایه کرده بود؛ اما در گفت‌وگوی تسنیم با انتظاری‌هروی این خبرگزاری این‌گونه سوال می‌کند که آقای انتظاری، یکی از مسائلی که این روزها مطرح بوده بحث انتقال بیمارستان قائم مشهد است. آیا ‌انتقال بیمارستان قائم مشهد پشت‌پرده خاصی دارد؟ آیا انتقال آن کمکی به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی مشهد می‌کند؟
اما رئیس شورای اسلامی‌شهر مشهد در پاسخ به این سوال تاکیدکرد: بیمارستان قائم دارای عمری ٤٥‌تا٥٠ساله و عملا بیمارستانی فرسوده است و وزیر بهداشت در ابتدای دوره شورای چهارم در سفری که هیئت‌دولت به مشهد داشت، از وی تقاضا کردیم وزیر معین مشهد شود؛ چراکه به‌هرحال وی هم مربوط به همین دیار است و با مسائل آشنایی داشته و سابقه جهادی دارد و از وزرای خوب دولت است.
وی افزود: از ابتدای پیروی انقلاب تا‌کنون حتی یک بیمارستان دولتی در مشهد ایجاد نشده و اگر بوده بخش خصوصی این کار را کرده است، در این زمینه می‌توان بیمارستان رضوی را مثال زد. در حال حاضر هر تخت بیمارستانی نزدیک به ٤٠٠ تا ٤٥٠ میلیون هزینه دارد ومشهد ٢٤٠٠ تخت بیمارستانی کمبود دارد، بخشی از تخت‌های ما نیز توسط زائران خارجی اشغال شده و زائران نیز رو‌به افزایش است.
انتظاری هروی تصریح کرد: زائران کشور‌های حاشیه‌خلیج‌فارس استقبال زیادی از مباحث درمانی در مشهد دارند و دولت هم منبعی برای ایجاد تخت ندارد پس قرار شد مسئولان شهر زمین مربوط به بیمارستان قائم را که حدود هشت هکتار است و مالکیت عرصه آن مربوط به آستان قدس است، تغییر کاربری دهند.

طبق قواعد پدافند غیر عامل، بیمارستان‌ها باید در حاشیه بزرگراه‌ها ساخته شود

عضو شورای اسلامی‌شهر مشهد گفت: در تغییر کاربری از درمانی به هر کاربری دیگر، آستان قدس رضوی حق تقدیمی‌دارد و در این زمینه حق تقدیمی‌و حق پذیره آستان قدس حدود ٤٥٠‌میلیارد تومان است که باید به آستان پرداخت شود.
وزیر بهداشت با تولیت آستان قدس رضوی صحبت کرد و آیت‌ا. . . واعظ‌طبسی موافقت کرد که در جهت کمک به درمان زائران و مردم به ساخت این موضوع کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده‌٥ که ریاست آن با استاندار است نیز موضوع تغییر کاربری از درمانی به اقتصادی را دستور کار قرار دادند مشروط به اینکه ترافیک آن زیاد نشود زیرا آلوده‌ترین نقطه مشهد میدان تقی‌آباد است.
انتظاری تاکید کرد: طبق قواعد پدافند غیر عامل بیمارستان‌ها باید در حاشیه بزرگراه‌ها ساخته شود تا در زمان اتفاقات، رساندن بیمار به بیمارستان ممکن باشد.
رئیس شورای اسلامی‌شهر مشهد اظهار کرد: سرانجام برای محدوده بیمارستان قائم،براساس شاخص‌های وزارت بهداشت و مدیریت شهری، شهرداری با تاکید شورا مشاور گرفت و طی ٢ ماه کار مطالعاتی و بررسی را انجام داد که به وزیر و استاندار خراسان رضوی نتایج را ارائه کردیم تا در کمیسیون ماده ٥ به‌صورت فوری تصویب شود چراکه سرمایه‌گذار هم برای آن پیدا شده تا عرصه بیمارستان را با سرمایه‌گذاری اقتصادی خود تغییر دهد.
وی افزود: وقتی این تغییر کاربری صورت گیرد، این زمین نسبت به کاربری فعلی درمانی آن ارزش زیادی پیدا می‌کند و از محل فروش آن می‌توان در محل‌های مورد نیاز ٢ بیمارستان هزار تختخوابی ایجاد کرد که نقاط را هم مشاور مشخص کرده است و امتیاز‌بندی‌شده که عمده آن در منطقه کم‌برخوردار است. برای مثال می‌توان یک بیمارستان در شهرک سلامت احداث کرد، نقاط دیگری همانند ابتدای جاده قوچان نیز برای این مسئله مطلوب بوده و حتی یک خیر ٢٠ هکتار زمین را در شرق مشهد برای بیمارستان واگذار کرده است.
انتظاری هروی خاطرنشان کرد: اگر در این مسئله وزارت بهداشت و دولت را کمک نکنیم امکان پذیر نیست در نتیجه انتقال بیمارستان قائم مشهد هیچ پشت پرده‌ای ندارد و هفته گذشته جلسه‌ای تشکیل و قرار شد این موضوع روند اجرایی خود را طی کند و سرمایه گذار بتواند روی این زمینه در بخش اقتصادی سرمایه‌گذاری کند، اما از همین الان به ساخت دو بیمارستان اقدام کند و وقتی این دو بیمارستان ساخته شد بیمارستان قائم تخلیه شود.
وی تاکید کرد: انتقال بیمارستان قائم‌ سبب می‌شود ترافیک خیابان عدالت و محتشمی‌کمتر شود [ !? ] ودراین راستا با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد رایزنی کردیم تا مطب‌ پزشکان به مکان دیگری با مشارکت خود آن‌ها منتقل شود. »
گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی زمین های ارزشمند دیگری نیز در مشهد دارد که فروش آنها می تواند در تامین بودجه افزایش تختهای بیمارستانی نقش داشته باشد اما اینکه جرا دقیقا زمین بیمارستان قائم برای فروش و تجاریسازی مدنظر قرار گرفته و سرمایه گذار چه نقشی دارد و اساسا اینهمه افزایش مجموعه ها و برجهای تجاری در مشهد درحالی که بسیاری از واحدهای تجاری زیست خاور در همان میدان تقی آباد در چند ماه اخیر تعطیل یا در حال ورشکستگی هستند نیز از جمله پرسش هایی است که می لبد تا مورد توجه جدی قرار گیرد.

٤٥٠‌میلیارد تومان به آستان‌قدس می‌رسد بابت تغییر کاربری بیمارستان قائم / استاندار: تغيير کاربري بيمارستان قائم به مصلحت شهر نيست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار